Gå til innhold

Hva med at alle elger bruker refleksvest?

Anbefalte innlegg

De fleste elgkollisjoner skjer jo når elgen bare springer ut i veien rett foran biler, så jeg tviler på at en refleksvest hadde hjulpet. Du rekker ikke bremse ned fra 80-0 uansett. Når det i tillegg er på vinteren har man ikke sjans å stoppe.

Jeg tror det er slik at elgen gjerne står i skogen utenfor veikanten mens den vurderer om dette rare harde underlaget er trygt å gå over, når en bil først kommer så står de og vurderer situasjonen, men bilen kommer såpass nærme ganske fort at de til slutt blir redde og flyktinstinktet slår til og de beiner av gårde over veien når bilen er ganske nærme. Jeg mener dermed at refleksvest, IR og alt annet som gjør elgen synlig vil kunne hjelpe fordi man i noen sekunder vil kunne se elgen i veikanten.

Jeg synes at du TS har et veldig kreativt forslag, sånt trenger vi. Kanskje kunne man satt i gang et lite prøveprosjekt, hvor man ser på overlevelsen hos elgene med refleks (mindre påkjørsel, mer utsatt for rovdyr osv.) samt hvor lenge refl.vesten sitter på før den faller av osv. Kanskje et passende tema for et master/doktor gradsprosjekt for kommende biologer her på forumet.

Personlig trenger vi nok en komb. av alle ovennevnte tiltak, samt at jeg mener at vi trenger flere og bedre overganger for dyr. Med bedre så mener jeg at de er brede, godt dekket med vegetasjon osv, slik at elgen faktisk føler seg trygg og bruker disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kom jeg til å tenke visst man ikke bruker en reflex vest, men en vest som er brun (sånn som elgen sin, eh pels?) som har veldige kraftige lys i seg. Så er det slik at bilene har sendere, mens vesten har motakere, så når en bil feks befinner seg 200 meter unna vesten slår lysene seg på.

Da vil vi unngå at elgen blir et lettere bytte for rovdyr, men så blir det det med levetid på vesten.

Lenke til kommentar

Er det virkelig noen som tror at det er realistisk å gjennomføre trådstarters forslag?

Realiteten er at det er utrolig mye elg i Norge, og elgen er forholdsvis sky. http://www.ssb.no/elgjakt/ <- 35 600 elg ble felt under jakten høst 2008/vinter 2009. Si at man jobber 3 stykker ilag for å finne en elg og sette refleksvest på den, og at man da bruker 3 timer på å få satt på refleksvest på en enkelt elg. Da har man plutselig brukt 164 årsverk, og kun dekket en brøkdel av elgpopulasjonen, og det er et optimistisk overslag. Det er overhodet ikke økonomisk forsvarlig å sette igang med et sånt prosjekt.

Prisen på å merke elgen med refleksvest vil være så astronomisk at det fort kan bli billigere å finne en enkel teknologisk løsning. Legg til det faktumet at en teknologisk løsning som advarer bilførere mot levende vesner langs veikanten også gjør det tryggere for fotgjengere og det sier seg selv hva man bør satse på - om elgproblemet er så drastisk at man må til med så sterke virkemidler.

Med moderne biler så overlever man et sammenstøt med en elg om man kjører forsvarlig. Kjører man vesentlig over fartsgrensen, eller gjør man en unnamanøver og havner i fronten på en annen bil, evt. i en fjellvegg så kan det gå riktig ille - men treffer man elgen i normal fart så har man gode kjangser for å overleve.

Siden elgen er "verdiløs" i den forstand at det allerede må til menneskelige inngrep for å holde populasjonen nede i fornuftig nivå, så er det kun matrielle og menneskelige skader som utgjør en kostnad ved viltpåkjørsel. Så lenge man ikke kommer fram til et tilltak som koster mindre enn det som disse skadene koster så vil det ikke bli gjort noe drastisk.

Selvfølgelig er det beklagelig at dyr må lide etter viltpåkjørsler - men her i Norge har vi faktisk ordninger som er godt egnet til å begrense denne lidelsen. Som bilfører så er man pliktig til å opplyse om slikt til politiet, som da tar kontakt med den lokale viltnemda. Man har en økonomisk gullrot i form av at man slipper billigere unna med forsikring osv. når man sier ifra slik man skal gjøre, og man vet at ettersøk + avlivning går forholdsvis radig. Naturen er brutal, vi er ikke bedre selv om vi liker å tro det, vi bare setter vekk de mest brutale jobbene til personer som klarer å gjøre det som må gjøres.

Lenke til kommentar
Si at man jobber 3 stykker ilag for å finne en elg og sette refleksvest på den, og at man da bruker 3 timer på å få satt på refleksvest på en enkelt elg.

Enig i mye av det du sier, men jeg tror man vil bruke langt mer enn tre timer på å sette en refleksvest på en elg. Gå heller for, som du sier, teknologiske løsninger.

Lenke til kommentar

Det er kanskje omtrent mer enn to millioner sauer i Norge. Selv om Gjensidige og alle andre forsikringsselskap leverer ut samtlige av de refleksvestene de har, har vi ikke nok.

Jeg tror dessuten kommunene får høy nok belastning med elgene.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Elgen har en god pels som er vannavstøtende og veldig isolerende, pga hvert enkelt hår er hult. Våt/tørrdrakt blir ikke nødvendig, men dykkerutstyr kunne kanskje vært noe, ettersom elg ved siden av mennesket, ulv, brunbjørn og svartbjørn kanskje kan bli tatt av spekkhuggere om den går på en svømmetur, ingen tilfeller i følge wikipedia blitt bekreftet enda. Dykkerutstyr ville gjort det mulig for den å dykke under vann og dermed kunne bevege seg i alle dimensjoner og kanskje komme seg unda spekkhoggerens dødbringende jafs.

Ellers er jo reflekvest en latterlig idé, ettersom ulv og de andre nevnte, for ikke å snakke om mennesker, ville kunne sett den på flere hundre meters avstand. Er jo ikke noe gøy å jakte da, og stakkars elgen vil leve på en løgn.

Men et seriøst forslag fra min side: Jeg vet ikke hvilke lyder elgen kan oppfatte, men om de kan høre high-pitch lyder og dette skremmer dem, kunne jo biler blitt ustyrt med instrumenter som kan generere slike lyder og slå dem på i det de kjører i elg-områder. Ellers er vel infrarødt kamera (som også kan se alle andre skapninger) og fornuftig kjøring etter forholdene det smarteste.

Lenke til kommentar

Sitronsaft: problemet med high-pitch lyd er at elger, som alle andre villdyr i møte med sivilisasjonen blir vant til det meste.

Legg merke til hvor lite elger bryr seg når det gjelder biler. Men stopper man, åpner døren og går et par steg så fordufter elgen tvert.

Det eneste av lyd som kanskje kan fungere er å bruke parringsbrølet til en storokse. Men da risikerer man jo å ødelegge den naturlige bruken av slike lyder, og at man kommer over en okse som på død og liv skal yppe med en ikkeeksisterende storokse.

Lenke til kommentar

vel haddde jegere fulgt reglene litt mer så hadde vi kanskje vært kvitt problemet, pga når du skyter de største og klokeste dyra, så dør kunnskapen med dem. har selv opplevd at en elg så meg når jeg kom kjørende, snudde med en gang og løp inn i skogen igjen. men viss en jeger skyter denne elgen så får ikke dyret mulighet til og lære dette videre. var snakk om et helvetes stort dyr også

Lenke til kommentar

Istedenfor å måtte fange hver enkelt av de mange elgene som fins her i landet, noe som ville vært uforsvarlig økonomisk, farlig og vanskelig (som Jan-Ove sier), kan vi jo satse på en enklere løsning.

Dette er kanskje litt tidskrevende, og kanskje litt vel avansert for dagens utstyr osv, men hva om man lokaliserte elger og skjøt en form for brikke eller radioaktiv slim på dem som ville skru på en varsellampe i biler som kom innenfor en viss radius. Man ville i alle fall spart tiden og kreftene det ville ta å faktisk få en refleksvest på dyret, og det ville også spart dyret for å bli et lettere bytte for rovdyr.

Lenke til kommentar
Dette er kanskje litt tidskrevende, og kanskje litt vel avansert for dagens utstyr

Legg til kostnadskrevende.

Det optimale hadde vært å utstyre elgen med en aktiv sender med egen strømkilde.

Det er faktisk en forutsetning hvis man skal unngå at bileiere må investere i utstyr som koster mer enn bilen i noen tilfeller, og lokalisere elgen før den kommer for nær veien.

Lenke til kommentar

Men altså, samtlige biler godkjent for bruk på vei har utstyr som kan lokalisere elgen før den kommer på veien: lys.

Økonomisk og politisk sett skal det litt til for å få ryddet veikantene nok, men det er rimeligste løsning om man ikke finner på noe glupt teknisk.

Lenke til kommentar

Ja, nå lever ikke Spekkhuggere i ferskvann eller elver her i Norge..

At Elgen har isolerende pels er riktig, denne pelsen virker også som en støtfanger mot biler og tog....

På samme måte som den opprettholder kroppstemperaturen etter 10 timer i isvann.....

Hvorfor refleksvest - hvorfor ikke en dusj reflekterende spraylakk på hver side av Elgen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...