Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Har jeg rett til redusert betaling ved mangelfult utført arbeid?


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg betaler månedlig for tjenesten kommunal barnehage med 100% plass. Nå må barnehagen stenge en dag i forbindelse med sykdom. Jeg får ikke det produktet jeg har betalt for. Har jeg da rett til å avkorte betalinga tilsvarende det tjenesten er avkortet? Hva med planleggingsdager? Da leverer de heller ikke det tilbudet jeg mener jeg betaler for. Har jeg rett til å avkorte betalingen for det også?

 

For november ligger det an til å bli 19/21 = 90,4% plass. Jeg betaler for 100%.

 

Er forbrukerrådet rette instans for å megle mellom tjenestetilbyder og meg som kunde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det offentlige er sikkert svært vanskelige å ha med å gjøre, men jeg synes det er interessant rent prinsipielt. Hvis dette var en tjeneste kjøpt fra en kommersiell aktør så ville jeg mest sannsynlig kunnet bruke forbrukerkjøpsloven på dette.

 

Dette er et problem som rammer alle foreldrene i barnehagen og det er svært mange som irriterer seg over det fordi det skaper problemer for dem.

 

PS. Jeg må bare understreke at de ansatte gjør så godt de kan og de er veldig flinke. Dette er kun en sak om betaling mellom oss foreldre og kommunen. De ansatte får uansett sin lønn som avtalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvis dette var en tjeneste kjøpt fra en kommersiell aktør så ville jeg mest sannsynlig kunnet bruke forbrukerkjøpsloven på dette.

Nei, fkjl. gjelder kjøp av ting jf. fkjl. §1, se også §2 bokstav d.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Finnes det ikke noe tilsvarende for kjøp av tjenester?

 

Kjøper jeg tjenesten oppussing av bad og håndtverkeren stikker av etter halve jobben så har man jo lover og klageinstanser.

Joda, tilsvarende resultater som etter fkjl. vil man nok i mange tilfelle kunne oppnå på grunnlag av ulovfestet kontraktsrett (en annen sak er at en kommersiell aktør garantert hadde kontraktregulert tilfelle som dette - i foreldrenes disfavør). Baderomsoppussing i forbrukertilfelle reguleres av hvtjl.

 

Skulle jeg synse, er dette snakk om en forpliktelse som følge av et kommunalt vedtak. Det får man nok vanskelig gjort noe med.

 

Edit: Forbrukerrådets synsing: http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2004/1079422824.01

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Planleggingsdager har de nok helt sikkert ryggdekning for. Disse er jo også opplyst om lang tid i forveien.

 

Hvordan det er når barnehagen må stenge av andre årsaker er jeg mer usikker på.

For en stund tilbake var det endel støy rundt at endel private barnehager stengte en halv dag som en politisk markering eller streik.

Her er hva forbrukerrådet skrev i den forbindelse: Link til forbrukerrådet.

Imidlertid står det i teksten at en streik ikke er et ekstraordinært tilfelle som fritar for erstatningsansvar. Det kan vel tyde på at ekstraordinære tilfeller (sykdom f.eks?) fritar for erstatningsansvar?

Lenke til kommentar
Det kan vel tyde på at ekstraordinære tilfeller (sykdom f.eks?) fritar for erstatningsansvar?

Det tyder på det ja. Jeg har gitt opp tanken på å gjøre noe med dette.

 

Tjener du ikke litt på å ha gratis assistenter på jobben da? :p

Å ha ungen på jobben er ikke mulig/aktuelt nå. Kanskje om 3-4 år.

Lenke til kommentar

Nei, det har ikke noe med spørsmålet å gjøre. Syke barn skal selvsagt være hjemme til de blir friske og man får ikke egenmelding eller sykemelding for å være hjemme med friskt barn selv om man frykter at det kan bli sykt. En slik frykt er ikke en gyldig grunn for egenmelding/sykemelding.

 

Problemet er at de stenger barnehagen på grunn av mye sykefravær blant de ansatte. De syke ansatte må selvsagt bli hjemme og har full rett til det. Det er også forståelig at barnehagen ikke klarer å skaffe nok kompetente vikarer. Men de bør jo ikke ta seg betalt for de dagene de har stengt. Det strider mot min logikk.

 

"Versågod - vi kan ikke levere - men her har du regningen for det du ikke får"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...