Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

RDP fra jobb og hjem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Windowstast + R

og deretter f.eks;

%SystemRoot%\system32\mstsc.exe /v:ipadresse /console /w:1024 /h:768

xp service pack 3;

%SystemRoot%\system32\mstsc.exe /v:ipadresse /admin /w:1024 /h:768

ipadresse = ip til maskina som server RDP.

Skriv;

%SystemRoot%\system32\mstsc.exe /?

For å få hjelp til de ulike parametre.

Edit:

Du er også avhengig av et jobben har åpnet for utgående RDP.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvis du har den eksterne ip'en er det bare bruke den som adresse når du åpner rdp, men husk at det er flere feilkilder her. Maskinen du kobler opp mot må kunne opptre som rdp-server og det må i de fleste(?) tilfeller slås på da det er av som default, ruteren du har må forwarde trafikk på rdp-porten til maskinen du vil koble til (ikke bare åpne for trafikk) og som nevnt, portene må også være åpne på arbeidplassen din.

Lenke til kommentar
Enklaste er nok LogMeIn. Sjekk ut http://www.logmein.com !

jeg bruker logmein fra før av :) men ville prøve noe nytt for og se om det gikk raskere :)

Hvis du har den eksterne ip'en er det bare bruke den som adresse når du åpner rdp, men husk at det er flere feilkilder her. Maskinen du kobler opp mot må kunne opptre som rdp-server og det må i de fleste(?) tilfeller slås på da det er av som default, ruteren du har må forwarde trafikk på rdp-porten til maskinen du vil koble til (ikke bare åpne for trafikk) og som nevnt, portene må også være åpne på arbeidplassen din.

Dette er åpnet for RDP :-) Hvordan oppratter du RDP server?

Lenke til kommentar

jeg bruker logmein fra før av :) men ville prøve noe nytt for og se om det gikk raskere :)

Dette er åpnet for RDP :-) Hvordan oppratter du RDP server?

Det kommer sikkert litt ann på hvilken versjon av windows(?) du bruker. På Vista'en her går jeg til "Kontrollpanel \ System \ Eksterne innstillinger \ Eksternt \ Huk av for 'Tillatt tilkobling fra datamaskiner......'"

Husk at ikke alle versjoner av Windows har innebygget RDP-server, vet ikke hvilke versjoner det gjelder bortsett fra Windows 7 Home Edition

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet rdp og brukt logmein istedet, pga

Hvis du har åpnet for rdp rett inn på pc'en er det ikke akkurat sikkert! Det blir ett åpent hull rett inn i pc'en din.

Du må forwarde porter på ruteren din, rdp går over port 3389

Du må aktivere for rdp (datamaskin, egenskaper, ekstern)

Du har mest sannsynlig dynamisk ip da trenger du f.eks en dyndns adresse som oppdaterer seg mot din eksterne ip

hvis du skal sette det opp uansett trenger du kun kjøre kommandoen "mstsc" fra en hvilken som helst pc og koble til ekstern adresse. (tar da som selvfølge at du ikke er bak en streng brannmur som blokkerer den porten ut)

logmein fungerer uansett bak hvilkensomhelst brannmur ettersom den går over port 443 (ssl) som alle tillater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

RDP går mye raskere enn LogMeIn samt at du slipper å installere noe ekstra på noen av PC'ene.

RDP er sikkert nok sålenge du har ok passord til brukeren(e).

Ulempen med RDP er avhengigheten av at rutere er satt opp rett ellers er den å foretrekke fremfor sære løsninger som f.eks. LogMeInn.

Jeg fortrekker RDP evt. VPN+RDP der jeg kan.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
RDP går mye raskere enn LogMeIn samt at du slipper å installere noe ekstra på noen av PC'ene.

RDP er sikkert nok sålenge du har ok passord til brukeren(e).

Ulempen med RDP er avhengigheten av at rutere er satt opp rett ellers er den å foretrekke fremfor sære løsninger som f.eks. LogMeInn.

Jeg fortrekker RDP evt. VPN+RDP der jeg kan.

Ja rdp er klart raskere. vpn og rdp er helt klart min favoritt og, men det virket ikke helt som det var vpn løsning han var ute etter.. Men jeg er ikke helt enig i at et sterkt passord forsvarer åpne porter og rdp inn mot pc'en, selv med med timeout etter x antall feilede pålogginger, men det er en annen diskusjon.. Men hvis trådstarter får satt opp vpn er jeg med på at det er den beste løsningen.

Grunnen til at jeg anbefalte logmein var mye pga enkelheten og at det fungerer bak rutere/brannmurer uten forwarding. Og sitter man på en home klient/annet OS kan man koble seg til allikevel med internett browsern.

Nå vet han hvordan det settes opp hvertfall så da ordner det seg nok

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Grunnen til at jeg anbefalte logmein var mye pga enkelheten og at det fungerer bak rutere/brannmurer uten forwarding. Og sitter man på en home klient/annet OS kan man koble seg til allikevel med internett browsern.

På lite benyttede eller midlertidige oppkoblinger er SSL varianter som LogMeIn greit.

Her tipper jeg det imidlertid snakk om en ofte benyttet forbindelse (jobb->hjem) og da blir RDP en del bedre fordi det fungerer såpass mye raskere i bruk.

Sikkerheten mener jeg er grei nok sålenge det kun er RDP portene som er åpne mot host (server) og passordene er fornuftige. Unngå for all del å sette host maskinen i DMZ eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...