haakl Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 kan man benytte seg av dokumentavgift vedtakets §3 når man først leier bolig, og deretter kjøper den innen 3 år? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Tenker du på dokumentavgiftsloven § 3? I så fall vil jeg ikke tro det. Jeg vil anta at vurderingen vil gå ut på hvorvidt det er direkte urimelig å pålegge en person avgift i den konkrete situasjonen, og jeg vil ikke si at en person som overtar etter å ha leid boligen i en periode står i noen særstilling i forhold til en annen person som kjøper boligen. Lenke til kommentar
FreeCell Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 han tenker nok på Stortingsvedtaket om dokumentavgift som populært kalles dokumentavgiftsvedtaket. § 3. Ved førstegangsoverføring av en selvstendig og i sin helhet nyoppført bygning som ikke er tatt i bruk og overføring av bygg under arbeid betales avgift bare av salgsverdien av tomta dersom det blir tinglyst hjemmelsoverføring til denne. Regelen gjelder fritak for avgift for nyoppførte bustader. Problemet ditt er nok vilkåret "ikke er tatt i bruk". Når bustaden har vore utleid er den jo tatt i bruk. Men merk at dette ikkje er mitt felt og at du gjerne må sjekke resultatet med andre. Lenke til kommentar
haakl Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå