Gå til innhold

Strømforbruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke den trekker så forferdelig mye. Hvis skjermen går i hvilemodus og diskene slår seg av og det ellers ikke er noe aktivitet på pc'en så bruker den neppe mer enn 15-20% av fullt strømtrekk. Så kan du regne fullt strømtrekk i et visst antall timer (de timene du bruker maskinen) og deretter finne fullt strømtrekk de timene du ikke bruker den, og gange med 0.2-0.3 , og legge sammen de to tallene du får så har du gjennomsnittlig forbruk pr døgn.

En CRT-skjerm bruker mellom 100 og 200W ved når den er påslått, og ca 10% av det når den er idle.

Og ja; dette er svært unøyaktig, men det gir likevel et visst bilde på hvor mye strøm maskinen trekker.

Eksempel: Maskinen min trekker 350W ved fullt bruk, skjermen 150W (til sammen 500W pr time) bruker den i seks timer, 500*6 = 3000W de timene den er i bruk. resterende 18 timer går den på ca 20% av load, dvs 500*18*0.2 = 1800, på 24 timer har da maskinen brukt 4800W, dvs 4.8kWh. Regner du en strømpris på ca 75 øre pr kWh så koster det deg 0.75*4.8 = 3,60 kroner pr døgn du har maskinen påslått. Står den på året rundt så koster det 3,60 * 365 = 1314 kroner året.

PHEW! Ble langt, men du skjønner sikkert hvor jeg vil hen. Finnes ting i huset som trekker mer strøm enn pc'en. :wink:

Lenke til kommentar

PHEW! Ble langt, men du skjønner sikkert hvor jeg vil hen. Finnes ting i huset som trekker mer strøm enn pc'en. :wink:

ja... var det jeg trodde

pappa som lurte på det, for vi har to maskiner som står på relativt mye

Lenke til kommentar
4670kr i året :(

asyrst: Det har vært utallige poster om strømforbruket til pc-er i dette forumet før, hadde kanskje vært like greit å brukt søk-funksjonen?

høh...

nå er jeg lei av folk som sier man skal bruke søk-funksjonen. Den suger. dessuten kan du bare holde kjeft når du ikke har noe å si til temaet

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Til info så har jeg kjøpt meg en KW måler til å se hvor mye de enkelte enheter trekker.

Nå tester jeg ut pc'en

Jeg har:

1 stk CPU xp 2700 barton

1 gig med ram

2 stk 160 gig barracuda

1 stk 27.5 gig Raptor

1 stk Geforce xp 5600 256 ddr

2 cd/dvd rom

1 stk 370w Strømforsyning.

1 stk LG Flatron 19 tom' CRT

Med cpu på maks forbruk og defragmentering av begger harddiskene.

Da fikk jeg et gjennomsnitt på 1.16 Amper timen. Watt på ca 269 stabilt.

Skal gi mer info hva forbruket ligger på etter 24 timer.

Men da er bare CPU på max. Det andre vil gå som normalt.

Lenke til kommentar
Husk å trekke fra noen kroner for fyring om vinteren.

Pc'en min står alltid på om vinteren for å varme opp leiligheten. :)

bruker du pc din til og varme opp leiligheten... :o

Ja, frem til i går har pc'en faktisk vært eneste varmekilde i leiligheten denne høsten. (Hvis man ser bort fra stereoanlegg etc.)

Lenke til kommentar

På nøyaktig 24timers forbruk fikk jeg 3.44 kwh

Det vil si 3440 watt timen på 24 timer.

Sånn!!!! Da kan dere som har peiling på strøm priser ol. og ellers er flink å regne, finne ut hvor mye pc'en din/min ca vil bruke OSV.:p

Da har cpu'en min gått på max hele tiden.

+ skjermen min er på hele tiden også.

Så motto mitt er da. La pc'en være på og slå av varmeovenen. Da kan du sikkert spare strøm til slutt.

Siden ovnen min trekker ca 1500w så vil jeg spare bare etter noen timer med pc bruk. Artig ikke sant. :D

Lenke til kommentar
Husk å trekke fra noen kroner for fyring om vinteren.

Pc'en min står alltid på om vinteren for å varme opp leiligheten. :)

bruker du pc din til og varme opp leiligheten... :o

Her i bergen har jeg faktisk måtte hatt vinduene åpne hele dagen. Ellers hadde jeg kokt vekk. :wink:

Lenke til kommentar
Så motto mitt er da. La pc'en være på og slå av varmeovenen. Da kan du sikkert spare strøm til slutt.

Du vil ikke spare noe som helst. For å holde huset/leiligheten varm, trenger du like mye effekt/energi uansett hvor den kommer fra. Hvis alternativet er å varme opp kåken med billigere energiform enn elektrisitet, så taper du faktisk penger på å ha PC-en påslått. Ikke mye riktignok, kommer jo an på maskinvaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...