Gå til innhold

Ang nye forbrukerkjøpsloven !


Anbefalte innlegg

Jeg gikk og leverte telefonen min til Zodiac for oppgradering av firmware. Men nå har telefonen klikka igjen. Vil dette da telle som min 2. reperasjon i forhold til den nye loven ? Og vil jeg ha krev på å heve kjøpet, hvis dette skjer en gang til ? -Synes det lukter T610 lang vei nå-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spørsmålet er hvor du kjøpte telefonen, enkelte butikker er snillere enn andre nemlig. Uansett, i kjøpsloven heter det "kunden kan krever omlevering eller utbedring etter eget ønske" Paraksis betyr dette at så lenge kjøpet er et forbrukerkjøp foretatt etter 1. juli 2002 så kan du velge mellom ny telefon eller forsøk på utbedring.

2 ganger holder dessverre ikke, ikke med mindre du kan påvise at dette er en feil det er vansklig å gjøre noe med. Det har seg slik at kunden kan heve dersom feilen medfører vesentlig ulempe for kunden. DVS. at feilen er en klokke som ikke går riktige eller i det hele tatt til tider,og dette kan ikke gjøres noe med. Da er det til vesentlig ulempe.

Lenke til kommentar
Hvis du leverer en fungerende telefon for å bare oppgradere firmware telles det vel ikke som en reperasjon.

 

Det gikk an å bruke telefonen, men den fungerte ikke. Minnet i telefonen kunne ikke nåes, det gikk ikke an å lagre kontakter, ei heller å finne fram til gamle kontakter. Nå har telefonen slått seg helt vrang, så jeg veit ikke helt hvor fornøyd jeg er med FW-opprgraderingene til Siemens :(

Lenke til kommentar

er sånn at hvis man får SAMME feilen 3 ganger, så skal telefonen byttes i en annen, med dette er det ikke sagt at du kan velge deg fritt ut i butikken. Verkstedet bytter oftest telefonen, ikke butikken, og verkstedet sender deg en SWAP modul av samme telefonen

Lenke til kommentar

Det er ikke sant, for flere har i ettertid kommet frem til at ny vare ikke går under urimelig stor kostnad for selger, så lenge det ikke er f.eks en bil eller lignende. Tv'er mobiltlf og lignende kan altså etter den nye loven bli krev som ny vare!

 

Her gjelder det bare å stå på sitt, og man vil ha loven på sin side!

Lenke til kommentar

Det er feil med urimelig kostand.

 

Siterer

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

 

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

 

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

 

 

Altså med enklere ord

 

Urimelig kostand er ikke relevant dersom den har vært inne 3 ganger for samme feil. Den er BARE relevant ved ting som taper seg mye i verdi over tiden eller ved omlevering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...