maedox Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 For mange år siden, da jeg var ung og dum (hehe), klarte jeg å skape panikk på gutterommet. Jeg husker ikke detaljene nøyaktig, men jeg hadde vel fikla med ett eller annet i kabinettet. Jeg oppdaget at strømkabelen til diskettstasjonen hadde falt ut. Giddaløs som vanlig strakk jeg meg ned under skrivebordet og fikk plugget den inn, med strømmen frakoblet selvfølgelig - Jeg er ikke helt uansvarlig heller. Jeg så tydeligvis ikke nøyaktig hva jeg gjorde, for maskinen oppdaget fortsatt ikke disketten og det blinket litt uvanlig i kabinettet. Var nå noen LEDs inni der, men det stemte liksom ikke helt. (Jeg hadde vindu i sidedøra så jeg kunnde se inn om jeg lente meg litt under skrivebordet.) Når jeg kikket inn for å se hva som foregikk, var det til min store forskrekkelse en flamme på størrelse med en "småtrimmet" lighter som stakk opp fra diskettstasjonen. Jeg kastet meg over strømkabelen og fikk blåst ut flammen etter å ha kavet mer enn vanlig for å få åpnet sidedøra til kabinettet. Det luktet naturligvis helt j*vlig og jeg trodde nå at hele herligheten (hovedkort osv. - Ikke diskettstasjonen ) var på dødsleiet. Det var vel gjerne bare flaks som gjorde at det gikk bra, siden sånt skjer nettopp når man ikke er i nærheten. Heldigvis var det bare diskettstasjonen som ble ødelagt, samt at det ble litt sot på de andre kablene i nærheten. Nysgjerrig som jeg er skrudde jeg fra hverandre brannofferet, og den var helt svart av sot innvendig. Strømtilkoblingen og pluggen fra PSU-en var i tillegg delvis smeltet. Hvorfor fungerte ikke sikringen kan man vel spørre seg om? Hell i uhell kan man trygt si. Det er også eneste gang jeg har ødelagt PC-komponenter og fått synlige skader. Vanligvis har jeg bare grillet minnebrikker, CPU-er og diverse deler av hovedkort uten særlig dramatikk. (Jeg har ved andre anledninger hatt besøk av opphavet med CO2-apparatet i hendene, men da var det fyrverkeriet som skulle kvalitetssikres før den store kvelden. Dissekert Thunderking + tape bør ikke brukes inne.) Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Kanskje litt off topic, men har kjøpt 4 PC-bord på hjul. I hvert av PC-bordene har jeg en CTR-skjerm og en gammel PC (220-350 watt strømforsyning) tilkoblert på en padde skrudd fast til bordet. Vil det da bli brannfarlig å koble alle 4 PC-bordene til en 16 A padde? Edit den skal kobles på en 13 A (2x1,5mm) kurs der det kun er et kjøleskap fra før av Endret 9. november 2009 av Kongeskipet Lenke til kommentar
aGal Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Kongeskipet: Står som regel på padden hvor mye last de tåler? BTW: Blåser regelmessig rent i PC'ne i huset med kompressor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Regn med at hver maskin i gjennomsnitt trekker rundt 0,5A (115 Watt) og at toppforbruket er på rundt 1,2A (280 Watt). Når man regner på fordelinger så regner man ikke at alt utstyret brukes maksimalt akkurat samtidig. Det er svært usannsynlig. Som regel er toppforbruket på ulike tidspunkter. I ditt tilfelle kan du regne med et toppforbruk på gjennomsnittlig 200 Watt (0,87A) fra PCene. En 17" CRT-skjerm bruker ca 80 Watt (0,35A) ganske stabilt med unntak av når de går i standby. 4 maskiner + 4 skjermer blir da 4,88A = 1120 Watt. Det skal i teorien gå fint på en 16A padde. Men vær obs på at feil bruk av padder kan være brannfarlig. - Ikke la ledninger ligge i en kveil. De skal ligge mest mulig utstrakt. Kveil gir ekstra høy varmeutvikling pga magnetfeltet de skaper. Kveil gir også ekstra høy temperatur fordi ledningene ligger ved tett inntil og varmer hverandre. - Pass spesielt på at hovedkontakten har god kontakt. Det sjekker du ved å kjenne etter om den er varm. Litt lunk er normalt. Er det ubehagelig varmt eller plasten gulner så er det for varmt. Lenke til kommentar
Laktampe Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hadde en BerZerk 500W PSU for en stund siden som tok kvelden. Var mye lyn og torden ute den dagen, plutselig skrur PC'en seg av og det kommer røyk ut av PSU'en. Var rask til å dra ut strømkabelen og heldigvis begynte ingeting å brenne. Resten av kompontentene fungert også fint etter at jeg skaffet meg ny PSU. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 En 17" CRT-skjerm bruker ca 80 Watt (0,35A) ganske stabilt med unntak av når de går i standby. Bruker en CTR-skjerm mye strøm når den slår seg på? Tenker det da kan trekke litt mye strøm om alle skjermene slår seg på samtidig etter et strømbrudd. Takk for raskt svar, har alltid hørt at pedde i padde er brannfarlig. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Angående forsikringer så synes jeg man bør tenke på at disse "kasko"-forsikringene som elektrokjedene prakker på folk er urimelig dyre i forhold til hvor lite de dekker (kun ett eneste produkt) i motsetning til en innboforsikring som dekker tusenvis av gjenstander samtidig. Har du f.eks kjøpt en skriver med påprakket forsikring fra en elektrokjede og den tar fyr og ødelegger seg selv, PCen, skrivebordet, PC-skjermen, osv så dekker forsikringen kun selve produktet. Egenandelen er riktignok ofte ganske liten (500kr) så man ender ofte opp med et ubetydelig beløp. Da er det mye smartere å bruke innboforsikring som kan dekke det ødelagte skrivebordet, PCen, skjermen, skriveren og alt annet som gikk med i branntilløpet. Egenandelen er større, men er også forsikringsutbetalingen. Selve innboforsikringen er svinebillig hvis du regner pris per år per forsikret produkt. Har du 1000 produkter hjemme og betaler 1000 kr i innboforsikring så betaler du 1 kr per produkt per år. Finn en elektrokjede-forsikring som kan konkurrere med det! Bruker man uhellsforsikring som innboforsikring så har man uansett misforstått grovt. Uhellsforsikring er ikke noe man har på alle ting man eier, men på ting som man av erfaring vet det er fort gjort å få ødelagt. De gir rettigheter utover det du får fra reklamasjon og innboforsikring, og derfor koster de naturligvis også mer Å bruke eksempelet med brann er som å si at en hammer åpenbart er bedre enn en tang fordi det er mye lettere å hamre inn en spiker med den. Uhellsforsikring og innboforsikring er to forskjellige verktøy. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 En bra artikkel som skulle kommet for noen år siden da jeg bodde hjemme, og mamma var hysterisk for pcene mine som sto på døgnet rundt og brannfare. Gikk så langt at jeg fikk en elektriker til å komme å se på dette, og han sa at det var liten sannsynlighet for at det ble brann av dette utstyret...men jeg har kabinettene åpne, og renser dem for støv jevnlig. Har hatt pcer stående på døgnet rundt i mange, mange år nå. Og jeg snakker ikke om servere som er designet for dette, men helt vanlige pcer, de fleste selvbygde. Selvsagt ryker en del her og der, men til vanlig står 3 pcer på 24/7/365 hjemme hos meg, mens jeg har en bærbar pc stående på hos min mor 24/7/365 (som backup server for mine pcer). Eneste gang jeg har opplevd røyk fra en pc, var da jeg, dum som jeg var, prøvde å skru ut en harddisk mens pcen sto på, og så kom disken bort i hovedkortet, og da sa det pang. Og en "elektrisk" røyk steg opp....resultat: et defekt hovedkort og en defekt disk....og en lærdom i at man skifter ikke interne disker i en pc som står på. Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Brann har jeg hatt i pc'n to ganger på samme hovedkort, men det var relatert til støv og dum bruker (meg). Den første gangen var det AGP-porten som gikk. Jeg var på dataparty hvor vi drev og skrudde en del på maskinene, så skjermkortet var ikke skrudd i. En som gikk forbi pc'n kom borti skjermkabelen, noe som igjen dro kortet skeivt i porten. Det lå en del støv der (hunder støver alt for mye) som tente med en gang, men vi oppdaga det med en gang og fikk slukka den. Skjermkortet måtte vrakes, men hovedkortet funka fortsatt, minus AGP-porten. Siden maskina ikke hadde AGP-port satt jeg den på loftet som server. Da jeg tok den ned et års tid seinere viste det seg at det hadde brent inni der, men at det hadde slukka seg selv (heldigvis). Altså: støv er noe skit Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Har også kommer hjem til røykfyllt stue, heldigvis bare en tur på butikken men likevell. Tror ike boretslaget hadde blitt så blide om brannalarmed hadde klikka... Var min 4 år gammle FourtonSource psu som takket for seg. Brannt godt inni der. Trakk ut kontakten og blåste ut flammene, og lot maskina stå en halvtime, starta den igjen og da holdt den de dagene det tok for netshop å sende meg en mist. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 ESB-forsikring? S-en står veldig nærme D-en ... Lenke til kommentar
Kvanli Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Har lenge hatt en anelse om at branntilløp i datamaskiner var en oppblåst myte, men jeg tror nok denne artikkelen virker beroligende på Mamma, som sier jeg ikke bør la PC-en stå på når jeg ikke er hjemme. Tar forresten veldig godt vare på maskinen, har regelmessig støvblåsing, i tillegg til at kabinettet har filtre. Lenke til kommentar
aGal Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Har forresten hatt to sånne blå inverter for 2 stk. kald katode som har rett og slett har smelta inni PC'n. Hadde det ikke vøri for at jeg satt ved PC'n da det skjedde begge gangene er brann et mulig utløp av hendelsen. Har faktisk sluttet å bruke kald katoder i PC'ne jeg har grunnet min erfaring. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Har jo svidd en prosessor eller to. Ellers er det lite. Noen kondensatorer som har sagt poff Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 har etterlyst en slik arikkel noen ganger når jeg har tenkt på det. jeg har satt pcen på egen "rett-i-veggen" kontakt og bruker strømpadde til resten som ikke drar så my strøm Lenke til kommentar
rbr Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) fikk litt røyk i et hovedkort på et nytt pcbygg jeg skulle til på i 2008. alt var koblet til av ledninger og da jeg skulle starte opp for første gang så kom røyken nesten med en gang fra hovedkortet, og det luktet skikkelig svidd elektronikk fatter ikke hva jeg gjorde galt. hadde jo satt sammen 4 maskiner før jeg skulle bygge denne så jeg hadde jo noe erfaring synes jeg. det ble noen dager uten pc da. skikkelig kjedelige greier. det var denne type hovedkort som det skjedde med: Endret 9. november 2009 av rbr Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Har hatt et svidd 780i hovedkort.. Utrolig nok så virket det enda. Byttet inn med RMA uansett... Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hadde en erfaring da jeg, i likhet med flere her ser det ut som, var ung og dum. Skulle skru av hovedbryteren på strømforsyningen til en kamerat sin PC. Det var en billig-modell, som faktisk ikke hadde noen hovedbryter. Det eneste jeg fant var en liten knott. Jeg skrudde på denne, men da sa det "PANG!", flashet et blått lys fra strømforsyningen og lyktet rimelig svidd elektronikk. Det viste seg at den lille knotten var for bruk i USA, der spenningen er vesentlig lavere. Jeg erstattet selvsagt strømforsyningen. Det eneste andre jeg har vært borti er en prosessorkjøler som stod i noen år uten å bli renset. Det resulterte i at støv hadde tettet igjen mellomrommet mellom absolutt alle kjøleribbene og en CPU på over 100 grader under load. Tempen sank med nesten 45 grader etter at kjøleren var grundig renser. Nå bruker jeg filter på alle viftene og renser PC'en jevnlig. Lenke til kommentar
JosteinS Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Ser i komentarene at det er ikke bare meg som har hatt Q-tec psu som har tatt fyr. Fant aldri ut av hva som tok fyr, men det var en del sot og et eller annet som hadde smeltet. For min del ble det ikke noen skader utover strømforskynningen. Det er nok 5-6 år siden dette skjedde, husker ikke hvilken modell det var. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Jeg instalerte en zalman viftekontroll i min kompis sin pc. Når jeg skrudde den opp i hastighet så sa det *piff* fra harddisken, og det kom svart røyk opp. Bye Bye windows disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå