Jove Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Krise! Jeg får ikke frem 7 av bildene jeg har tatt idag. Verken i windows XP, acdsee, paintshoppro eller noe... Størrelsen er riktig, og dem heter .jpg til etternavn. Jeg formaterte kortet like etter jeg hadde overtført bildene. Dette var kanskje dumt, men regnet med at alt var ok. Har aldri opplevd tidligere. Noen som vet om noe program som kan "redde" frem bildene? De er mellom 1,2 og 1,7 MB ca. Gjorde akkurat som vanlig.. mvh Jan Ove Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Kurt Steges Jpegdump krever kortleser, men er freeware! Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Denne har jeg brukt, og den fungerer veldig bra. Du kan laste ned en demo her: http://www.datarescue.com/photorescue/ Lenke til kommentar
Jove Skrevet 25. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2003 Tusen hjertelig takk! Med begge programmene fikk jeg ut 6 av de 7 bildene. SUPERT! (Pluss maaaaange bilder som jeg var overbevist om at var slettet for lengesiden! Litt skummelt faktisk..) Jeg formaterer kortet hver gang og trodde det var nok til at bildene er borte.. Men neida. PhotoRescue, var veldig enkelt og greit, men lot seg ikke å lagre bildene uten å kjøpe programmet. Prøvde etterpå JpegDump, det var kommando-basert men fungerte bra Hva kan ha gjordt at det ble slik? Hva gjør jeg for å unngå det igjen? Bytte ut kortet? Går slikt på garanti? mvh Jan Ove Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Jpegdump sida nevner noen tips; slette kun bilder direkte etter at de er tatt - og spesielt ikke bilder midt i, noe som er lett å gjøre når en er i beit om plass... Det er lettere å redde bilder som ligger pent etter hverandre og ikke fragmentert. At det lå andre bilder der også er nok ikke mer avansert enn at kortet ikke slettes fullstendig, men bare oppdaterer filtabellen til å si at kortet er tomt. En dump av kortet vil jo ta med alt som er lagret. Og ikke undervurder kommandolinja 8) Hva "5 års garanti" innebærer er vanskelig å vite; skulle ikke tro det dekker tap av bilder, kun tap av evne til å kunne lese/skrive fra/til kortet. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 25. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2003 Hva "5 års garanti" innebærer er vanskelig å vite; skulle ikke tro det dekker tap av bilder, kun tap av evne til å kunne lese/skrive fra/til kortet. Nei, men lurte på om jeg bør fortsette å bruke samme kortet. Eller om det lett kan skje igjen :/ Om jeg bør bytte det ut. Med et annet merke kanskje.. :/ mvh Jan Ove Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Du bør av og til formattere kortet, og etter det jeg har lest, bør du formattere det i Windows, dvs i Utforsker høyreklikker du på 'stasjonen' som kortet representerer, og velger Formater. Det skal forebygge problemer, men personlig har jeg aldri hatt problemer med dette, og jeg har holdt på med digitale kamera siden ca 1999. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 25. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2003 Du bør av og til formattere kortet, og etter det jeg har lest, bør du formattere det i Windows, dvs i Utforsker høyreklikker du på 'stasjonen' som kortet representerer, og velger Formater. Det skal forebygge problemer, men personlig har jeg aldri hatt problemer med dette, og jeg har holdt på med digitale kamera siden ca 1999. Ok, takker. Skal prøve det. Formaterer etter hver gang jeg har ført over bildene, men kun gjordt det i kameraet. mvh Jan Ove Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå