Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leilighet jeg leier solg, men ikke overdratt

blixbox

Anbefalte innlegg

Leiligheten jeg leier har vært ut for salg en stund nå, og har nettopp fått vite at eier godtok et bud for et par uker siden (kjekt at han gir beskjed i alle fall). Har vært mange, opp til 3 ganger i uken, visninger, og jeg har vært snill og vennlig og ryddet og holdt åpent hus hver gang det har vært ønsket.

Leiligheten skal ikke overtas(/overdras?) av ny eier før i januar. Det jeg lurer på er ganske enkelt om ny eier kan si opp kontrakten før leiligheten er overtatt (fordi han vil flytte inn)? Eller om nåværende eier kan si den opp på grunnlag av at ny eier ønsker å flytte inn?

En helt annen del av saken er at eier av leiligheten nå har sluttet å betale internettregningene, og virker ikke villig til å betale dem resten av tiden han eier, og jeg "alikevel flytter ut snart". Kan jeg golde tilbake leie, evt. nekte å betale leie hvis jeg blir uten internett i de neste (minimum) 3 månedene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Leiligheten jeg leier har vært ut for salg en stund nå, og har nettopp fått vite at eier godtok et bud for et par uker siden (kjekt at han gir beskjed i alle fall). Har vært mange, opp til 3 ganger i uken, visninger, og jeg har vært snill og vennlig og ryddet og holdt åpent hus hver gang det har vært ønsket.

Leiligheten skal ikke overtas(/overdras?) av ny eier før i januar. Det jeg lurer på er ganske enkelt om ny eier kan si opp kontrakten før leiligheten er overtatt (fordi han vil flytte inn)? Eller om nåværende eier kan si den opp på grunnlag av at ny eier ønsker å flytte inn?

En helt annen del av saken er at eier av leiligheten nå har sluttet å betale internettregningene, og virker ikke villig til å betale dem resten av tiden han eier, og jeg "alikevel flytter ut snart". Kan jeg golde tilbake leie, evt. nekte å betale leie hvis jeg blir uten internett i de neste (minimum) 3 månedene?

Denne teksten fant jeg hos Leieboerportalen.no:

Der leies en bolig og som skal selges. Utleier sender leier en oppsigelse og begrunner salget. Må leieboer da flytte etter oppsigelsen?

Nei, Husleieloven gir ikke utleier adgang til å si opp leieboer som følge av salg av boligen. Leieboeren beholder alle sine rettigheter og plikter ved at leieavtalen videreføres med ny utleier. Ny utleier kan da komme med et nytt konto nummer for husleie innbetaling.

Lenke til kommentar

Husleielovens kapittel 9 regulerer leieforholdets varighet og opphør.

Ang. internettproblematikken:

"husll § 2-15 Rett til å holde leie tilbake

Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse."

Forresten, du har vel en kontrakt med utleier? Hva står det i den?

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar

Takker for svar, har selv forstått det slik at nåværende eier ikke kan si opp leieforholdet bare på grunnlag av salget. Det jeg egentlig lurer på er om kommende eier kan si opp leieforholdet før han har overtatt leiligheten (som ikke skjer før om det par måneder)? Hvis han kan gjøre det, skal vel leie o.l. overføres til ny eier?

Ang. kontrakten har jeg den ikke her, det er en standardkontrakt der det er spesifisert at internett er inkludert i husleien. Dette er dog ikke første gang jeg har blitt fri for internett pga. manglende betaling av utleier, og begynner å bli lei av å være uten internett en uke annenhver måned.

Lenke til kommentar
Ang. kontrakten har jeg den ikke her, det er en standardkontrakt der det er spesifisert at internett er inkludert i husleien.
Både telenor, chess og netcom har mobilt bredbånd med "fri bruk" (Tror alle struper hastigheten etter X anntall GB. De fleste har også bindingstid. Du kan jo også få vanlige internettleverandører, der koster det gjerne 600-1200kr for å bryte avtalen før det har gått et år. Står det i kontrakten at internett er inkludert, har du krav på det.

Send derfor følgende brev til huseier.

"Hei,

Sender dette brevet vedrørende internett i leiligheten, i forbindelse med at du planlegger å avslutte abonnementet jeg bruker til internett per idag.

Ettersom kontrakten spesifiserer at husleien er inkludert internett-tilgang, har jeg krav på dette ut leieperioden. Dersom du slutter å betale for internett her, slik at tilgangen blir borte, er jeg derfor nødt til å skaffe meg tilgang fra andre leverandører.

Ettersom hastigheten så langt har vært xxx/xxx, har valget falt på bredbånds/ADSL-produktet "X" fra leverandør y", som er tilsvarende. Månedsprisen for dette abonnementet er kr X. I tillegg kommer etableringskostnad på kr 699, og kr 1200 for å bryte avtalen etter 3mnd. 699+1200=1699/3=566,33kr ekstra i måneden, om man fordeler det på tre mneder. Total kostnad per måned kommer derfor til å komme opp i kr X. Dette beløpet vil bli trukket fra leien jeg betaler de siste tre mnd.

Det enkleste og billigste for begge parter blir dermed om du fortsetter å betale internett, slik at jeg har tilgang til dette ut leieperioden. Det er ikke akseptabelt å bli stående uten internett i 3mnd, fordi jeg "snart" skal flytte.

Mvh

MR X."

Alternativt kan du finne det billigste abonnementet, da jeg er tvilenede til om du har krav på noe tilsvarende, særlig dersom du i dag har en rask linje. etablerings og oppsigelseskostnader kommer med all sannsynlighet til å gjøre det ulønnsomt for ham uansett.

Atter alternativt kan du høre med selskapet som har internett i dag, og fortsette å betale.

Husk å oppgi hvorfor du ikke betaler full leie, skriv "husleie desember -kr 450 for internett) når du betaler husleie, f.eks.

I utgangspunktet skal tilbakeholdt husleie settes på depositumkonto, men jeg er ikke sikker på om dette gjelder når det er snakk om utgifter du allerede har lagt ut, og ikke mangler huseier skal rette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...