AnaXyd Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Heisann! Jeg sliter litt med såre lepper. Bruker lypsyl ofte for å myke opp leppene, og for å prøve å unngå å får munnsår. (Noe jeg pleide å få hver vinter før) Leppene får et slags hvitt belegg med hud eller hva det kan være enkelte ganger. For meg er det ganske irriterende, da jeg vil ha helt vanlige lepper. Noen som har noen forslag til hva dette kan være, og hva jeg kan gjøre med det? Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Det samme skjer hos meg. Bruker å få munnsår om vinteren. Forrige vinter fikk jeg en "mildere" versjon av den jeg har vanligvis brukt å få. Så jeg trenger også noen forslag Lenke til kommentar
innard Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Det kommer av dehydrering. Drikk mer veske, enkelt og greit. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Kun dehydrering? Det kan ikke være noe annet som spiller inn? Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Drikker ofte jeg, det vil si når jeg blir tørst, så jeg ser ikke problemet. Bruker ikke heller å akkurat 'nød drikke', som vil si å drikke uten at jeg er tørst. Lenke til kommentar
innard Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Vel, du kan ha en kondisjon som kalles lærhud, hvor fuktighet har vannsker med å trekke ut til øverste lag av huden, kun isolert til leppene. Ellers kan det være arrvev, som har gjort huden så tykk på dette punkt at samme beskrivelse gjelder for den å. Men det mest sannsynlige er dehydrering. Leppene er det første som lider av det og er markør på når det er tide å drikke. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Vanlig Lypsyl er ikke nødvendigvis det beste man kan bruke. Prøv forskjellige alternativer; Selv bruker jeg Baxter of California Hydro Salve Lip Balm (link) Den er fin fordi den trekker inn veldig sakte. (Trekker inn på 15-30min.) Blistex har også mye bra, og fins på vanlige apotek. Husk at selv om man drikker når man er tørst er ikke det bestandig nok; kroppen blir vant med lite, evt. mye væskeinntak. Det er vel 2.5L/dag som er annbefalt så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 lypsyl er det VERSTE du kan bruke. eksen min pleide å gi meg litt kløver vaselin. en påsmøring så var det borte leeenge. Lypsyl hadde vart i 35 minutter for så å være enda verre. Tørr luft og store temp forandringer tror jeg er problemet. minus 10-15 ute og over 20 grader inne så nærmer du deg 40 grader forskjell og når luften inne er så tørr pga eletriske ovner osv er det ikke rart det blir problemer. luftfukter kan også være noe, pingvinen koster 150kr på biltema, flere jeg kjenner med drivhus bruker denne. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Om dehydrering er problemet, kvifor kjem det kun med vinteren? Eg har av og til same problem, og det skjer kun når det er kaldt ute. Drikk like mykje midt på sommaren når er 30 grader ute. Tørr luft og temperatursvingningar høyrest meir logisk ut. Hjelper det å ha luftfukter inne når det uansett er tørr luft ute? Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 kommer jo an på hvor mye du er inne kontra ute det. men jeg vil tro at leppene myker seg opp igjen når du kommer inn til fuktik luft. Fyll opp pingvinen før du legger deg så har du 8 timer med riktig luft i døgnet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå