Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tinnitus - Hvordan takler du det?

ThorU

Anbefalte innlegg

Kjæresten min har hatt Tinnitus i fem år. Det har til nå ikke vært noe stort problem og hun har fortrengt den. For et par måneder siden begynte den å komme sterkere frem og det begynner å bli en plage for henne. Hun spiller i to korps og spessielt etter noen timer på øvelse kjenner hun det i øret. Korps er noe hun brenner for og vil helst ikke slutte med det.

Jeg føler meg veldig hjelpeløs som ikke kan gjøre noe for å hjelpe henne. Hun er veldig redd for at dette skal utvikle seg og bli mye værre.

Det er ca 17 % av Norges befolkning som har tinnitus og derfor håper jeg det er noen her har erfaring med det og kan hjelpe!

Tinnitus på Wikipedia

Endret av ThorU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun burde gå til anskaffelse av et par ordentlige hørselvern for å hindre at det blir verre. Da snakker jeg om formstøpte spesialsaker med utbyttbar demping til forskjellige situasjoner. Jeg har ikke prøvd det selv, men folk er stort sett fornøyde så lenge de ikke er hardcore lydnerder. Koster et par tusinger, men det er det vel verdt.

Jeg for min del tenker så lite på det som mulig. Det sies at tinnitus ikke kan kureres. Det kan man tro hva man vil om. I hvert fall kan vi være sikre på at grunnen til at det sies er at vi ikke vet hvordan man skulle kurere det. Altså ikke så mye å gjøre med, men det er i hvert fall sikkert at høy lyd ikke hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Tinnitus i 3 år nå, og jeg fortrenger det, og prøver ikke å tenke på det. Jeg trenger en audiobook for å sovne om natten, men ellers hører jeg det ikke om dagen.

Jeg leste at visdomstender kan fremkalle tinnitus. Siden jeg har en relativ stor kjeve, så kan det være at det kommer derfra. Men det kan også være fra at jeg spillte i en heavy metal band for 4 år siden.

Jeg prøver å unngå å bruke in ear øretelefone, selv om jeg jeg svært glad i lyd, så det reduseres bare til max 2 timer om dagen.

Å oppleve stillhet er en luxuriøsitet jeg ikke kan ha mer. På de værste dagene så tenkte jeg jeg ville gjøre alt for å bli kvitt det. Alt(!). Men å fortrenge det hjelper litt.

Endret av ViktorBravo
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg nettopp har fått tinnitus. Var alene hjemme så tok på maks volum på pc'en, så etter en stund kom det plutselig og "uten forvarsel" en kraftig pipelyd i venstre øret som varte ca. 10 sekunder. Dette var ca. en uke siden. Etter dette har jeg merket et slags svakt sus rundt venstre øret, spesielt om jeg hører på musikk.

Jeg merker at jeg har en slags pipelyd i ørene om det er helt helt stille i rommet, men jeg synes å huske at jeg har hatt dette så lenge jeg kan huske.. I alle fall en god stund. Det er ikke en veldig fremmed lyd for meg. Den irriterer meg egentlig ikke noe særlig.

Men nå merker jeg i alle fall en slags annerledes pipelyd i venstre øret, på en måte sterkere enn tidligere.

Har jeg fått tinnitus? Om dette er en slags startfase, kan jeg gjøre noe for å motvirke det? Hva gjør jeg for å forhindre mer skade? (ser at spesielle hørselvern er nevnt).

EDIT: Kan legge til at jeg hører på musikk KONSTANT hele dagen, hver dag. Da med headset om jeg er andre steder enn på pc'en eller om jeg må være stille. Det er snakk om å bruke mp3-spiller og headset om jeg skal på dass eller på kjøkkenet for å hente et glass vann. På vei til skolen, av og til mellom timene når jeg skal gå fra et klasserom til et annet osv. Hele tiden. Før jeg legger meg osv osv. Og jeg hører på masse metal og en del trance osv (blir litt dunking osv, beat beat beat). Jeg er 16 nå, og begynte først for et år siden å høre musikk konstant. Men har fra tidlig alder hørt mye på musikk.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Har jeg fått tinnitus? Om dette er en slags startfase, kan jeg gjøre noe for å motvirke det? Hva gjør jeg for å forhindre mer skade? (ser at spesielle hørselvern er nevnt).

Du kan meget godt ha fått tinnitus, eller du kan ha fått en midlertidig skade som vil gå over av seg selv. Det beste rådet mot øresus er å være forsiktig med høy musikk. For å forhindre mer skade bør du være forskitig med å ha på headset, være i nærheten av store støykilder og ha ørepropper på konserter.

EDIT: Kan legge til at jeg hører på musikk KONSTANT hele dagen, hver dag. Da med headset om jeg er andre steder enn på pc'en eller om jeg må være stille. Det er snakk om å bruke mp3-spiller og headset om jeg skal på dass eller på kjøkkenet for å hente et glass vann. På vei til skolen, av og til mellom timene når jeg skal gå fra et klasserom til et annet osv. Hele tiden. Før jeg legger meg osv osv. Og jeg hører på masse metal og en del trance osv (blir litt dunking osv, beat beat beat). Jeg er 16 nå, og begynte først for et år siden å høre musikk konstant. Men har fra tidlig alder hørt mye på musikk.

Det å gå rundt med headset konstant er ikke bra. Selv med rimelig lyd vil det konstante presset på det indre øret med stor sannsynlighet skape en uopprettelig skade som kan oppstå i morgen, om 5 år eller 20. Det kan komme gradvis eller plutselig slå til. Det kan være hørseltap og det kan være tinnitus.

Fagfolk på området bruker å fraråde folk fra å ha på headset med musikk i mer enn 30/45 min av gangen, og helst ikke mer enn et par etapper per dag. Og selvfølgelig, å ha det lavt. Øret er på ingen måte konstruert for å skulle bli foret med lyd som kommer fra en lydkilde 2 cm fra det indre øret.

Jeg har hatt tinnitus i en del år nå, og synes det er fryktelig synd at unge folk ikke tar vare på hørselen sin. Når jeg hører folk på bussen sitte 4 rader foran meg med tung trance på øret, lurer jeg på om personen bare gir faen i hørsla si, eller om det er at han ikke vet bedre. Jeg skal iaf love deg at det er ikke noe kult å gå rundt med konstant piping i ørene. Heller ikke noe kult å gå med hørselsapparat i en alder av 35 år fordi man gikk med musikk på øret gjennom hele ungdommen.

TS: Det at kjæresten din plages ekstra etter korpsøvinger er fordi da har øret blitt utsatt for ekstra mye lyd, og plagene vil tilta. Det å utsette ørene for støy når man har tinnitus gjør iallefall ikke saken noe bedre. Be henne ha med seg øreplugger eller noe lignende. Om man ikke vil at det skal forverre seg bør man prøve ta hensyn til situasjonen.

Når det er sagt så kan man selvfølgelig bruke headset og gå på konsert både med og uten tinnitus, men man bør bruke normalt vett, og skjønne at hørsla er skjør og må beskyttes og ikke overeksponeres.

Lenke til kommentar
Jeg klarte å kurere meg selv ved å GLEMME øresusen. Når du over en tid ignorerer lyden, vil den forsvinne, slutt å lytt etter den og den vil gå bort - for godt.

Jepp og her har du en systematisk måte å gjøre det på:

http://callierlibrary.wordpress.com/2008/0...erapy-approach/

Results: These showed significant statistical reductions in tinnitus variables both in the active and also in the control group. Post-therapy, no significant change was found after the waiting list period. The improvement was maintained at the four to six month period.

Conclusion: The positive findings give support for the use of cognitive behavioural therapy/meditation for chronic tinnitus sufferers.

Lenke til kommentar
Jeg klarte å kurere meg selv ved å GLEMME øresusen. Når du over en tid ignorerer lyden, vil den forsvinne, slutt å lytt etter den og den vil gå bort - for godt.

Da har du nok ikke T3, som er så overdøvende at den hemmer deg i det daglige liv.

Altså at man oppfatter ikke samtaler og blir tilslutt isolert.

Lenke til kommentar

Synes synd på deg Qtecman.. Virkelig. Og jeg sitter nå med en pipelyd i venstre øre som forsvinner om jeg holder foran det. Tror jeg har fått tinnitus der..

Disse spesielle øreproppene som er nevnt lengre oppe, hvor kan man få kjøpt dem? De som er knøttsmå, mindre enn hørselsapperat, og gjerne gjennomsiktige.

Edit: har gjort en oppdagelse. Pipelyden forsvinner fullstendig om jeg åpner munnen på vidt gap, og så kommer den relativt fort men gradvis tilbake igjen om jeg lukker munnen igjen.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Synes synd på deg Qtecman.. Virkelig. Og jeg sitter nå med en pipelyd i venstre øre som forsvinner om jeg holder foran det. Tror jeg har fått tinnitus der..

Disse spesielle øreproppene som er nevnt lengre oppe, hvor kan man få kjøpt dem? De som er knøttsmå, mindre enn hørselsapperat, og gjerne gjennomsiktige.

Edit: har gjort en oppdagelse. Pipelyden forsvinner fullstendig om jeg åpner munnen på vidt gap, og så kommer den relativt fort men gradvis tilbake igjen om jeg lukker munnen igjen.

Du har nok en mild versjon av tinnitus, og ikke nødvendigvis tinnitus. Det finnes en rekke sykdommer og situasjoner som kan fremkalle øresus.

Hør med legen din og be om å bli sendt til audiologisk undersøkelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...