Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Såre lepper / hvite hudflak/belegg på leppene. How to cure?

AnaXyd

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg sliter litt med såre lepper. Bruker lypsyl ofte for å myke opp leppene, og for å prøve å unngå å får munnsår. (Noe jeg pleide å få hver vinter før)

Leppene får et slags hvitt belegg med hud eller hva det kan være enkelte ganger. For meg er det ganske irriterende, da jeg vil ha helt vanlige lepper.

Noen som har noen forslag til hva dette kan være, og hva jeg kan gjøre med det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du kan ha en kondisjon som kalles lærhud, hvor fuktighet har vannsker med å trekke ut til øverste lag av huden, kun isolert til leppene. Ellers kan det være arrvev, som har gjort huden så tykk på dette punkt at samme beskrivelse gjelder for den å.

Men det mest sannsynlige er dehydrering. Leppene er det første som lider av det og er markør på når det er tide å drikke.

Lenke til kommentar

Vanlig Lypsyl er ikke nødvendigvis det beste man kan bruke.

Prøv forskjellige alternativer; Selv bruker jeg Baxter of California Hydro Salve Lip Balm (link) Den er fin fordi den trekker inn veldig sakte. (Trekker inn på 15-30min.)

Blistex har også mye bra, og fins på vanlige apotek.

Husk at selv om man drikker når man er tørst er ikke det bestandig nok; kroppen blir vant med lite, evt. mye væskeinntak. Det er vel 2.5L/dag som er annbefalt så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

lypsyl er det VERSTE du kan bruke. eksen min pleide å gi meg litt kløver vaselin. en påsmøring så var det borte leeenge. Lypsyl hadde vart i 35 minutter for så å være enda verre. Tørr luft og store temp forandringer tror jeg er problemet. minus 10-15 ute og over 20 grader inne så nærmer du deg 40 grader forskjell og når luften inne er så tørr pga eletriske ovner osv er det ikke rart det blir problemer.

luftfukter kan også være noe, pingvinen koster 150kr på biltema, flere jeg kjenner med drivhus bruker denne.

Lenke til kommentar

Om dehydrering er problemet, kvifor kjem det kun med vinteren? Eg har av og til same problem, og det skjer kun når det er kaldt ute. Drikk like mykje midt på sommaren når er 30 grader ute.

Tørr luft og temperatursvingningar høyrest meir logisk ut. Hjelper det å ha luftfukter inne når det uansett er tørr luft ute?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...