JZA Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Jeg gikk og leverte telefonen min til Zodiac for oppgradering av firmware. Men nå har telefonen klikka igjen. Vil dette da telle som min 2. reperasjon i forhold til den nye loven ? Og vil jeg ha krev på å heve kjøpet, hvis dette skjer en gang til ? -Synes det lukter T610 lang vei nå- Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 spørsmålet er hvor du kjøpte telefonen, enkelte butikker er snillere enn andre nemlig. Uansett, i kjøpsloven heter det "kunden kan krever omlevering eller utbedring etter eget ønske" Paraksis betyr dette at så lenge kjøpet er et forbrukerkjøp foretatt etter 1. juli 2002 så kan du velge mellom ny telefon eller forsøk på utbedring. 2 ganger holder dessverre ikke, ikke med mindre du kan påvise at dette er en feil det er vansklig å gjøre noe med. Det har seg slik at kunden kan heve dersom feilen medfører vesentlig ulempe for kunden. DVS. at feilen er en klokke som ikke går riktige eller i det hele tatt til tider,og dette kan ikke gjøres noe med. Da er det til vesentlig ulempe. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Hvis du leverer en fungerende telefon for å bare oppgradere firmware telles det vel ikke som en reperasjon. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 det telles som en service uansett tror jeg. Telefonen har jo vært inne til behandling hos autorisert service verksted Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Det teller ikke, jeg har lest informasjonen som forbrukerkontoret, ericsson og nokia gir ut og software oppgradering teller ikke som feil på telefonen. Bekleger skrive feil er brisen (muligens full) Lenke til kommentar
scirocco Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 dersom du mener du selv er full er du ikke full nok.. Lenke til kommentar
JZA Skrevet 25. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2003 Hvis du leverer en fungerende telefon for å bare oppgradere firmware telles det vel ikke som en reperasjon. Det gikk an å bruke telefonen, men den fungerte ikke. Minnet i telefonen kunne ikke nåes, det gikk ikke an å lagre kontakter, ei heller å finne fram til gamle kontakter. Nå har telefonen slått seg helt vrang, så jeg veit ikke helt hvor fornøyd jeg er med FW-opprgraderingene til Siemens Lenke til kommentar
geokri Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 er sånn at hvis man får SAMME feilen 3 ganger, så skal telefonen byttes i en annen, med dette er det ikke sagt at du kan velge deg fritt ut i butikken. Verkstedet bytter oftest telefonen, ikke butikken, og verkstedet sender deg en SWAP modul av samme telefonen Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 samme feil3 ganger og du kan velge ny vare eller HEVING! Lenke til kommentar
geokri Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 samme feil3 ganger og du kan velge ny vare eller HEVING! .....hvis ikke det medfører urimlig kost for forhandler....... noe det ofte endr opp med siden urimlig kost ikke er definert Lenke til kommentar
karlfr Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Det er ikke sant, for flere har i ettertid kommet frem til at ny vare ikke går under urimelig stor kostnad for selger, så lenge det ikke er f.eks en bil eller lignende. Tv'er mobiltlf og lignende kan altså etter den nye loven bli krev som ny vare! Her gjelder det bare å stå på sitt, og man vil ha loven på sin side! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Det er feil med urimelig kostand. Siterer § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Altså med enklere ord Urimelig kostand er ikke relevant dersom den har vært inne 3 ganger for samme feil. Den er BARE relevant ved ting som taper seg mye i verdi over tiden eller ved omlevering. Lenke til kommentar
eivindkn Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Det er riktig "Urimelig kostnad", "vesentlig kostnad" o.l. er hentet fra den gamle kjøpsloven, som altså stort sett bare gjelder næringskjøp. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 men det betyr ikke at den kommer til å gjelde i dette kjeøpet. Selv om vi egentlig ikke vet når telefonen er kjøpt og hvorvidt det er tilvirkningskjøp eller forbruker kjøp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå