Gå til innhold

el-gitar - skal bestille denne - trenger jeg noe spesiellt? el-gitar forsterkere

screenman

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå bestille denne el-gitaren: http://www.myhrbraaten.no/product_info.php...products_id=613

Det jeg tenker på om jeg også skal kjøpe gitarforsterker. Trenger jeg gitarforsteker også? Er det samme hvilken type gitarforsterker jeg kjøper av alle de som er her: http://www.myhrbraaten.no/index.php?cPath=11

Er det noe annet spesiellt enn dette jeg trenger til el-gitaren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok tenke på en forsterker også ja, det er lite lyd i en plankegitar uten. Hvilken du skal kjøp kommer an på bruksområdet.

Spørsmålet er om du skal spille alene hjemme, eller sammen med noen i et band. Og hva slags musikk du skal spille. Er det bare til enkel øvingsbruk trenger du ikke noen stor eller dyr forsterker. Bor du i en lelighet eller hjemme hos dine foreldre så er det like greit om den ikke bråker så altfor mye.

Litt mer info, så kan vi komme med råd.

Geir :)

Lenke til kommentar

30-50 watt forsterker holder lenge til hjemme bruk. Under 30 watt går utover lydkvaliteten, og 50 watt er nok til å gjøre mor og far din gal. :wee:

Jeg har en Marshall MG50DFX, som holder både til hjemmebruk og bandøving.

Forøvrig ser gitaren helt grei ut. Du får ikke spesielt bra gitar til 2000 kr, men det er fint å begynne en plass. :)

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar

Kan ikke si meg helt enig i den påstanden din om watt Xecuter. Til hjemmespilling trenger du egentlig nesten ingen watt i det hele tatt. Det fins forsterkere med ned mot en brøkdel av en watt og som låter helt kanon. Når jeg spiller hjemme har jeg en Roland Cube på 20 watt, og den spiller mye MYE høyere enn nødvendig. Denne har en funksjon som reduserer effekten til 2 watt tror jeg det er, og den spiller fortsatt for høyt til vanlig soveromsbruk om jeg skrur den skikkelig opp.

Forsterkerne i denne serien kan forøvrig være et utmerket valg for deg. Spesielt om du ikke har noen klar formening om stilart du kommer til å holde deg innenfor.

Lenke til kommentar

Jeg også må nok bare påstå at det kan være du tar feil der...

Personlig så har jeg stor tro på Marshalls nye Class5 som er 5 watt. Jeg blir utrolig overrasket om den ikke leverer ganske mye bedre lyd enn en MG50DFX.

Jeg kan sikkert lete opp flere også... Mesa Boogie har noen som kan kjøres ned til mindre enn 20W.

Men jeg tipper du ser for deg forsterkere i prisklassen opp mot 3000,-... men der er nok kjøreregelen at det ikke er så voldsomt bra uansett.

Det er da de snakker "bra til prisen å være"

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Det er ikke lydvolum jeg er ute etter, men kvaliteten på lyden. Mindre watt gjør lyden verre, er hvertfall min opplevelse. Hvis du har en forsterker med god lyd og under 20W er du faen meg heldig.

Jeg lo høyt!

Trådstarter: Hvor mye vil du legge i forsterkeren?

Lenke til kommentar

Nå er jeg kanskje inhabil, siden jeg er noen millimeter unna å legge 10 000 i en brukt 15-watter (må bare selge unna en gitar først), men her er det nok mye myter ute og går.

Xecuter kan faktisk være inne på noe. Det har ingenting med wattstyrke per se å gjøre, men det faktum at folk har det tildels feilaktige inntrykket at det er watt'ene som koster. En 20 watts forsterker bør koste en tredjedel av en 60 watts. (Ikke bokstavelig, men dere ser poenget.) Men slik er det ikke. Det er kostnadsforskjeller mellom komponentene som skal til for å lage en 20-watter og en 60 watter, men de er egentlig marginale.

Så forsterkerfabrikantene befinner seg i samme dillemma som andre produsenter: De skal levere produkter som er rettet mot ulike kundegrupper med ulik kjøpekraft, og de skal tjene penger på det. Løsningen er å spille på den antatte watt/kroner-formelen. Det vil si at de tilbyr svake forsterkere - som allikevel bare brukes på gutterommet av folk uten sammenligningsgrunnlag - med billige komponenter. Og så selger de kraftige forsterkere - til folk som trenger det, eller som bare vil ha det grommeste - for en langt høyere pris, og kan dermed ta seg råd til å bruk dyrere komponenter.

Og dermed hører Xecuter på en håndfull 20-wattere og synes helt riktig at de låter dritt i forhold til et tilfeldig utvalg med 100-wattere. Det er fordi det lages flere 20-wattere med dårlige komponenter for å holde prisen nede.

I tillegg vil de større modellene, selv innen samme serie, ha flere effekter etc, og dermed gi inntrykk av "bedre" lyd selv med de samme grunnkomponentene. Roland gjorde dette med sine Cubeforsterkere i starten.

Og et siste poeng er at lavwattsforsterkere ofte har mindre høyttalere. Nå er det ikke noen direkte sammenheng mellom diameter og lydkvalitet på høyttalere heller, men gitarlyd er mye et spørsmål om "bånndrag", og det er lettere å få det ut av en høyttaler av en viss størrelse.

Så der er forklaringen på dette fenomenet. Men det er ingen teknisk grunn til at det må være sånn, bare økonomiske. Legger du nok penger i en 15-watter, eller en 5 watter for den saks skyld, så låter det kanon. Og som jeg har sagt før: Når folk snakker om at de "trenger" så og så mange watt hjemme i stua, så fyrer jeg gjerne opp min 1,5 watts MicroCube. Med mindre man spiller for naboene, så trenger man nesten ingen ting...

Geir :)

Lenke til kommentar
Så forsterkerfabrikantene befinner seg i samme dillemma som andre produsenter: De skal levere produkter som er rettet mot ulike kundegrupper med ulik kjøpekraft, og de skal tjene penger på det. Løsningen er å spille på den antatte watt/kroner-formelen. Det vil si at de tilbyr svake forsterkere - som allikevel bare brukes på gutterommet av folk uten sammenligningsgrunnlag - med billige komponenter. Og så selger de kraftige forsterkere - til folk som trenger det, eller som bare vil ha det grommeste - for en langt høyere pris, og kan dermed ta seg råd til å bruk dyrere komponenter.

Aha! Det er nok dette jeg har vært utsatt for.

Lenke til kommentar

Vel, for å pense tilbake på tema: det er fullt mulig å spille gitar uten forsterker, men det er ikke mye vits i å ha en gitar som er elekrisk om du ikke har tenkt å plugge den inn noe sted. Synes jeg.

De færreste av oss har vel egentlig behov for stort mer enn 50-60W, selv til bandøvinger, er ihvertfall min oppfatning. Om du kun skal spille hjemme, kan du tom. kanskje klare deg med en effektboks (har selv en Korg PX4 som funker fett for meg sammen med hodetelefoner). Imidlertid foretrekker jeg å ha lyd i en forsterker, selv har jeg en Roland Cube 30 som har vært min trofaste følgesvenn de siste 6-7 årene, ellers er jeg også ganske fan av Vox sine AD30VT og AD50VT-modeller, tatt i betraktning lyd og pris. Slikt vil, som nevnt, også komme litt an på musikkstil.

Forsterkerne du linker til er kun rørtopper, altså uten høyttaler. Skal du kjøpe en slik, må du nesten regne med å legge til noen tusenlapper for å få et høyttalerkabinett eller to der lyden kan komme ut (hodetelefoner på en rørtopp til 10 000 kr ville jeg ikke satset på). Ulempen med slike er ikke bare pris, men også plassen det krever, både i størrelse og i desibel. Mit tips må være at skal du ha deg en stack med forsterker separat fra høyttalerne, bør du nesten ha et lydisolert rom å bruke det på. ENGL lager fantastiske amps i mine ører, men for en nybegynner som helst vil kunne spille på et lydnivå som er akseptabelt for foreldre og naboer, forsvarer det ikke prisen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg har bestillt den el-gitaren som er i den linken på toppen og denne forsterkeren http://www.myhrbraaten.no/product_info.php...roducts_id=1659

De skal komme engang neste uke.

Det jeg først vil bruke den til er øvelsespilling siden jeg ikke kan spille gitar enda så skal jeg også melde meg på gitarkurs.

Jeg skal spille metal med el-gitaren og til slutt når jeg er blitt god vil jeg bli med i band.

Jeg bor i et hus som regnes som litt stort idag, jeg vil øve i kjelleren.

Altså først skal jeg bruke el-gitaren til og øve meg til og bli virkelig god også skal jeg bli med i band når jeg er blitt god.

Jeg vil øve flere timer hver dag for og bli god så fort som mulig.

Har jeg gjort et bra kjøp?

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Jeg har bestillt denne el-gitaren og denne forsterkeren http://www.myhrbraaten.no/product_info.php...roducts_id=1659

Det jeg først vil bruke den til er øvelsespilling siden jeg ikke kan spille gitar enda så skal jeg også melde meg på gitarkurs.

Jeg skal spille metal med el-gitaren og til slutt når jeg er blitt god vil jeg bli med i band.

Altså først skal jeg bruke el-gitaren til og øve meg til og bli virkelig god også skal jeg bli med i band når jeg er blitt god.

Noe av det beste du kunne valgt, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Jeg har bestillt denne el-gitaren og denne forsterkeren http://www.myhrbraaten.no/product_info.php...roducts_id=1659

Noe av det beste du kunne valgt, tror jeg :)

ok

Endret av screenman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøvde i helgen en kongeamp under 30W... faktisk på hele 12W.

65amps Lil' Elvis stack.

Ingen kompromiss når det gjelder lyd... selv ikke når en skrur ned til behagelig "kona ligger i rommet ved siden av og sover" volum...

Faktisk bedre enn noen av de Marshall'ene, Fender'ne, Vox'ene, Crate'ene jeg har prøvd (i henhold til hva jeg ønsker av lyd selvsagt).

Den er noget kostbar da... 22.000,- :ermm:

Bare for å understreke at 30W er ingen magisk grense for bra lyd at jeg skrev dette egentlig... og for at enkelte intresserte kanskje ønsker å sjekke denne ut.

NB: Lydkvaliteten på youtube klarer IKKE å yte denne forsterkeren noe som helst rettferdighet...

Lenke til kommentar

Den er vel kanskje en litt voksnere versjon av Lil' Elvis regner jeg med.

Det virker som de er bygget over samme lista... men i større og større utgaver... eller har jeg misforstått?

Uansett... jeg skjønner hvorfor du ikke finner disse forsterkerne på bruktmarkedet...

Lenke til kommentar
Den er vel kanskje en litt voksnere versjon av Lil' Elvis regner jeg med.

Det virker som de er bygget over samme lista... men i større og større utgaver... eller har jeg misforstått?

Uansett... jeg skjønner hvorfor du ikke finner disse forsterkerne på bruktmarkedet...

Det er kloner av div amper fra 50- og 60-tallet. Elvis er basert på en ukjent Vox-krets til en amp som het AC-12.

Stone Pony er en mix mellom div Amerikanske rocke-amper fra 60- og 70-tallet basert på 7591-utgangsrør som såvidt jeg vet stort sett er å finne i Ampeg-gitarforsterkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...