chma Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 HVordan funker det med linux og windows i nettverk sammen? Er det noe problem å dele filer, fjernstyre etc. Tenkte å bruke en p3 maskin som en seti@maskin og la den stå å dure siden jeg ikke har bruk for den ellers of for å få ut mest av cpu så har jeg tenkt å legge inn linux, forutsatt at den lar seg kombinere med windows i nettverket. Christian Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 Går veldig bra det For å dele filer og skriver kan du bruke samba. For å fjernstyre kan du enten bruke vnc eller x-win32 e.l. Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 For å få til fildeling vil du sannsynligvis måtte benytte samba, er noe kludrete å sette opp, men går seg stort sett til........finner mere info på http://www.samba.org Om du ikke har behov for å kunne se filene i "network neighborhood" så kan du jo evt sette opp en ftp-server på linux-boxen og ftp'e inn i den de gangene du vil flytte filer, da slipper du å vase med samba..... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 24. mai 2003 Del Skrevet 24. mai 2003 For fjernstyring er vel telnet eller SSH best. De fleste distroer prøver å begrense bruken av telnet (da det er totalt usikkert), og SSH er vel beste veien å gå, selv om du strengt tatt ikke trenger kryptering i ditt eget hjemmenettverk (men hvem vet, kanskje du vil fjernstyre ute fra den vide verden også). Den beste SSH-klienten for Windows er, etter min mening, PuTTY . Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Samba går utmerket Kjører selv en MP3-server hjemme som jeg mapper opp på alle windows-maskinene til slekta + min arbeidsstasjon som kjører Linux =) Hvis maskina bare skal kjøre i bakgrunn ville ikke jeg lagt inn noe grafisk, men heller brukt ssh. Legg inn www.webmin.com for å få et greit admin-grensensitt (ala windows's control panel). Der har du også mulighet til å sette opp Samba. Lenke til kommentar
chma Skrevet 26. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2003 nå blir kanskje dette litt avsporing, men har ingen erfaring med linux. Hva er det som gir mest ut av maskinen, men som ikke er for vansklig å sette opp? Skal brukes til Seti@home og kanskje, men veldig kanskje en mini fil maskin(ftp kanskje?) sånn midlertidig mens jeg bygger opp den andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå