Iriver Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Hei =) Skal dele en linje 20 mbit ut til 7 leiligheter, og ønsker da å begrense hastigheten til (20/7=2,85) 2,85 mbit. Er det en ruter/svitsj med Qos jeg bør benytte, eller hvordan er dette? Eirik [ Endret ] Endret 12. desember 2009 av Iriver Lenke til kommentar
fauske10 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 mener nå virkelig at 20/7 ikke blir 5? blir vel rett under 3? eller er det bare meg? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) mener nå virkelig at 20/7 ikke blir 5? blir vel rett under 3? eller er det bare meg? Stemmer det blir 2.85 mbit pr leilighet. Det som hadde vært det beste er nok en Linux boks som da håndterer all trafikk ettersom hvor mange enheter som er koblet til internett, evt sette opp en "router" som da får tildelt x antall mbit ettersom hvor stor belastning det er på linjen. Dette er ikke automatisk lett å få til men er mulig.... dog slikt utstyr kan koste. Edit: Leif. Endret 9. november 2009 av Samcki Lenke til kommentar
Iriver Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Oj, skjønner ikke hvor jeg fikk 5 fra Linux boks ja.. Men nå skal det jo helst være stabilt da? En pc krever ofte omstart osv ? Ikke noe jeg er klar for å begynne å rote med. Qos kan altså ikke brukes til det? Eventuelt kan jeg la være med begrensning, og kjøre prioritering på http osv. Hvordan er det med sikkerheten? Får de tilgang til hverandre? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Oj, skjønner ikke hvor jeg fikk 5 fra Linux boks ja.. Men nå skal det jo helst være stabilt da? En pc krever ofte omstart osv ? Ikke noe jeg er klar for å begynne å rote med. Qos kan altså ikke brukes til det? Eventuelt kan jeg la være med begrensning, og kjøre prioritering på http osv. Hvordan er det med sikkerheten? Får de tilgang til hverandre? Det finnes Qos løsninger, men disse er meget kostbare. En billig linux maskin trenger definitivt ikke restart flere ganger i døgnet, kanskje 2 ganger pr halvår om du er uheldig. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Oj, skjønner ikke hvor jeg fikk 5 fra Linux boks ja.. Men nå skal det jo helst være stabilt da? En pc krever ofte omstart osv ? Ikke noe jeg er klar for å begynne å rote med. Qos kan altså ikke brukes til det? Eventuelt kan jeg la være med begrensning, og kjøre prioritering på http osv. Hvordan er det med sikkerheten? Får de tilgang til hverandre? Den perfekte løsningen er QoS ja, MEN ... du må ikke tro et sekund at du kan bruke QoS funksjonene som du finner i helt vanlige standard rutere. Selv om funksjonaliteten evt. er impolementert bra i noen av dem så mangler de rett og slett CPUkraften til å faktisk behandle noe i nærheten av 20mbit. Dette researchet jeg selv og testet forskjellige løsninger på for et par år siden (og desverre har ikke CPUkraft på rutere generellt gått så mye fremover sidne da). I mine egne tester klarte vanlige forbruker-rutere skjeldent å ta unna mer enn 4-6Mbit når full QoS var aktivert - før CPUen ble 100% belastet. Så kort sagt er QoS nok den eneste gode løsningen som også er dynamisk, men du vil enten trege en spesialruter for bedriftsmarkedet til flrfoldige tusen kroner (samt høy kompetase for å bruke den riktig), eller en dedikert PC (en gammel en holder) som du kan boote opp med et ruter-OS og bruke som en QoS ruter som behandler trafikken å¨nettverket før den sendes til modemet ditt. Det finnes flere slike muligheter. Pfsense er en av dem: http://www.pfsense.com/ Det er veldig enkelt å sette opp og bra oversiktlig - gitt at du faktisk kan et minimum om mnettverk naturligvis. Du kan blandt annet live-CD boote det. I forhold til restart så kjører slike systemet normalt så lenge du ønsker det... programmer som Pfsense er normalt mye bedre programmert enn den gjennomsnittlige ruter, og en PC har bedre hardware også. Om noe så vil det være langt mer pålitelig. Ufordelen med en slik løsning er naturligvis at du trenger en hel ekstra maskin bare for sorteringen, men ellers er det en potensiellt billig løsning - spesiell om dere bor med strøm inkludert Det andre alternativet er å bare begrense farten på hver enkelt PC via et program, men det suger jo pga. det ikke er dynamtisk. Dvs. selv om du er den eneste som bruker nettverket, så vil du kun fremdeles få bare en 7-del av kapasiteten. -Stigma Endret 9. november 2009 av Stigma Lenke til kommentar
8086 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Problemet med QoS på Linux er konfigureringen. Når det først funker så er det steinstabilt og fungerer ypperlig, men det har vært få gode verktøy. Har ikke tall på antall timer jeg har brukt på å lage skript basert på obskure man-sider og HOWTO-er som LARTC, for å få den selvmekka routeren på loftet til å gjøre det du beskriver. ipfilter, tc, ip, brrrr... Grøsser ved minnene. Men nå slipper du alt det der ved å bare installere Master Shaper på routeren din (linuxboksen). Det er et webgrensesnitt som gjør ting betydelig enklere, og du slipper å vite så mye om Qdiscs, subklasser, prio, ... og alle de andre obskure greiene du må ellers lære deg for å løse et eller enkelt problem Endret 9. november 2009 av 8086 Lenke til kommentar
Iriver Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Krever pfSense og MasterShaper mange nettverkskort? Må jeg ha 8 nettverkskort i den? Leiligheten skal bare ha et uttak i veggen, så skal beboerene selv velge om de kun vil ha kabel til en pc, flere eller trådløst. Endret 12. desember 2009 av Iriver Lenke til kommentar
SkydiveWings Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Du kan dele det opp med VLAN, da trenger du i tilegg ein switch som støtter det, med minst 9 porter. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Ufordelen ... [off-topic] Det var et nytt ord for min del. Hihi [/off-topic] Lenke til kommentar
Iriver Skrevet 21. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2010 Hvordan må jeg sette opp selve nettverket for å få en slik deling? De skal kunne ha flere maskiner i hver leilighet. Snakker vi en router per leilighet? ADSL -> PC -> SWITCH -> 7 ROUTERE ? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Det greieste er sikkert å tildele en ipadresse pr leilighet. Da slipper du å administrere så mye fordi det blir endringer hele tiden. Hadde man en trådløsrouter pr leilighet så ville man kunne legge inn macadressen til hver router i QoS-PC og ha en rimelig stabil løsning sett fra admin sin side. Lenke til kommentar
Iriver Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Vurderer å kjøpe "Antamedia HotSpot Software" istedenfor å gjøre det på den måten. Kan gi et passord til hver leilighet, og kan i tillegg ha "internettkafe" hva tror dere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå