Gå til innhold

Hva med at alle elger bruker refleksvest?

Anbefalte innlegg

Det er forøvrig gøy når idiotiske grunneiere bestemmer seg for å nekte når kommunen igangsetter rydding av veikantene.

Her, i et område med mye elg - så ble veikantene ryddet ekstra bredt i fjor, og mengden elgpåkjørsler ble redusert tydelig. Men, et strekke på noen kilometer går skogen helt inn til veien siden grunneieren nekter :thumbdown:

Det er to ting som hjelper; større område man kan se elgen på, og tiltak som fører til at man lettere ser den. F.eks bedre lys, eller avansert elektronikk som ser den før du gjør det.

1000-metringer + bedre halogenpærer i orginallysene utgjør mye når det gjelder muligheten til å se elgen. Fabrikkmontert Xenon er jo selvsagt det ultimate, siden kaldere lys forsterker kontrastene. Gjerne er det også så lite trafikk at man får brukt langlysene der det er mye elg.

Det er mildt sagt utrivelig å kjøre på vilt; et rådyr hoppet ut i veien forran meg engang. 90-sone, 3felts motorvei - i en sving. Klarte ikke mer enn 90-45 før det smalt, hadde jeg ligget over fartsgrensen hadde det gått mye værre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært nær ved å kjøre på elg én gang, jeg hadde null mulighet til å stoppe - så jeg svingte unna og lot det stå til. Det gikk heldigvis bra, men jeg satt med hjertet i halsen og måtte stoppe for å komme meg ut av bilen for å trekke frisk luft og ikke minst la min daværende samboer ta over rattet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Dette problemet burde kunne løses enkelt. Såvidt jeg vet kan Staten appropriere eiendom - kan Staten ikke da kjøpe ut grunneiere i korridorer ved de største risikoområdene og tynne ut skogen der. Eller så kan de sette opp viltgjerder og lage underganger?

Vet det har blitt gjort tester med viltgjerder langs veiene i deler av Buskerud ihvertfall, og sikkert andre steder.

Lenke til kommentar

Det spørs hvor mye vilje der finnes til å legge store ressurser i viltgjerder, ekspropriasjon av eiendom og skogsrydding langs de veiene jeg har inntrykk av har de største elgproblemene. Det er jo typisk landeveier uti "skauen" med trafikk tilsvarende 10-100 biler om dagen eller noe i den duren.

De aller mest trafikkerte veiene, i alle fall på østlandet, er jo inngjerdet allerede.

Holder ennå en knapp på at folk skjerper seg litt ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Som bilfører skal man jo vite hvor alt og alle er, i nærheten av veibanen.

Se fra 2:00-ish i denne videoen, hopp deretter fram til 4:00-ish for å se hva det gjør i trafikken:

Jeg trekker kritikken min mot IR-kamera. Det der ser bare alt for genialt ut. Få det ut til massene!

Lenke til kommentar

Det er lovpålagt hvor langt ifra veien det er lov å tvangsrydde, denne avstanden er mindre enn det som er optimalt i forhold til elger. Dermed må det til velvilje for å få ryddet mer.

Desverre er det mange sære og sta grunneiere. Enkelte har litt småkonge-tendenser, og enkelte er bare for gjerrige til å gi fra seg skog uten å få betaling, på et tidspunkt der skogen er så moden at den gir mest per areal.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro endel av de svaksynte jegerene som skyter jaktkamerater, parkerte biler og storfe kommer til å ta godt i mot forslaget om refleksvest på storviltet. :)

Intetanende person med refleks vest går på en mørk vei på landet... en bil kommer og lyser opp personen. Bang... men han så jo ut som en elg, sa den trigger happy nærsynte gamlingen.

Lenke til kommentar
Uhm. Dersom man gir elgen refleksvest, har det slått dere at de vil være et veldig lett mål for rovdyr? Det blir umulig for dem å gjemme seg.

...

Og hvilke rovdyr har vi som jakter på voksen elg, egentlig -- bortsett fra sabeltanntigre og neandertalere..?

Brunbjørn, svartbjørn og ulv. I tillegg tar jerv elgkalver. Sånn, så vet du det også.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare få igang vaffelpressa og oppgradere genene i den norske faunaen? Man har allerede teknologien til å manipulere fram selvlysende pels:

glow-in-the-dark-cats.jpg

Dette blir jo mye billigere enn å drive å installere dyrt utstyr i allerede dyre biler. Genmanipulasjon trenger man jo i prinsippet bare å investere i én gang.

For ordens skyld kan vi f.eks. la grønteterne lyse grønt, og rovdyrene lyse rødt. Hadde jo vært litt urettferdig om det bare var elgen som fikk diskopels.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...