Gå til innhold

Hjelp med treningen

iverha2

Anbefalte innlegg

Hei! Er 16 år, ca 170 cm høy og veger ca 65kg. Har trent ein del med stronglifts, men pga lyskestrekk kan eg ikkje utføre bøy og mark, og har derfor slutta med programmet. Har begynt å trene med mitt eget program, men lurer på om det er for mykje?

Programmet er:

Måndag/Onsdag/Fredag:

- Lårcurl 20kg, 3x10 (10 reps 3 ganger viss det er skreve feil veg). Går opp 2,5kg for kvar dag eg har beintrening, idag unnagjort 25kg.

- Leggcurl 10kg, 3x10. Går opp 2,5kg kvar gang her og. Gjorde 15kg idag, altså.

- Lårpress 40kg, 3x10. Gjennomfører lårpressen nokre gonger på samme vekt, så blir det lagt på 20kg (er ikkje mindre vekter til stanga på gymmen) når eg greier det. Gjorde 60kg i dag, er kanskje litt meir pga vekt på stanga frå før..

Tirsdag/Torsdag:

Tirsdag triceps/skuldrer og bryst, torsdag biceps og rygg/skuldrer.

Nedtrekk der eg drar ei stang ned slik at vekta går opp, veit ikkje ka det heitter. Veit ikkje kg her heller, måler i antall barer. Øker med en bar for kver gang, men får sjå kor langt det går..

På tirsdag tar eg også benkpress 40kg 5x5, øker litt for kver gang. Tar i tillegg kroppshevninger den vegen der eg får trent triceps. På torsdagen tar eg omvendt veg.

Korleis ser programmet ut? Er det for mykje å trene 5 dager i veka?

Ønsker også tips til kosttilskudd, burde eg begynne med proteinpulver?

Har eit godt kosthald, men eg sliter litt med å få i meg nok mat føler eg. Har derfor lyst å begynne med pulver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+4123456
Hei! Er 16 år, ca 170 cm høy og veger ca 65kg. Har trent ein del med stronglifts, men pga lyskestrekk kan eg ikkje utføre bøy og mark, og har derfor slutta med programmet. Har begynt å trene med mitt eget program, men lurer på om det er for mykje?

Programmet er:

Måndag/Onsdag/Fredag:

- Lårcurl 20kg, 3x10 (10 reps 3 ganger viss det er skreve feil veg). Går opp 2,5kg for kvar dag eg har beintrening, idag unnagjort 25kg.

- Leggcurl 10kg, 3x10. Går opp 2,5kg kvar gang her og. Gjorde 15kg idag, altså.

- Lårpress 40kg, 3x10. Gjennomfører lårpressen nokre gonger på samme vekt, så blir det lagt på 20kg (er ikkje mindre vekter til stanga på gymmen) når eg greier det. Gjorde 60kg i dag, er kanskje litt meir pga vekt på stanga frå før..

Tirsdag/Torsdag:

Tirsdag triceps/skuldrer og bryst, torsdag biceps og rygg/skuldrer.

Nedtrekk der eg drar ei stang ned slik at vekta går opp, veit ikkje ka det heitter. Veit ikkje kg her heller, måler i antall barer. Øker med en bar for kver gang, men får sjå kor langt det går..

På tirsdag tar eg også benkpress 40kg 5x5, øker litt for kver gang. Tar i tillegg kroppshevninger den vegen der eg får trent triceps. På torsdagen tar eg omvendt veg.

Korleis ser programmet ut? Er det for mykje å trene 5 dager i veka?

Ønsker også tips til kosttilskudd, burde eg begynne med proteinpulver?

Har eit godt kosthald, men eg sliter litt med å få i meg nok mat føler eg. Har derfor lyst å begynne med pulver.

Synes dette så rotete ut, hva med å heller prøve: http://www.myrevolution.no/artikkel/nybegynnerprogram/21/ ?

Lenke til kommentar

krollboy, ka meiner du med rotete? Enkelt for meg og hugse iallfall, enkelt satt opp:

Man/Ons/Fre: Bein

Tirsdag: Bryst/Triceps

Torsdag: Biceps/rygg

Pijus, ser ikkje på det som et magisk pulver, men tenker også i forhold til karbohydrater så eg får i meg nok næring. Har litt problem med å ete nok rett og slett, sjøl om eg prøver.. Har derfor lyst på et proteinpulver, som gjerne inkluderer litt vektøkning og.

Lenke til kommentar
Hvis kosten din dekker protein behovdet ditt. Så trenger du ikke protein pulver.

Det er mange som tror at protein pulver er liksom magisk pulver som gjør at du får muskler fort.. Men dessverre er det ingenting magisk med det.

Sant nok. Men Protein pulver er annbefalt for nesten alle. Det er enkelt og greit å få i seg. Hvis du vil bygge muskler og legge på deg, kjøpt deg litt protein pulver det vil aldri skade, men bare evt hjelpe deg.

Alle trenger sjappe og gode protiner etter treninga, så vil annbefale deg å kjøpe det, men husk ikke la det gå utover andre måltider

Lenke til kommentar

Av kosttilskudd er det egentlig bare kreatin som har effekt, hvis du har et greit kosthold.

Skal ikke si jeg har mer peil enn deg, men du trener de samme øvelsene tre ganger i uka? Da misser du en del restitusjon. Ville trent samme øvelse/muskel maks to ganger i uka hvis jeg var deg. 2 dager i uka med trening av bein er vel nok tipper jeg ;)

Lenke til kommentar
Proteinpulver er eit kostilskudd, bruk det bare dersom du treng det, ellers er det bare vekkasta peng.

Et kostilskudd som hjelper en undgdomm å bygge muskler. Veldig greit og enkelt, med tanke på at man skal ha 2 gram proteiner for vær kg. Kjøp det, med tanke på at du går på skolen, du har lekser, prøver, og sosiale behov som vil ta mye av tiden din.

Som en ungdomm vil du som regel aldri klare å spise riktig vær eneste dag, og få i deg nok proteiner vær dag. Derfor er dette kostilskuddet veldig greit å ha, på busy dager :)

Lenke til kommentar

Er ikkje noko gale med 3x10, men til ditt formål, mtp. det styrkenivået du er på, er nok færre reps eit betre alternativ. Når du er såpass utrent er det betre å lage seg eit grunnleggande styrkenivå før du byrjar å tenke for mykje på utseende.

Med eit styrkeopplegg vil du auke muskelmasse uansett.

Kva meinar du med å bli raskare? Meir eksplosiv styrke når du løfter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...