Gå til innhold

Hva med at alle elger bruker refleksvest?

Anbefalte innlegg

Tipper en god del av dere dro på smilebåndet å tenkte, "hva i alle dager?" da dere leste Emnetittelen.

Men jeg kom til å tenke på hvor genialt det hadde vært visst "alle" elger skulle fått en reflex vest på seg.

Tenk hvor mange mindre elgkollisjoner det hadde blitt.

Men så kommer spørsmålet, er det urealistisk å utstyre de fleste elger i Norge med reflex? Og vil reflexvesten være til bry for dyret?

Tror da heller en elg vil ha en reflex vest på seg enn å ligge død på veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da bør man heller satse hardt på å få IR-kamera som standardutstyr i biler. En løsning som er bedre på alle måter, siden det også ville reddet fotgjengere som velger å ikke bruke refleks. Evt. ir-sensorer ved jevne mellomrom på de værste elgstrekningene med varsellys.

Det ville ikke akkurat blitt billig å få gjennomført noe som får slutt på dette problemet en gang for alle, samme hvilken løsning som egner seg best. Men sånn er det jo bare når man bygger vei gjennom naturen.

Første steget mot mindre elgpåkjørsler er å sørge for at man har best mulig forutsetninger for å se elgen før det er for sent. Altså å rydde skogkanten ved veien. Dette fungerer utmerket, men koster mye - og blir forhindret av usammarbeidsvillige grunneiere.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Da bør man heller satse hardt på å få IR-kamera som standardutstyr i biler. En løsning som er bedre på alle måter, siden det også ville reddet fotgjengere som velger å ikke bruke refleks. Evt. ir-sensorer ved jevne mellomrom på de værste elgstrekningene med varsellys.

Jeg vet ikke om folk liker tanken på at andre kjører rundt med IR-kamera og kan vite hvor alt og alle er.

Lenke til kommentar

Som bilfører skal man jo vite hvor alt og alle er, i nærheten av veibanen.

Se fra 2:00-ish i denne videoen, hopp deretter fram til 4:00-ish for å se hva det gjør i trafikken:

Det skal ikke høy oppløsning til for å se potensielle farer langs veien; det skal høy oppløsning og pan/tilt+mye zoom til for å misbruke et ir-kamera mye. Husk at om man vil ha misbrukbar teknologi til overvåkning når det er mørkt så får man kjøpt nightvision-kikkerter uten problem.

Kombineres dette med smarte hjelpesystemer så kan bilen si ifra, evt. ta kontrollen helt når farer oppdages. Teknologisk sett så kan man gjøre dette allerede idag, men det koster, og det tar tid før sånt blir en vesentlig del av bilparken.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Det beste (og billigste) alternativet som stort sett alle land benytter seg av, fjerne noen meter skog langs veikantene

har verdens rikeste land ikke råd til, så man får vel heller sette ned fartsgrensene med 10-20 km/t (mer om natten) slik at når det først smeller har både elg, bil og bilister en litt større sjanse til å komme fra det med liv og i alle fall noen lemmer i behold.

For å finansiere dette må man selvfølgelig skremme lovens lange tarm ut på veiene med laserpistol litt oftere.

Lenke til kommentar
Det ville ikke akkurat blitt billig å få gjennomført noe som får slutt på dette problemet en gang for alle, samme hvilken løsning som egner seg best. Men sånn er det jo bare når man bygger vei gjennom naturen.

Løsningen som egner seg best er at folk kjører etter forholdene.

Jeg skulle til å skrive noe sånt ja.

Tenk så mange færre elgpåkjørsler (og forsåvidt påkjørsler av det aller meste av dyr, mennesker og ting og tang) det hadde blitt om folk flest begynte å kjøre etter forholdene, slutta å snakke i mobiltelefon, slutta å gjøre alt mulig annet enn å kjøre mens man kjører, våkna litt opp, og tok til vett.

Det er altfor mange overmodige overmennesker med racerbiler der ute som tror de kan berge seg unna enhver situasjon, uansett fart, føre og forhold. Det er feil, feil og atter feil, en grandios misforståelse som tar livet av hundrevis, kanskje tusenvis av dyr og mennesker hvert eneste år.

Ei svært billig løsning, i forhold til refleks, kameraer og fotobokser og det meste. Jeg tror faktisk samfunnet som helhet vil tjene en hel del på denne løsningen.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Men da kan jo ikke folk råkjøre der det ikke er fotoboks lenger! Mener du vi skal prøve å håndheve lovene våre?!

Vi skal få inn mammon i statskassa slik at vi får råd til å iverksette flere mer eller mindre hjernedøde tiltak.

Løsningen som egner seg best er at folk kjører etter forholdene.

+

Jeg skulle til å skrive noe sånt ja.

Tenk så mange færre elgpåkjørsler (og forsåvidt påkjørsler av det aller meste av dyr, mennesker og ting og tang) det hadde blitt om folk flest begynte å kjøre etter forholdene, slutta å snakke i mobiltelefon, slutta å gjøre alt mulig annet enn å kjøre mens man kjører, våkna litt opp, og tok til vett.

Det er altfor mange overmodige overmennesker med racerbiler der ute som tror de kan berge seg unna enhver situasjon, uansett fart, føre og forhold. Det er feil, feil og atter feil, en grandios misforståelse som tar livet av hundrevis, kanskje tusenvis av dyr og mennesker hvert eneste år.

Ei svært billig løsning, i forhold til refleks, kameraer og fotobokser og det meste. Jeg tror faktisk samfunnet som helhet vil tjene en hel del på denne løsningen.

Jeg fyller om kort tid 50 og har slitt ut noen biler, for tiden har jeg over 200 døgn på veien pr. år.

Jeg har både sett elgpåkjørsler og hatt nærkontakt med skogens kongle selv, ingen av tilfellene skyldtes uforsvarlig kjøring på noen måte.

I et tilfelle kommer en elg jumpende over en ca 1,5m. høy snøskavel og detter rett ned på en bil, dette var på en lang oversiktlig strekning, men med dårlig brøyting og skog helt inn til veien, hastigheten var lav.

I mitt tilfelle var forholdene ganske like minus snøen, farten var ca 80 (som var fartsgrensen) og det var etter midnatt.

Selvfølgelig skal man kjøre som et sivilisert menneske og være konsentrert om å kjøre, men elgen er et uberegnelig dyr som kan sette opp en høyst imponerende hastighet ganske brått om den finner ut at den egentlig skulle vært på den andre siden av veien.

Det sier seg selv at man har mye større sjanse til å se og unngå en elg hvis vegetasjonen er fjernet slik at det er fri sikt et stykke ut fra veien.

For å sette det på spissen burde det gå en person med rødt flagg foran bilen og rope et eller annet for å skremme elgen om man skulle kjøre etter forholdene for å unngå påkjørsel på de veiene vi har i dag.

Lenke til kommentar
For å sette det på spissen burde det gå en person med rødt flagg foran bilen og rope et eller annet for å skremme elgen om man skulle kjøre etter forholdene for å unngå påkjørsel på de veiene vi har i dag.

Det er da en god ide, er det ikke? ;)

Neida, altså jeg sier overhodet ikke at mitt "forslag" ville fått helt, fullstendig slutt på alle påkjørsler, men jeg vil fortsatt tørre å påstå at det ville hjulpet vesentlig om vi fikk økt bevisstheten til 90% av de dimlingene som vimser rundt på veiene idag.

En hel del kan nok gjøres med veistandard, vegetasjon, brøyting, alt det der, men mitt inntrykk av norske bilister er at de er fryktelig kjappe med å skylde på øvrigheten om noe går galt, før de i det hele tatt vurderer å gå litt i seg selv og tenke over hva som egentlig forårsaket et evt uhell.

En svært stor andel av alle ulykker på norske veier er forårsaket av menneskelig svikt, ikke dårlig veistandard, dårlig brøyting eller for mye vegetasjon langs veien.

At du opplevde en gang at en elg datt ned på panseret på en bil, motbeviser desverre ikke det.

Men misforstå meg rett, jeg mener ikke at vi har perfekte veier her til lands, bare at vi burde passe oss litt for å skylde altfor mye på dårlig vei når vi driter oss ut ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Tipper det er en del elgjegere her i norden som ville protestert på elger med refleksvest :p

I tillegg går jo elgen gjennom til tider gjennom tett vegetasjon noe som ville revet av en simpel refleksvest. For ikke å snakke om at elger vokser som alle andre dyr. Skal man skifte ut vesten? Elastisk vest?

Nei, jeg synes vi skal gå for genmanipulering hvor målet er selvlysende elger. Lyset elgene sender ut vil ikke være sterket nok til å irritere elgjegere, men sterkt nok til at man ser elgen i vintermørket.

gogog glowelg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jeg vil tro endel av de svaksynte jegerene som skyter jaktkamerater, parkerte biler og storfe kommer til å ta godt i mot forslaget om refleksvest på storviltet. :)

Lenke til kommentar

De fleste elgkollisjoner skjer jo når elgen bare springer ut i veien rett foran biler, så jeg tviler på at en refleksvest hadde hjulpet. Du rekker ikke bremse ned fra 80-0 uansett. Når det i tillegg er på vinteren har man ikke sjans å stoppe.

En kompis kjørte på en rein en gang, det var det værste jeg har sett. Den kom oppå panseret og inn frontruta, hele bilen var dekket inni med innvoller og blod, som om reinen bare hadde vrengt seg. Se for deg scenen i Pulp Fiction der de er uheldige og skyter en fyr i hodet inni bilen. Gang gørra med 10.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Du er inne på en god tanke, men denne implementasjonen tror jeg har for mange ulemper. Det jeg tror vil fungere bedre og som vi muligens ser om et par 20-30 år er «augmented reality» projiert på bilens vindusglass som viser fartsgrenser, navn på plasser, navn på butikker, værmelding, trafikkvarsel, kjørerestriksjoner og også dyr, både husdyr og skogsdyr markert med RFID (ikke near field slik det meste RFID er i dag) eller aktive sendere som biler vil ta inn signaler fra og gjøre føreren opplyst om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...