Gå til innhold

Deres synspunkter om Norges Straffesystem

Anbefalte innlegg

Nei. Har jeg sagt det? Eller er det leiemord du er ute etter å rettferdiggjøre?

Det er greit å ta livet av dem som selv er mordere på en human måte. Du beskytter samfunnet for dem og sørger samtidig for at man aldri trenger å ha noe mer med dem å gjøre. Men det er ikke provatpersoner som skal gjøre det, men staten som er valgt av folket.

Så det er greit å begå mord, så lenge man gjør det på en måte du anser som human?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei. Har jeg sagt det? Eller er det leiemord du er ute etter å rettferdiggjøre?

Det er greit å ta livet av dem som selv er mordere på en human måte. Du beskytter samfunnet for dem og sørger samtidig for at man aldri trenger å ha noe mer med dem å gjøre. Men det er ikke provatpersoner som skal gjøre det, men staten som er valgt av folket.

Så det er greit å begå mord, så lenge man gjør det på en måte du anser som human?

Det er snakk om personen du avliver slik Simon Aldra poengterte. Og tenk også over omstendighetene. Den du avliver er en morder og ved å avlive vedkommende unngår du at man trenger å ha vedkommende i fengsel i x anntall år samt at samfunnet slipper å tenke noe mer på vedkommende.

Lenke til kommentar
Jeg har da fått i skole oppgave å skrive litt om Norges straffesystem. Jeg fant ut at jeg ville stille folk spørsmål om deres egne meninger om dette systemet. Det hadde vært fin om alle som vil ut med sin mening om dette, kan si hva dem mener her i denne tråden.

1. Hvor lang tid synes du Norge burde ha som maksimum fengselsstraff?

2. Er du enig i at Politiet gjør en aktiv jobb til å beskytte deg og din hverdag?

3. Mener du at straffenivået generellt i Norge er for streng?

4. Synes du Norge burde praktisere dødsstraff?

1. Livstid. I dag så er jo faktisk livstid en realitet ved idømmelse av forvaringsdommer.

2. Både ja og nei. De gjør en jobb, men mitt inntrykk er at jobben ikke gjøres godt nok. Eksempelvis ved raske henleggelser ved innbrudd, selv når det er tydelige blodspor fra kjeltringene.

3. Straffenivået i Norge er generelt sett for lavt i mine øyne.

4. Ja, Norge burde praktisere dødsstraff for de groveste formene for kriminalitet. Herunder drap og annen grov voldskriminalitet. I tillegg burde menneskehandel straffes med døden.

Lykke til med oppgaven.

Lenke til kommentar

1. Ser ut som mange ikke har riktig oversikt over strafferammer her til lands. Den høyeste strafferammen er 30 år, jeg synes selv kanskje det er litt høyt. Men med tanke på hvilken handlinger dette er faktisk ment å brukes på, så er det kanskje allikevel greit. Jeg er ihvertfall ikke for noen forlenging av straffene.

2. Politiet gjør så godt de kan med tanke på de ressurser de har. Dessverre er det etter min mening en ukultur i fagforeningen, de som vil jobbe overtid blir enten presset vekk fra dette eller mobbet.

3. Som nevnt så synes jeg 30 år kanskje er litt for strengt, men med tanke på hvilken handlinger de gjelder for så er det muligens greit.

(Merk. event forvaring vil også i noen tilfeller komme i stand, men dette har jeg sett bort i fra).

Lenke til kommentar
2. Både ja og nei. De gjør en jobb, men mitt inntrykk er at jobben ikke gjøres godt nok. Eksempelvis ved raske henleggelser ved innbrudd, selv når det er tydelige blodspor fra kjeltringene.

Politiet er først og fremst interessert i å virke autoritære og tøffe ved å slå ned på saker som urinering og oppkast på offentlig sted såvel som drikking på offentlig sted eller folk som henger opp plakater på resturantvegger. Den slags bagateller burde de ha brukt vesentlig mindre tid og krefter på og heller konsentrert seg om allvorlige kriminalsaker!

Straffeloven 2005 §§101- 109

Har du link til en kilde?

Lenke til kommentar

Du sier det er greit for staten å ta livet av en person som selv har tatt livet av noen, om jeg forstår deg riktig.

Se for deg at en person dreper en annen person som hadde voldtatt og drept hans datter på 10 år. Burde denne personen da få dødsstraff?

Lenke til kommentar
Du sier det er greit for staten å ta livet av en person som selv har tatt livet av noen, om jeg forstår deg riktig.

Se for deg at en person dreper en annen person som hadde voldtatt og drept hans datter på 10 år. Burde denne personen da få dødsstraff?

Vansklig spørsmål egentlig. Som NikkaYoichi poengterer burde han ikke fått dødsstraff dersom drapet hendte mens han missbrukte eller utførte drapet på jenta ettersom han forsøkte å beskytte henne.

Men om han dreper datterens morder i ettertid kun for hevn så er jo det også overlagt drap og bør kvalifisere til dødsstraff. Som så mange ganger før poengtert skal ikke privatpersoners følelser spille inn i rettssystemet og det er staten som skal utføre rettssaken og dommen, ikke enkeltpersoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...