Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det farlig å røyke hasj når en har crohn¨s

klisjee

Anbefalte innlegg

Masse god nyttig informasjon her.

Når det er snakk om at det KAN ha en possetiv effekt på sykdommen, om det da er snakk om å spise, røyke, voporize, eller noe annet spssiel måte å få det i seg på?

Legen min sa at jeg ikke skulle røyke, så da velger jeg å ikke mekke en vanlig rev (pga tobakk, det er vist ikke bra.)

Fikk ett godt forslag av "isaak elric" å vaporize (dampe) Cannabisen slik at bare THC fikk virkning på kroppen.

Men da lurer jeg på hvis man for eksempel røyker rent grønt i en pipe. Vet dere om dette er noe skdelig for crhon¨s?

Etter mange gode svar vet jeg at ikke canabissen i seg selv er skdlig for sykdommen. Men jeg lurer derimot på selve røyken.

Ikke meningen å forlange 1000 svar på samme sørsmål. Er veldig fornøyd med alle svarene jeg har fått. Men nå som jeg først har en tråd om dette, og jeg er nyskjerrig er det like greit å ta det her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@klisjee

Om du fikk vite at Cannabis og Crohns er en dårlig kombo, ville du latt vær å røyke da? Om alle her på tråden fant kilder som tydet på at tilstanden din ville forverret seg, ville du sluttet med røykinga di?

Jeg vil tro at nesten alle her er positivt innstillt til Cannabis i utgangspunktet, så svarene og kildebruken blir jo selvsag påvirket av dette... Jeg vil du skal være klar over det.

Uansett så bestemmer du jo selv hva du vil gjøre med din egen kropp:)

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde funnet ut at det å røyke cannabis var skdlig for crohn¨s hadde jeg slutta på dagen.

Jeg er sunn, trener mye og liker å vite hva jeg driver med.

men er jo ikke cannabisen jeg lurer på. For det har jeg jo fått mange svar på, men det er selve røyken jeg lurer på. Tror selv at dette ikke har noe å si, men greit å få vite det hvis det er skadelig ;);)

Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde funnet ut at det å røyke cannabis var skdlig for crohn¨s hadde jeg slutta på dagen.

Jeg er sunn, trener mye og liker å vite hva jeg driver med.

men er jo ikke cannabisen jeg lurer på. For det har jeg jo fått mange svar på, men det er selve røyken jeg lurer på. Tror selv at dette ikke har noe å si, men greit å få vite det hvis det er skadelig ;);)

Cannabis er vel skadelig uansett, er det ikke?

Lenke til kommentar

@-Smash-

Er cannabis avhengighetsskapende? Mitt syn er at det er det, men ikke i så høy grad som f.eks. koffein, nikotin, alkohol. Dette fins det mange rapporter på, f.eks denne. Jeg opplever det som en psykisk avhengighet, på linje med at noen blir avhengig av f.eks wow og pengespill. I en kort periode så kan det jo være merkbart, men man ligger ikke å vrir seg i abstinenser akkurat... Personlig kan jeg si at jeg er perioderøyker, og kan i en overgangsperiode oppleve noe rastløshet og innsovingsproblem. Men det går over etter en dag eller to. Jeg behøver vel ikke nevne alle problemene som alkoholikere og røykere har om de forsøker å slutte?

Er cannabis skadelig? Det fins mange som mener cannabis er mindre farlig enn alkohol, f.eks han her. Jeg er faktisk enig, men vær klar over noen bivirkninger. Noen blir paranoide og engstelige, med høyere puls som resultat. Kanskje mest plagsomt for de som ikke er vant med rusopplevelsen.... Og de fleste blir ukonsentrert, får nedsatt kortidshukomelse, blir lettere forvirret. Bilkjøring og andre oppgaver som krever et visst nivå av tilstedeværelse, kan jeg personlig ikke anbefale. Langtidsvirkningene dreier seg stort sett om hals- og lungeproblem. Ennå har ingen død av cannabisoverdose.

Kilde

Dette er ikke for småunger som helst skal være aktive med skole og skolearbeid. Jeg mener man bør være ferdig utviklet mentalt, eller i alle fall være sikker på hva dette dreier seg om, før man velger å bruke det i rekreasjonelt eller medisinsk øyemed.

Ellers er det en, kanskje to tråder på dette forumet som har relevans til denne tråden. Kanskje dere vet om dem, men...

Link Link

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

marijuana blir skrevet ut som medisin mot crohns i både cannada og flere stater i USA. tror også enkelte europeiske land har dette som medisin registrert i forhold til crohns disease.

symptomene til CD blir redusert, ofte mer effektivt enn ved bruk av opiater (tramadol, nobligan retard etc.) som er normalt å få skrevet ut av legen mot smerter.

forskning i england viser også at ved røyking av marijuana (ikke hasj. stor forskjell) kan dette dempe en del av fordøyelsesproblemet.

du får tolke det som du vil, men i andre land får Crohns-pasienter skrevet ut marijuana på resept..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...