JoaJoa Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Har for første gang lagt inn noe annet enn explorer på pc'en. Valget sto imellom Opera og Firefox, og tester nå Opera, men har et spørsmål. Når jeg åpner nye faner så ønsker jeg ikke at det aktive vinduet skal gå til dem, kun at de skal åpnes og legges ved siden. Fant ut at dette heter bakgrunnsfaner. Men hurtigknappen for dette er ctrl+shift+museklikk. Veldig tungvint i motsetning til IE der det holder med ctrl. Er det mulig å forandre dette? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Ser slik ut[1], med eit User java script: Lag ei mappe ein eller annan fornuftig stad til å ha scriptfilene i, og aktiver UserJS ved å gå til Verktøy --> Alternativer --> Avansert --> Innhald --> Java Script-val, og skrive inn bana til mappa du akkurat laga. I same vindauge, hak av for «Plasser vindauge i forgrunnen».[2] Last so ned fila «allinbackground.js» frå denne tråden, og legg den i nemnte mappe. http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=208071 [1] http://tough-to-find.blogspot.com/2008/06/...ew-pagetab.html [2] Engelsk: Tools --> Preferences --> Advanced --> Contents --> JavaScript options, og «Allow lowering of windows» Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Er det ikkje berre å endre hurtigtast i konfigurasjonen til programmet? Du får forresten same effekt som Ctrl-Shift-Venstreklikk ved å trykke ned rullehjulet på musa (om du har knapp på det). Er den eg brukar. Held over ei lenke, trykker ned hjulknappen og får opp ei ny fane i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Zeph: Nei, akkurat dette er det so vidt eg ikkje mogeleg å endre via innstillingane. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Takker så mye for hjelpa, fungerer supert! Men en liten bagatell, er det mulig å få siste åpnet fane til å legge seg sist, altså helt sist til høyre, istedenfor at de legger seg ved siden av det aktive vinduet helt til venstre? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Prøv Verktøy --> Innstillingar --> Avansert --> Faner: Fjern haka frå boksen «Opne ny fane attmed aktiv». Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Såklart, såklart :-) Men får ikke åpnet fanene helt smertefritt allikevel. Hvis jeg f.eks holder ctrl og trykker et bilde(som har en link) f.eks en artikkel på vg.no, så får jeg et valg om å lagre bildefilen istedenfor å åpne linken. Trykker jeg en tekstlink så går det bra, men ikke bilder. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Som Zeph sa, om du har rullehjul på musa er det default at et klikk på det på en link åpner linken i bakgrunnsfane. Mye enklere enn Ctrl-klikk og js-hacks. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Sitter på en bærbar, med touchpad og 2 mus knapper. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 På nokon berbare er det å klikke på begge knappane det same som å klikke på scrollhjulet. Ikkje det mest praktiske kanskje, avheng sikkert av korleis knappane er, men eg bruker det av og til. Når det gjeld det med Ctrl-klikk på bilete so har eg ingen løysing no. Gjorde eit lite søk, men fann ikkje noko umiddelbart. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 På nokon berbare er det å klikke på begge knappane det same som å klikke på scrollhjulet. Ikkje det mest praktiske kanskje, avheng sikkert av korleis knappane er, men eg bruker det av og til. Når det gjeld det med Ctrl-klikk på bilete so har eg ingen løysing no. Gjorde eit lite søk, men fann ikkje noko umiddelbart. Den er grei.Skal prøve å søke litt mer selv, så får vi se hvordan det går. Men takker for hjelpa! :-) Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Etter at jeg oppdaterte til 10.51 så virker ikke dette skriptet lengre. Har det kommet noen intern støtte i Opera for å åpne bakgrunnsfaner nå eller? Altså, som i explorer ctrl+venstreklikk. Evt noe nytt skript, for det gamle virker ikke lengre. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Nytt er det ikkje, so det er ikkje sikkert det virker, men det er link til eit anna skript her: http://dev.opera.com/forums/topic/236098 Elles so er det visst nokon som tidlegare har fått det til ved å endre på innstillingane i Opera òg, men ser ikkje ut som det virker for alle: http://tough-to-find.blogspot.com/2007/09/heres-something-that-people-may-find.html Om ingenting fungerer, må du nok berre endre vanane dine, eller bytte nettlesar. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 Jeg kommer med et nytt spørsmål her, istedenfor å opprette et nytt emne. Når jeg ved en feil lukker Opera (huker av krysset i øvre høyre hjørnet) i explorer, så får jeg et spørsmål om jeg virkelig vil gjøre dette om jeg har mange faner oppe. Dette gjør jeg ikke i Opera. Er det noen mulighet, instilling, for å fikse dette i Opera, evt hente opp de fanene som var oppe, hvis jeg ved en feil lukker nettleseren? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Alt + P --> Advanced --> Browsing, hak av for Confirm Exit. Eg antar den gjer at du får spørsmål om du verkeleg vil lukke Opera. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 30. august 2010 Forfatter Del Skrevet 30. august 2010 (endret) Supert! takker Endret 30. august 2010 av JoaJoa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå