Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor kvier man seg for å gå alene?

Anbefalte innlegg

Inspirert av en liten diskusjon jeg var så vidt innom her på forumet, tenkte jeg det hadde vært interessant å snakke litt om hvordan vi mennesker stadig kvier oss for å delta på en rekke aktiviteter og arrangementer alene. Det kan godt skyldes at vi er flokkdyr, og det har selvsagt også mye å gjøre med at det meste er mer trivelig sammen med noen man liker.

Men, hvorfor har vi så store sperrer for å gjøre noe på egenhånd? Ta for eksempel å gå på kino, konsert, bar, kafé eller restaurant. Ikke bare vil de fleste heller bli hjemme enn å gå alene, men mange har fordomsfulle tanker om dem som faktisk tør å gå ut på egenhånd.

Jeg er av typen som heller gå alene, enn å ikke gå. At folk kan komme til å tenke på meg som stusselig og ensom, det er en frykt jeg er langt forbi.

Så hva er greia, egentlig? What's the big deal?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går stadig vekk på kino alene, og har ikke problemer med det.

Men, hvorfor har vi så store sperrer for å gjøre noe på egenhånd? Ta for eksempel å gå på kino, konsert, bar, kafé eller restaurant. Ikke bare vil de fleste heller bli hjemme enn å gå alene, men mange har fordomsfulle tanker om dem som faktisk tør å gå ut på egenhånd.
Si det. Vil si de fleste mennesker har et naturlig ønske om å være konforme. Om du ble utstøtt fra gruppen i steinalderen, ville dine overlevelsesmuligheter krympe.
Lenke til kommentar
man er vel kanskje litt redd for at andre skal tru at du ikke har venner :O

jeg er også sånn at jeg ikke liker å gå alene. jeg har det sjeldent moro alene :p

Men er ikke en kinofilm den samme om du ser den alene? Er ikke konserten helt lik dersom du er på den alene? Du klarer vel å more deg alene når du er hjemme?

Si det. Vil si de fleste mennesker har et naturlig ønske om å være konforme. Om du ble utstøtt fra gruppen i steinalderen, ville dine overlevelsesmuligheter krympe.

Så det går helt tilbake til urinnstinkene?

Lenke til kommentar

Jeg har sjelden noe problem med å gå litt alene. Jeg stikker ikke på kino alene, men det er ikke fordi jeg er redd for at folk skal tro jeg ikke har venner, men fordi jeg er dårlig til å initiativ til å gjøre slik. En konsert kunne jeg gjerne tenke meg å dra på alene, da slipper man jo å tenke på hvor de andre er, og du kan bare stå der alene å digge musikken.

Lenke til kommentar

Jeg har dratt på kino alene én gang. Det var en film jeg skulle se, da fikk jeg heller dra alene om ingen kunne/ville være med.

Men føler meg jo som en ensom ulv av en avviker, selv om jeg ikke satt og tenkte på det under hele filmen.

Noe av det samme med café tidligere, men det er noe jeg har kommet meg forbi. Null stress å sitte alene på café nå.

Blir riktignok ikke sittende i det uendelig. Da er jeg tilbake på "taper"-tankegangen, som om jeg ikke har noe bedre å finne på.

Lenke til kommentar

Jeg går gjerne på kino osv alene, men fester og slikt synes jeg ikke spesielt om. Kanskje fordi jeg er sjenert og liker best i settinger jeg føler meg trygg (og da liker jeg å ha med meg kjæresten når det gjelder større sammenkomster).

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Jeg sykler gjerne ned til solsiden i trondheim alene en helg. Liker veldig godt å sitte ute i sola med en skogsbærsmoothie og høre på Stones med ørepropper. Enkelte ting gjør jeg ikke alene. Diverse ting får jeg mer glede ut av dersom vi er flere. Eksempler er bowling, kino resturant, alkohol og liknende.

Lenke til kommentar

Kino går jeg aldri på alene, det ville vært snålt, og selv tenker jeg at alle som gjør det må være viggo. Jeg tenker at de som går alene ikke har venner, og er sikker på at de ville tenke det samme om meg. Og si meg, man må jo også faktisk ha få venner eller være en ensom person hvis man ikke klarer å finne en person å gå på kino med.

Eneste jeg stortsett gjør alene "offentlig" er vell hvis jeg skal kjøpe klær.

Lenke til kommentar
Jeg sykler gjerne ned til solsiden i trondheim alene en helg. Liker veldig godt å sitte ute i sola med en skogsbærsmoothie og høre på Stones med ørepropper. Enkelte ting gjør jeg ikke alene. Diverse ting får jeg mer glede ut av dersom vi er flere. Eksempler er bowling, kino resturant, alkohol og liknende.

Bowling kan jeg jo se at ville vært ganske dølt på egenhånd, og ja, det er selvsagt koseligere å spise sammen med noen man liker, enn alene. Men om man vil på restaurant, og har valget mellom å gå alene eller å ikke gå, hva blir det til?

Lenke til kommentar
Kino går jeg aldri på alene, det ville vært snålt, og selv tenker jeg at alle som gjør det må være viggo. Jeg tenker at de som går alene ikke har venner, og er sikker på at de ville tenke det samme om meg. Og si meg, man må jo også faktisk ha få venner eller være en ensom person hvis man ikke klarer å finne en person å gå på kino med.

Det var en pussig konklusjon, synes jeg. Har det aldri slått deg at noen faktisk liker å gå ut alene? Kanskje noen mennesker trives like godt i sitt eget selskap som i andres? Det er mange grunner til at man velger å gå alene, og ensom og venneløs er langt fra de eneste forklaringene.

Lenke til kommentar

Hm, jeg er helt ekstrem på det området, går aldri på verken kino, café ol. alene. Synes det er ille å ta bussen alene og. Er vel mest fordi jeg er redd for at andre skal tro jeg ikke har venner. Og ja, jeg tenker ofte det samme når jeg ser andre gjør ting alene.

Lenke til kommentar

Bowling kan jeg jo se at ville vært ganske dølt på egenhånd, og ja, det er selvsagt koseligere å spise sammen med noen man liker, enn alene. Men om man vil på restaurant, og har valget mellom å gå alene eller å ikke gå, hva blir det til?

Lager heller noe godt hjemme enn å bruke masse penger på å sitte alene på resturant. Det er trist å se folk sitt alene å spise, og jeg ville følt meg trist hvis jeg gjorde det. Gleden jeg får ut av å dra ut og spise sammen med venner er derimot verdt det.

edit: bare for å understreke. Jeg gir blanke i hva folk tenker om meg, det dreier seg i bunn og grunn om hvilken glede jeg får ut av pengene mine. Jeg er et egoistisk vesen :)

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Lager heller noe godt hjemme enn å bruke masse penger på å sitte alene på resturant. Det er trist å se folk sitt alene å spise, og jeg ville følt meg trist hvis jeg gjorde det. Gleden jeg får ut av å dra ut og spise sammen med venner er derimot verdt det.

edit: bare for å understreke. Jeg gir blanke i hva folk tenker om meg, det dreier seg i bunn og grunn om hvilken glede jeg får ut av pengene mine. Jeg er et egoistisk vesen :)

Det er fair enough, det. Så lenge man gjør det man vil, uten å være redd for andres snevre tanker om en, så vil jeg si man lever ganske fritt. Det er jo det viktigste. :)

Lenke til kommentar

Avhenger bare på personen.

En person som ligger i slottsparken om sommeren, lytter til yndlingsmusikken musikk, drikke smoothie og koser seg i solen -> kult. En person som sitter på f.eks. kafé og har hode nede i glasset konstant, krum rygg og knapt ser servitøren i øynene. -> dumt.

Handler ikke om hva du gjør, men hvordan du gjør det. En person som ser ut som han/hun har det JÆVLIG KULT har det JÆVLIG KULT, uavhengig av hva han/hun egentlig drive med. En person som ser ut som han/hun er en JÆVLA VENNELØS TAPER, uavhengig av hva personen gjør, er en JÆVLA VENNELØS TAPER.

+ Note: Å trives i sitt eget selvskap like godt som i andres er konge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...