Gå til innhold

Windows mest populært for nett-PC-er

Anbefalte innlegg

Og jeg brukte ganske mange timer på å følge rådene dine, til slutt ble jeg klar over at du ikke hadde din egen eee, noe som merkbart forringet kvaliteten på ditt ellers rosverdige tiltak.
Takk for den. Det var en del andre som var takknemlige heldigvis. Endret av Del
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

og problemet med valg av distroer hos asus og acer var ikke distroene i seg selv, siden dem var avarter av debian og fedora, men at dem var såpass gamle at om en prøvde å bruke noe fra debian eller fedora så endte en opp med å oppdatere 99% av distroen, og brekke tilpasningene som asus og acer hadde fått laget til.

...

Det problemet ble i tilegg forsterket av at 'alle' linuxentusiaster dømte disse distroene nord og ned. Istedet for å bidra med noe nyttig for å forbedre dem løp de i god linux-ånd i alle retninger for å promotere/tilpasse sin egen distro for disse små tøysemaskinene.

Når asus og xandros i samråd bestemmer seg for å utelukke hele økosystemet til fri programvare så må det nødvendigvis bli sånn. Ikke bare til egen distro, ei heller klarer man å følge takten til overnevnte distro xandros er basert på.

Det er nemlig her bidragene kommer inn. Når xandros ikke prøver engang så skjønner alle at debian er et bedre valg.

Glem bidrag upstream, dette er noe så banalt som å implementere oppdateringer som er fritt tilgjengelige.

Det finnes forresten utallige mer eller mindre stygge hacks og workarounds til xandros på nett.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Ja, dessvere. Xandros på eeepc var en blindgate. Når det gjelder hacks, så forsøkte jeg å samle et passende utvalg, de befinner seg i posten her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9545668

men det har ikke vært oppdatert på lenge, så kan hende en del er utdatert. Men det var vel neppe dette Kahuna svei av timene sine på. Det var vel å teste andre OS på minnepenn, men jeg kan ikke helt skjønne at det skulle ta så mange timer med ubuntu, og gevinsten kom i form av 9.04 som funker utmerket på eeepc. Med 9.10 er vel t.o.m. boot-tiden bedre enn Xandros selv med et fullverdig desktopmiljø som Gnome.

Lenke til kommentar

Man trenger den EFI-partisjonen for å få boot booster innstillingen i BIOS, men det har forøvrig ikke noe med OS å gjøre. Moblin, Debian, Ubuntu, tinycore osv osv har bedre oppstartstid enn xandros eee.

Edit: Det var forøvrig ikke det store problemet, men så er det nevnt.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...