Gå til innhold

No more "Norsk" please...

LunarG

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet hvordan man kan unngå at all software som installeres, som standard velger å legge seg inn på norsk? Jeg kjøpte engelsk Windows 7, fordi jeg foretrekker at alt på PC'en kjører på engelsk språk. Like fullt (og uavhengig av hva jeg setter i regional settings) så ønsker visse driver pakker (ADI SoundMax blandt annet) å legge seg inn på norsk. Ligger det en key i registry som forteller software hva de skal bruke som standard språk eller hva? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ikke an å fortelle en applikasjon hvilket språk den skal bruke, det er opp til applikasjonen å bestemme det. All tilgjengelig språktekst må jo legges inn av applikasjonsutvikler.

Applikasjonen kan så selv finne ut hvilket språk den vil bruke, og det er vel naturlig at akkurat region innstilling brukes til dette.

Selve installeringspakken er en egen applikasjon hvor mange språk ligger klare til bruk.

Lenke til kommentar
Det går ikke an å fortelle en applikasjon hvilket språk den skal bruke, det er opp til applikasjonen å bestemme det. All tilgjengelig språktekst må jo legges inn av applikasjonsutvikler.

Applikasjonen kan så selv finne ut hvilket språk den vil bruke, og det er vel naturlig at akkurat region innstilling brukes til dette.

Selve installeringspakken er en egen applikasjon hvor mange språk ligger klare til bruk.

Vel, OS'et forteller applikasjonen hvilket språk den skal bruke som standard ved installasjon, så forsåvidt går det jo ann. Som nevnt, så påvirker ikke mine regionale innstillinger dette på noe som helt vis. Jeg har satt alle innstillingene i region and language til engelsk/united kingdom osv, like fullt ønsker visse applikasjoner med multi-language å legge seg inn på norsk. Dette fremstår jo som noe underlig. Ville jo tro at det var nettopp dette som var noe av poenget med regionale innstillinger. Derimot fant jeg i den aktuelle SoundMAX driver pakka, en rekke filer som hadde med akkurat språkvalg å gjøre, og en sletting av disse gjorde i allefall installasjonen Engelsk-språklig. At derimot programmet selv etterpå ble norsk er et mindre tilbakefall, men det skal jeg nok få retta på.

Nei takk seg til... Her bør EU gripe inn og få en stopp på produksjon av software på andre språk enn Engelsk.

Lenke til kommentar
Nei takk seg til... Her bør EU gripe inn og få en stopp på produksjon av software på andre språk enn Engelsk.

:hmm: dette er kanskje et litt egoistiske ( ønske ) tankegang, et stort del av det norske folk vil nok har disse på norske språk.

men men !

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser helt klart at Ola Nordmann foretrekker å gjøre forvirringen total, så langt det er mulig.

Sarkastisk kanskje, men jeg husker visse brukermanualer i sin tid kom med tåpelige oversettelser som "Hardplatelager" og liknende. Det å absolutt skulle oversette alt mulig til vårt sære minoritets språk er jo bare med på å gjøre det vanskligere for folk å kommunisere på tvers av verdens grenser. Det er faktisk utallige kriger og annen styggedom som har funnet sted på grunn av at folk har feil-oversatt ting. Jeg er helt seriøst for at all PC software skal gis ut utelukkende på Engelsk. Er man ikke i stand til å lese/skrive Engelsk, så er man antakelig heller ikke i stand til å bruke en PC. I allefall ikke uten tillsyn. Jepp, helt greit at en 8åring får lov til å spille bilspill på PC'en til far, så lenge far hjelper han å få spillet i gang og slikt selvsagt. Jeg er naturlig nok også for at vi de neste ti-årene faser ut norsk til fordel for Engelsk, slik at vi på sikt kanskje kan ha et gjeldende språk i hele den vestlige verden, så er det bare de asiatiske landene igjen som holder på sitt.

Litt off-topic riktignok, men likevel.

Fant nå likevel en løsning på problemet, så alt er vel som ender vel.

Lenke til kommentar
Jeg er helt seriøst for at all PC software skal gis ut utelukkende på Engelsk. Er man ikke i stand til å lese/skrive Engelsk, så er man antakelig heller ikke i stand til å bruke en PC.

Unnskyld meg, men etter å ha lest det utsagnet der kan man tro at det samme om deg. Det der er noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig du ikke er seriøs her ...

Først og fremst fins det folk med store lese- og lære-problemer. En annen ting er diverse lover og regler for hvert land. Enkelte krever at ting er på sitt språk. F.eks. Tyskland og Frankrike om jeg husker riktig.

Vi ligger altfor langt unna en slik virkelighet som du drømmer om her.

Lenke til kommentar
Er man ikke i stand til å lese/skrive Engelsk, så er man antakelig heller ikke i stand til å bruke en PC. I allefall ikke uten tillsyn.

Hmm, kanskje ikke dagens smarteste utsagn..

Så de som ikke kan tysk, burde ikke kjøre BMW eller Audi? Importerer man fra Tyskland, kan man jo risikere å få kjørecomputeren på tysk!! :O

Lenke til kommentar

Vel, det er strengt tatt svært vanlig at selv ganske små norske barn kan lese og skrive moderate mengder Engelsk i dag. Å forvente at en ti-åring skal forstå hva feilkode 0x00000866 betyr, om dialogboksen er på norsk eller Engelsk er for mye forlangt, men at de skal klare å gå til start menyen, finne "Microsoft Office" og "Word" for å gjøre lekser, det er faktisk ikke å forvente mye. Jeg vil faktisk gjette på at en gjennomsnitts norsk 10-åring klarer det bedre enn fædrene sine.

Hadde de derimot ikke klart det, så hadde de heller ikke vært klare til å bruke PC'en. Nå skal det riktignok sies at jeg med full viten og vilje skrev hva jeg skrev, nettopp fordi jeg visste det ville provosere, men jeg står likevel for min uttalelse. Enkelte ting bør få lov til å være på Engelsk, slik det var fra starten, og datamaskiner er en av de tingene. Kanskje vi på sikt kan klare å få hele europa over på engelsk, med landets eget morsmål som sidemål, slik at det i fremtiden er mindre rom for politiske missforståelser på grunn av feil oversettelser. Dette er selvsagt en oppfattning jeg ikke forventer at flertallet deler, så ikke se på det som noe forsøk på å påtvinge dere en annen mening.

Lenke til kommentar
Kanskje vi på sikt kan klare å få hele europa over på engelsk, med landets eget morsmål som sidemål, slik at det i fremtiden er mindre rom for politiske missforståelser på grunn av feil oversettelser.

som hitler mente å gjør in sin tid " på sikt ", tysk overalt i europa :thumbdown: ( nå vil jeg provosere litt )

hva tror du franskmenn sier til sånt ( hater engelskmenn ennå, derfor kan/vil de ikke snakke/forstå engelsk )

engelskmenn som ikke har tålt franskmenn gjennom århundre.

de gamle østblokk landene hvor mange ikke kan engelsk i de hele tatt.

etc, etc....

drøm videre du :dribble:

Endret av p@ge
Lenke til kommentar
Kanskje vi på sikt kan klare å få hele europa over på engelsk, med landets eget morsmål som sidemål, slik at det i fremtiden er mindre rom for politiske missforståelser på grunn av feil oversettelser.

som hitler mente å gjør in sin tid " på sikt ", tysk overalt i europa :thumbdown: ( nå vil jeg provosere litt )

hva tror du franskmenn sier til sånt ( hater engelskmenn ennå, derfor kan/vil de ikke snakke/forstå engelsk )

engelskmenn som ikke har tålt franskmenn gjennom århundre.

de gamle østblokk landene hvor mange ikke kan engelsk i de hele tatt.

etc, etc....

drøm videre du :dribble:

Vel, den som lever får se. Ikke missforstå, jeg mener ikke å gi Hitler støtte i noe som helst, da jeg tar sterk avstand fra alt som har med nazisme og rasisme å gjøre. Men jeg tror at utviklingen vi har nå, med utvisking av grenser (da mener jeg altså at folk i stadig større grad blir vant til å reise utenlands, blir vant til å kunne handle og kommunisere med andre land), så tror jeg på sikt at minoritets språk kommer til å forsvinne før eller siden. Dette sier jeg IKKE for å provosere, men det er faktisk påpekt av forskere også. Vi snakker selvsagt om et langt tidsperspektiv, men den dagen tyskland og frankrike er de to eneste land igjen i europa som ikke snakker engelsk eller spansk (spansk er jo tross alt større enn fransk og tysk på verdensbasis), så vil de nok finne det vanskelig å holde på språket sitt. Jeg gjetter på, at innen et par-tre hundre år, så vil mandarin, spansk og engelsk være så dominerende på verdensbasis, at mange andre språk vil bli lært i landenes skoler som sidemål, kanskje valgfag. Jeg tviler selvsagt på at vi kommer til å få oppleve det, men det er nok en utvikling som er uunngåelig.

Men det litt ironiske er jo at svært få mennesker (også nordmenn) klager over tekniske fagutrykk som kun finnes på f.eks. tysk (massevis av faguttrykk i teknisk bransje er tyske) eller engelsk. Vel, PC'en er basert rundt en masse tekniske faguttrykk, men det er da altså galt... Jøsses...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...