TiNuSsS Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hei Jeg sitter på jobb nå, og skulle gjerne ha koblet meg opp til pcen min hjemme via RDP, har åpnet porter og alt sånn, men vet ikke hva jeg skal skrive for og kunne koble meg inn til den pcen Noen som har tips? Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Du må vite den eksterne IPen til routeren du har hjemme. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Det enkleste vil være å sette opp http://www.dyndns.com/ slik at du får et hostname som alltid er oppdatert mot din eksterne IP (går ut fra at du har dynamisk IP fra din nettleverandør). Hvis du ikke har dynamisk IP kobler du bare mot den statiske IP'en. Lenke til kommentar
kosh Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Enklaste er nok LogMeIn. Sjekk ut http://www.logmein.com ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Windowstast + R og deretter f.eks; %SystemRoot%\system32\mstsc.exe /v:ipadresse /console /w:1024 /h:768 xp service pack 3; %SystemRoot%\system32\mstsc.exe /v:ipadresse /admin /w:1024 /h:768 ipadresse = ip til maskina som server RDP. Skriv; %SystemRoot%\system32\mstsc.exe /? For å få hjelp til de ulike parametre. Edit: Du er også avhengig av et jobben har åpnet for utgående RDP. Endret 10. november 2009 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
TiNuSsS Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Hei Jeg har den eksterne IPen, men vet ikke om den er statisk eller dynamisk, tror ikke det. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Støtter kosh sitt forslag. Har brukt det selv noen år nå. Veldig praktisk, funker gjennom alle brannmurer og oppsett så lenge man har nett gjennom browser. Gratis er det også. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hvis du har den eksterne ip'en er det bare bruke den som adresse når du åpner rdp, men husk at det er flere feilkilder her. Maskinen du kobler opp mot må kunne opptre som rdp-server og det må i de fleste(?) tilfeller slås på da det er av som default, ruteren du har må forwarde trafikk på rdp-porten til maskinen du vil koble til (ikke bare åpne for trafikk) og som nevnt, portene må også være åpne på arbeidplassen din. Lenke til kommentar
TiNuSsS Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Enklaste er nok LogMeIn. Sjekk ut http://www.logmein.com ! jeg bruker logmein fra før av men ville prøve noe nytt for og se om det gikk raskere Hvis du har den eksterne ip'en er det bare bruke den som adresse når du åpner rdp, men husk at det er flere feilkilder her. Maskinen du kobler opp mot må kunne opptre som rdp-server og det må i de fleste(?) tilfeller slås på da det er av som default, ruteren du har må forwarde trafikk på rdp-porten til maskinen du vil koble til (ikke bare åpne for trafikk) og som nevnt, portene må også være åpne på arbeidplassen din. Dette er åpnet for RDP :-) Hvordan oppratter du RDP server? Lenke til kommentar
KnutM Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Anbefaler teamviewer.com Installer som service på maskinen du vil styre. Trenger ikke vite IP adresse osv. Den får en fast ID, og du setter et fast passord. Gratis til privat bruk. - KnutM Lenke til kommentar
tilterje Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 anbefaler logmein jeg også Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Enklaste er nok LogMeIn. Sjekk ut <a href="http://www.logmein.com" target="_blank" rel="nofollow">http://www.logmein.com</a> ! jeg bruker logmein fra før av men ville prøve noe nytt for og se om det gikk raskere Hvis du har den eksterne ip'en er det bare bruke den som adresse når du åpner rdp, men husk at det er flere feilkilder her. Maskinen du kobler opp mot må kunne opptre som rdp-server og det må i de fleste(?) tilfeller slås på da det er av som default, ruteren du har må forwarde trafikk på rdp-porten til maskinen du vil koble til (ikke bare åpne for trafikk) og som nevnt, portene må også være åpne på arbeidplassen din. Dette er åpnet for RDP :-) Hvordan oppratter du RDP server? Det kommer sikkert litt ann på hvilken versjon av windows(?) du bruker. På Vista'en her går jeg til "Kontrollpanel \ System \ Eksterne innstillinger \ Eksternt \ Huk av for 'Tillatt tilkobling fra datamaskiner......'" Husk at ikke alle versjoner av Windows har innebygget RDP-server, vet ikke hvilke versjoner det gjelder bortsett fra Windows 7 Home Edition Lenke til kommentar
TiNuSsS Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Dette er Windows XP pro. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 My Computer->Properties->Remote->Allow users to connect remotely ... Lenke til kommentar
Rairai Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet rdp og brukt logmein istedet, pga Hvis du har åpnet for rdp rett inn på pc'en er det ikke akkurat sikkert! Det blir ett åpent hull rett inn i pc'en din. Du må forwarde porter på ruteren din, rdp går over port 3389 Du må aktivere for rdp (datamaskin, egenskaper, ekstern) Du har mest sannsynlig dynamisk ip da trenger du f.eks en dyndns adresse som oppdaterer seg mot din eksterne ip hvis du skal sette det opp uansett trenger du kun kjøre kommandoen "mstsc" fra en hvilken som helst pc og koble til ekstern adresse. (tar da som selvfølge at du ikke er bak en streng brannmur som blokkerer den porten ut) logmein fungerer uansett bak hvilkensomhelst brannmur ettersom den går over port 443 (ssl) som alle tillater. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Dette er Windows XP pro. XP Pro støtter RDP host, samt alle Vista- og Win7-versjoner over Home Premium. Kanskje det er en port-konflikt. Denne MSKB-artikkelen forteller deg hvordan du kan endre hvilken port det lyttes på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) RDP går mye raskere enn LogMeIn samt at du slipper å installere noe ekstra på noen av PC'ene. RDP er sikkert nok sålenge du har ok passord til brukeren(e). Ulempen med RDP er avhengigheten av at rutere er satt opp rett ellers er den å foretrekke fremfor sære løsninger som f.eks. LogMeInn. Jeg fortrekker RDP evt. VPN+RDP der jeg kan. Endret 10. november 2009 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Rairai Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 RDP går mye raskere enn LogMeIn samt at du slipper å installere noe ekstra på noen av PC'ene.RDP er sikkert nok sålenge du har ok passord til brukeren(e). Ulempen med RDP er avhengigheten av at rutere er satt opp rett ellers er den å foretrekke fremfor sære løsninger som f.eks. LogMeInn. Jeg fortrekker RDP evt. VPN+RDP der jeg kan. Ja rdp er klart raskere. vpn og rdp er helt klart min favoritt og, men det virket ikke helt som det var vpn løsning han var ute etter.. Men jeg er ikke helt enig i at et sterkt passord forsvarer åpne porter og rdp inn mot pc'en, selv med med timeout etter x antall feilede pålogginger, men det er en annen diskusjon.. Men hvis trådstarter får satt opp vpn er jeg med på at det er den beste løsningen. Grunnen til at jeg anbefalte logmein var mye pga enkelheten og at det fungerer bak rutere/brannmurer uten forwarding. Og sitter man på en home klient/annet OS kan man koble seg til allikevel med internett browsern. Nå vet han hvordan det settes opp hvertfall så da ordner det seg nok Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 logmein fungerer uansett bak hvilkensomhelst brannmur ettersom den går over port 443 (ssl) som alle tillater. Ikke alle og ikke over alt. Men på såpass mange steder at det som regel alltid går bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Grunnen til at jeg anbefalte logmein var mye pga enkelheten og at det fungerer bak rutere/brannmurer uten forwarding. Og sitter man på en home klient/annet OS kan man koble seg til allikevel med internett browsern. På lite benyttede eller midlertidige oppkoblinger er SSL varianter som LogMeIn greit. Her tipper jeg det imidlertid snakk om en ofte benyttet forbindelse (jobb->hjem) og da blir RDP en del bedre fordi det fungerer såpass mye raskere i bruk. Sikkerheten mener jeg er grei nok sålenge det kun er RDP portene som er åpne mot host (server) og passordene er fornuftige. Unngå for all del å sette host maskinen i DMZ eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå