Lurendreieren Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hei. Har en høvelig ny pc, men har hatt en del trøbbel i det siste med blåskjerm. Problemet er at pcen start på nytt så pass fort at jeg har ikke mulighet til å lese hva som står på blåskjermen. Finnes det noe logg i windows for å se hva problemet kan være? Ofte etter hver gang jeg får blåskjerm kommer det opp en feilmelding under oppstarten. CMOS Checksum Error - Defaults Loaded . Slik jeg har forstått det kan dette kom av at biosbatteriet ikke helt fungerer som det skal. Jeg skal forsøke å bytte det ut i løpet av dagen. Kan det checksum error greiern ha noe med at pc låser seg og ender opp i blåskjerm? Takk. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Kan du starte i 'Safe Mode' uten blåskjerm? (bruk F8 under oppstart). Lenke til kommentar
Lurendreieren Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Kan du starte i 'Safe Mode' uten blåskjerm? (bruk F8 under oppstart). Ja, gikk bra det. starta opp i safe mode uten blåskjerm. Skifta nettopp batteriet og "Updata" biosen. Det første jeg fikk opp når jeg starta pcen etterpå var: CMOS Checksum Error. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Når det bare kan starte i Safe mode så tyder det på at noe er galt med en eller annen driver. Drivere blir ikke lastet i Safe mode. Kunne prøve å kjøre en Linux CD (f.eks Ubuntu). Hvis Linux fungerer så er er det noe galt i Windows. Hvis CMOS checksum kommer uansett så høres det ut som en hardware feil. Dvs hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå