Gå til innhold

Får ikke overklokket i7 860 - Hjelp! :D


Anbefalte innlegg

Jeg gikk til anskaffelse av i7 860 prosessor, corsair xms 1333mhz minne (4x2gb), og asus P7P55D LE HK. Jeg kan jo begynne med å innrømme at jeg ikke er helt stødig på overklokking, men tenkte at når jeg for en gangs skyld hadde en slik fantastisk prosessor måtte jeg nesten utnytte alt den kunne gi.

 

Jeg begynnte med å stille opp minnet til 1800mhz, og cpu ratio settes da automatisk til 19.0 jeg har og prøvd med 20 og 21. bios_docp.png

blck freq. står automatisk på 150, jeg prøvde først med 200, men innså fort at det ikke gikk. så prøvde jeg 160, og til slutt 152. Ved 152 ville maskinen iallefall gå så langt at jeg fikk bilde på skjermen, men da jeg begynner å laste inn windows får jeg blåskjerm. Selv om prosessoren da (blck: 152 og cpu ratio: 19) er overklokket fra 2,8 til 2,89ghz, men den vil ikke annet enn bluescreene.

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg har glemt å justere opp? det burde jo i utgangspunktet ikke være noe problem å få prosessoren til 3,5ghz.

 

For øyeblikket har jeg bare stock kjøleren, men skal gå til anskaffelse av en noctua 120mm eller 140mm kjøler. Venter bare på mitt corsair obsidian kabinett :D gidder ikke ta ut hovedkortet og montere kjøleren før jeg må bytte kabinett likevel.

 

Men som sagt, jeg overser nok noe inne i bios. og jeg har og testet asus turboV for å klokke i windows, men da crasher bare maskinen hver gang jeg prøver å stille på blck.. kjipe saker

 

*Edit* kan legge til at det bildet er ikke fra min bios, men fra P7P55D Deluxe, eneste forskjellen er at jeg ikke har "OC Tuner Utility". I tillegg så er kanskje mitt største problem at jeg ikke finner de verdiene som jeg ser at folk flest sier man skal stille på. vCore osv.. føler jeg kun finner "blck freq." som jeg klarer å stille noe på..

Endret av brodrister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være slem med deg, men å overklokke involverer litt mer enn å bare justere opp tilfeldige verdier i bios. Du må nesten vite hva de forskjellige faktisk gjør og hvordan de påvirker hverandre.

 

Eksempelvis kan du rett og lsett ikke overklokke via ratio settingen (også kjennt som multiplier) da denne er låst fra å økes (på alle andre enn extreme utgavene). Dette burde være kjennt stoff før du gir deg ut på å overklokke.

 

I stedet for å liste opp alt du gjør feil her, så annbefaler jeg på det høyeste at du leser en eller flere guider på hvordan man overklokke en i7 prosessor. Uansett hvor godt jeg forklarer her på forumet vil disse guidene gi deg bedre informasjon, og du trenger tydeigvis en gjennomgang på dette. Ta det med ro - det er ikke værre enn at du må investere i en liten halvtime med lesing, og du trenger ikke være rakettforsker for å gjøre grunnleggende overklokking (slik som å nå 3,5Ghz - som er relativt enkelt vanligvis.

 

Her er en du kan starte med:

http://www.maximumpc.com/article/features/...mits?page=0%2C0

(ikke nødvendigvis den beste... bare en av dusivis som kom opp i google)

 

EDIT: her er en litt mer relevant guide for deg tror jeg:

http://www.clunk.org.uk/forums/overclockin...-beginners.html

Denne er forenklet og ment for moderate overklokkere uten å grave for dypt i alle detaljene. Enkel å følge å få gode resultater fra uten å investere hele dagen i det. Du får blandt annet forslag til instillinger for "nesten garanterte" resultater for moderat overklokking. Det er et nyttig utgangsunkt.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Ikke for å være slem med deg, men å overklokke involverer litt mer enn å bare justere opp tilfeldige verdier i bios. Du må nesten vite hva de forskjellige faktisk gjør og hvordan de påvirker hverandre.

 

Det er nok nettopp her problemet ligger... Jeg har søkt en del på google, men fant bare 50-60 siders lange dokumenter med alt mellom himmel og jord, så eg fant ikke noe konkret eg skjønte meg på.. men eg skal ta en titt på denne og se om den hjelper

 

Takk for raskt svar

 

*Edit*

 

Har lest gjennom den artikkelen, og føler eg forstår en del mer, men eg gjorde nok et forsøk no. Satt BLCK til 160, multipl. til 20, noe som skulle gi 3,2GHz som jeg tenkte var en ok begynnelse. Så satte jeg og CPU volt til 1,3 (var vel 1,375 som var max annbefalt) og tenkte eg kunne jobbe meg nedover for lavere temp. satte og dram volt til 1,6 (1,66 var max det så vidt eg kunne se)

 

Når jeg da trykker F10 og restarter maskinen poster bios, men så forblir skjermen svart, og ingen ting skjer. Til slutt må jeg manuelt slå av maskinen, og reboote. Da får jeg klar beskjed om at overklokkingen feilet, og at jeg må inn og endre innstillingene... maskinen starter da kun når alt står på auto.

 

Jeg føler at det må være noe jeg overser!

Endret av brodrister
Lenke til kommentar
Jeg føler at det må være noe jeg overser!

 

Har ikke mye peil på intel overklokking men tror du må være obs på qpi link at den holder seg innenfor en viss grense og øker sikkert i takt med økning av frekvensen på kjernene. Det samme vil jeg tro at minnet gjør, så hvis du har dem satt til 1800MHz og dem i tillegg er ratet til det så må du sette index verdien ned slik at den holder seg under spec mens du øker den opp sammen med cpu frekvensen. Dette er verfall grunn tankegangen, rør en ting og det kan ha en effekt på noe annet, er nok gerantert derfor du får bluescreen og symptomene til en "failed clock atempt"

 

Kanskje jeg er helt på bærtur her siden jeg primært klokker AMD, håper jeg var litt til hjelp vertfall :p

Lenke til kommentar
Det samme vil jeg tro at minnet gjør, så hvis du har dem satt til 1800MHz og dem i tillegg er ratet til det så må du sette index verdien ned

 

2 ting :p

 

minnet er satt til 1800MHz, men de er opprinnelig 1333MHz, hvis det er det du mener ratet.. tror du det vil hjelpe å sette de til 1600MHz eller 2000MHz? 1800 var ganske tilfeldig...

 

og som tidligere nevnt er et av de problemene jeg har rett og slett å finne frem i bios. Det er bare massevis av forkortelser, så har du et godt tips på ka index verdien til minnet vil kalles i bios? :p

Lenke til kommentar

Vel, det er nok noe du har hoppet over i guiden ja...

 

Jeg ser jo bare med et øyekast her at RAM instillingene dine der jo rimelig wonky ut. kjører du 1800Mhz på 1333Mhz minne så vil jo det aldri starte ihvertfall.

 

Generell sett så prøv gjerne med ekstra lave RAMinstillinger til å begynne med. du kan alltids sette dem opp helt på slutten når alt det andre fungerer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Som Stigma sier, der det står Dram Frequency = 1800MHz så må du sette det til 1333 eller lavere. Men som sagt så vet jeg ikke hvorvidt dette gjelder intel. Men du må uansett sette frekvensen ned til den orginale spesifikasjonen, tror det kan være en god start :) Og så kan du gjøre deg kjent med Cpu ratio / multiplikator 19x150 bclk =2850. Og gi alt du ser der en verdi og gjør deg litt kjent med dens betydning, f.eks qpi står på auto, et bud innen overklokking er at ingen ting skal stå på auto :)

 

mente såklart 19 :p

Endret av traveler5843
Lenke til kommentar

Det er nok minnet ditt som bremser deg, du bør sette en lavere cpu/minne divider.

Du har 1333mhz minne men du prøver å kjøre dette på 1800mhz.... der er nok en smule opptimistisk og det er nok derfor pcn ikke vil boote.

 

Skal man overklokke på P55 plattformen trenger man egentlig et godt sett med minimum 1600mhz ram eller høyere. P55 plattformen er ypperlig til minneklokking,men det kreves minne som kan klokkes. 1333mhz minne er ikke det beste utgangspunktet,hvis man ikke setter ned minnedivideren.

 

Det er godt mulig minnet ditt kan kjøres på 1600mhz, men klokk i mindre steg av gangen og se hvor langt det går før det butter. Vær også forsiktig med å sette opp volt på minnebrikkene dine,over 1,65-1,7 volt kan skade nyere lav volts minnebrikker. Det kommer helt ann på produsent,men "better safe than sorry"

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Der fant vi nok kilden til problemet. Jeg får ikke sette rambrikkene til noe mindre enn 1800, men hvis den får stå på manual så får jeg klokket opp.. satte blck til 160, cpu volt til 1,32 og så booter den med 3,32GHz :)

 

nå ligger prosessoren på ca 50-55c i idle. teste med lavere cpu volt helt til den ikke booter? (synes det var litt varmt :p )

 

*Edit*

 

I følge bios var prosessoren 3,32GHz, men inne i windows sier både CPU-z og "høyreklikk på min datamaskin og egenskaper"-vinduet 2,80GHz.. hva er riktig?

Endret av brodrister
Lenke til kommentar

Du må bruke en annen RAM divider for å sette en lavere RAM frekvens, altså kjøre asynkront med CPU. Dette gir uansett ikke noe særlig mindre ytelse uansett pga. du har båndbredde i bøtter og spann fra før av, SPESIELT på en i7 platform med trippelchannel. Spørs om det heter akkurat RAM divider i din bios dog - det varierer litt.

 

Når det gjelder at du ikke får same frekvens i bios som i windows så er det to ting å tenke på:

- Intel speedstep om det står påi bios vil klokke ned (via multiplieren) når CPUen uansett ikke brukes mye (for å spare strøm). Dette vil ikke påvirke ytelsen din uansett siden den kan trappe opp til full ytelse nesten øyeblikkelig så den kan stå på - men den vil kunne gi litt merkelig avlesninger om du ikke er klar over hva som sjer.

 

I7 kan også kjøre turbo mode når 1 CPU kjerne brukes mye, men de andre lite eller ingenting. Det er en slags auto-overklokking.

 

Men igjen... alt dette dekkes i utallige guider. Du bør nesten bare lese litt mer på det er mitt råd...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
du har båndbredde i bøtter og spann fra før av, SPESIELT på en i7 platform med trippelchannel.

 

har dessverre bare 2-kanals minne ettersom det er 1156-socket

 

har klokket litt opp og ned no, og har endt opp på 3,32GHz med 1,15V på cpu og 158 blck.

 

virker ganske stabilt. ca 50c i idle, venter med å klokke mer til eg får bedre cpu-kjøler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...