acebear Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 Hei, jeg er ganske grønn på nynorsk, og så har det seg slik at jeg har en nynorsk stil til i morgen. I den forbindelse lurte jeg på om det er noen som vet hva disse ordene er på nynorsk: Framstilling Disse Spiseforstyrrelse evt. tips til hva en burde se opp for når det gjelder rettskriving? Takker for svar =) Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 Framstilling = Framsyning Disse som i kva? Spiseforstyrrelse trur eg kan omsetjast til eteforstyrring. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 Framstilling kan brukast på nynorsk. Desse Eteforstyrring Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 Disse som i "disse er mine" = Desse. Disse som i "slutt å diss meg a'" = erte/mobbe. Lenke til kommentar
H5N1 Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 (endret) for sein.... Endret 9. november 2009 av H5N1 Lenke til kommentar
acebear Skrevet 9. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 takker for svarene;) til stoor hjelp Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. november 2009 Rapporter Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Søren. Då eg klikka meg inn i denne tråden, trudde eg han handla om ord som dritarstugu, skakamjølk og Noregs Skinnskyvarlag. Endret 9. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
acebear Skrevet 11. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Ja d gjorde du vel Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 11. november 2009 Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Det er slikt som skjer når emnetittelen er lite informativ og i strid med forumreglene. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. november 2009 Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Poenget mitt er at det er unødvendig å bruke en smiley i emnetittelen hvis emnet for tråden IKKE er relatert til humor. Da tror de som klikker på linken at de skal lese noe morsomt. Vær nøye med emnetitler i fremtiden. Klassisk n00b-feil, som absolutt ikke gir flere treff på emnet. For alle dere som er skuffet, her er noen morsomme nynorsk-ord som jeg fant på ikkepedia sin artikkel om Spynorsk: * Att- og framfararlapp = tur/returbilett * Bergskrallarbeta, bergdondrar = Dynamittgubbe * Bergskrallarkar, bergdondre-kar = Skytebas * Biletepåeinaugneblinkapparat, apografi-fotografat, fatopragi-oppografat = Fotoapparat * Brummekasse = volvo * Dragaut og skubbasaman-lurveleven = Trekkspill * Eldmørjeboks, Fatatiboks = Tenner,lighter * Eldmørjerøyr, eldhose = Pipe(hus), kan også brukes til tobakkspipe * Eldmørjestad, vedsprakar, heitar = Peis, Vedovn * Eldsutt, glosutt = Sigarett, sigar * Etarhol, matpåkastar, kakelur = munn * Fjerntalar, frettarboks, kjeftarkasse = Radio * Fjordknallar, flotehysskje = Båt (fortrinnsvis snekke) * Fjordsti, vatnveg, vegboge = Bru * Fotfjøler, snjofjøler = Ski * Frettarlur, slarverøyr, kaukelur = Telefon * Frettarstaur, slarvestaur, hendepåle = Telefonstolpe * Fruktljos, ljosglimebolle = Lyspære * Fødeheim, innovertut = Kvinnelig kjønnslem * Fødeheiminnbrotar = voldektsmann * Innbrot i fødeheimen = Voldtekt * Glasskivar, augneglas = Briller * Gummihettehamp, banstengsle = Kondom * Gjønåluftskaukar, kaukeboks = Mobiltelefon * Glyfsesprutgreie = Påhengsmotor (frå Flåklypa) * Haggisæitannde musehus = Skotske undertøy * Hakkavis koma opp imot stovedør innretting, traskestige = Inngangstrapp til huset * Havbrusar = Skip * Helemskaking = Hjernerystelse * Hemoridefresar, knallert = Moped * Hugsekjepp, staurhugsar, skalleforlengar = Minnepinne * Hugleik på staur, kjærleiksutt på stilk = Kjærlighet på pinne * Inntreng i avlekanalen = Voldtekt * Isvandrar med slagstaur = Ishockeyspiller * Jarngamp, jarnbrølar, hjulgamp = traktor * Jarnslengjar, jarnkastar = Kanon * Jarntralle = Tog * Kjeftleik = Språk * kløandes svart lusehus i buksa = kjønnshår * Kraftpoengframsyning = Power Point Presentasjon * Kring-røyra å sjå borti kråa oppsettnings-greier = Radiator (varmeovn) * Kringomstaur-lauparrenn = Slalåm * Kroppskondom = Sovepose * Kånedengjara = Pilotbriller * Kvite iskalde krystallar samenpakka = Snø * Kvite iskalde krystallar samenpakka i hauge = Brøytefond * kvisleis = Hvordan * Langtbortisyninom-vindauga, langsynsskap = TV * Larmrøyr, folkehose = Buss * Larmsti = Bilveg * Larmtralle, Merralausdoning = Bil * Ljosbileteframvisar = Projektor * Ljosslengjarrøyr = Lommelykt * Ljosstaur = Gatelys, lysmast * Merraknegg = Hest * Merrakneggardonning = Hestevogn * Merrakneggarhus = Stall * Merrakneggarstol = Hestesal * Merralausdoningsgjøymsle = Garasje * Noregs skinnskyvarlag = Norges Onaniforening * Vetlemjuk vindaugeutsjåing = Microsoft Windows Vista * Ofseleg ihuga mann traskar med larmande gras-karvemaskin = Mann som slår plenen * Ofseleg ljosglime samt etterpå kraftige skrall bortom bakkom = Tordenvær i lia * Oppslagsinnretning for ymse ofselege himmelnedfall = Paraply, brukt i de ytre deler av Sunnmøre * Laus-smygar, Laustut = Dildo * Porselensvatns-skitstamp = Vannklossett i porselen * Pråmsvødd = Båtis * Ranglevogn = Bil * Raufoss = Diarè * Rautarbole, møøheim = Fjøs * Rifflabetar i raud saus = Rødbeter * Rompekvilevippa = Gyngestol (Raukvilevipp) * Renna i bakkom og samstundes slengja seg upp i lufta-lauparrenn = Hopprenn * Romperistar, Sjølgåande røvareistar = Motorsykkel * Rumpeholdane avlastingsbasera trespikke = Stol * Sjøltråkkavei = sti * Skallekuling = Hjernesjau (eng. brainstorm) * Skithus, rautømmestol = Toalett, bad * Skitspylar, taljefjelgar = Dusj, (også brukt ved vask) * Skitstampvaskar = Badekar * Skrevekringle, skrevarhjul = Sykkel * Skryvjing, ritning = Skriving * Slengja rundt og fretta nyhende-kar = Journalist i arbeid * Slingrevatn, remjesaft, kaukebrus = Brennevin * Slurpstaur = Sugerør * Snøggtog = Personer fra Snøggs fotballag som går etter hverandre på rekke * Snøggvindauget, kjappglas = Hurtigruta * Spermgivar = far * Spetakkelsleik = Uro, bråk * Spikmosar/-knusar, nagldengjarreiskap, åtdrusar = Hammer * Synålsrasende spetakkelsmaskin-innretning = Symaskin * Talartut, kaukelur = Mobiltelefon * Tannhygienisk kjevabevegjarklatt = Tyggis * Tisseleik = Kjønnsorgan (felles, gjelder begge kjønn) * Trillarfjøl = Skateboard * Traska rundt og tala over eteren = snakke i WT (WalkieTalkie) * Traskesnakkar = Mobiltelefon * Trynsleikjing = Kyssing * Trynsleikjing kring etahølet, drev fjorgamalt kjøt mellom tenna på kvarandre = tungekyss * Utanlandsk samdans = fotball * Uforståelegdom = Norsk/Bokmål * Uforståelegdomutrydnadsutvalet = Noregs Mållag * Vatnskrud, laustak = Paraply * Vinglefitte = Flaggermus * Veggkjeftarsmella/Veggbrølar = Høyttaler * Ålesymjarskitvatnhole = Svømmebasseng * Åsgangvangstav = Å gå i fjellet med staver Lenke til kommentar
Timmich Skrevet 12. november 2009 Rapporter Del Skrevet 12. november 2009 Søren. Då eg klikka meg inn i denne tråden, trudde eg han handla om ord som dritarstugu, skakamjølk og Noregs Skinnskyvarlag. Da er jo PurDialekt som skapt for deg Du er den vi trenger Hvis du er på Facebook så har vi fanside her PurDialekt. og www.purdialekt.no Konseptet har såvidt startet men lanseres for fullt i begynnelsen av desember... kom gjerne med noen kraftuttrykk på facebooksiden Mvh Timmich PurDialekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå