KennethV8 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) En bom (A,B) med lengden 8m har tyngden 1800N. Bommen ligger mot en stein i den ene enden A. Et tau, som står vinkelrett på bommen, er festet i punktet C som ligger 6,0m fra A. Bommen er vannrett. Trenger og regne ut kraften som tauet virker på bommen med og kraften fra steinen på bommen..... Takker for alle svar. Hilsen Kenneth Endret 9. november 2009 av KennethV8 Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Her er det statisk likevekt, og dermed kan vi ikke ha translasjon (summen av alle krefter må være lik null) eller rotasjon (summen av alle kraftmoment må være lik null). ∑F = 0 ⇒ Fs + Ft = mg. Med C som akse: ∑τ = 0 ⇒ τs - τ«venstre tyngde» = 0 ⇒ Fs·rs = mg·L. Subskriptene s og t angir her hhv. stein og tau. L er her avstanden fra massesenteret (midt på) til aksepunktet, dvs L = 2,0 m. rs = 6,0 m. Nå er det bare å sette inn verdier. Jeg får Fs = 0,6 kN og Ft = 1,2 kN. Endret 9. november 2009 av Imaginary Lenke til kommentar
KennethV8 Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Her er det statisk likevekt, og dermed kan vi ikke ha translasjon (summen av alle krefter må være lik null) eller rotasjon (summen av alle kraftmoment må være lik null). ∑F = 0 ⇒ Fs + Ft - mg = 0. Redigering: Oppdaterer med full løsning senere. Takker. Nå venter jeg i spenning . Lenke til kommentar
KennethV8 Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Med C som akse:∑τ = 0 ⇒ τs - τ«venstre tyngde» = 0 ⇒ Fs·rs = mg·L. Subskriptene s og t angir her hhv. stein og tau. L er her avstanden fra massesenteret (midt på) til aksepunktet, dvs L = 2,0 m. rs = 6,0 m. Nå er det bare å sette inn verdier. Jeg får Fs = 0,6 kN og Ft = 1,2 kN. Meget akseptabelt. Hjelper meg stort. Takker. Ha en fin dag videre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå