atwater Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Jeg har nå fått et problem. Min maskin bare skrur seg av uten forvarsel. Dette skjer ca. 6-8 ganger daglig. Jeg gjør ingen store oppgaver, så det skal ikke være noe problem å kjøre de programmene jeg kjører. Min maskin ble kjøpt på NetShop for ca. 2 år siden. Det er en bygge-pc. PSU: MIST, 600W, avtagbare kabler, Rev.3 - Ny versjon, ATX 2.2, med kabel kit Hovedkort: Asus P5N32-E SLI nForce 680i SLI S77 ATX, SATA, 2xGbLAN, DDR2, 3xPCIe Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz 8MB, BOXED m/vifte Socket 775 HDD: Western Digital 500GB S-ATA II 7200 R Caviar Special Edition 16MB cache Skjermkort: FOX+ GeForce 8800GT 512MB PCI Ex RD 400MHz, CC 610MHz, MC 1820MH RAM: Mushkin DDR2 2048MB enhanced Mem EM2-6400 2x1024MB 800MHz. (5-5-5-1) Mushkin DDR2 2048MB enhanced Mem EM2-6400 2x1024MB 800MHz. (5-5-5-1 Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette. Jeg kjører forresten lovlig versjon av Windows 7. På forhånd takk! Mvh mellers Lenke til kommentar
pstub Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Ta av sideveggen, se om det er mye støv i vifter og kjølere. Se også at alle vifter snurrer som de skal når maskinen går. Får du noen feil-melding når den skrur seg av, eller blir den bare svart? Lenke til kommentar
atwater Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Har tatt å blåst ut støv med en kompressor så det er ikke noe støv igjen. Alle viftene snurrer som de skal når maskinen er på. Jeg får heller ingen feil-melding den blir bare svart. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Den siste uken er det 2 personer som har hatt trøbbel med MIST Rev.3, men det var under spilling, så den blir under mistanke. Har du fordelt lasten riktig på den? Det er også mange nvidia 8800 kort som har tatt kveld den siste tiden. Er det 4x 1GB ram du har installert, har du alltid hatt 4 GB installert, Sjekk temp med HWMonitor Du kan også kjøre noen tester med OCCT Perestroïka, men still inn max cpu temp til 72'C i options i occt, før du tester noe, og ikke kjør noen andre temp program samtidig med occt. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Hva mener du med å ha fordelt lasten riktig? Ja det er 4x 1GB ram jeg har. Det er har jeg hatt helt siden jeg har kjøpt datamaskinen. Sjekket tempen med HWMonitor og alle temperaturer ligger under 40 grader unntatt CPU den ligger rundt 70 grader. OCCT starter og holder på i 1 min og da kommer det en stemme så kommer det opp på skjermen at CPU is too hot! Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 70'C på idle, er alt for mye, skal ligge på 30-40'C. Det er jo nesten max temp på cpu, som du ikke skal nå ved full last på cpu, ved feks. en cpu:occt test. Du har nok noe galt med cpu kjøling, post også et bilde av alle målingene i HWMonitor. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Hva må jeg gjøre for at den skal gå nedover da og havne på 30-40'C? Her er bildet fra HWMonitor. http://bildr.no/view/522676 Lenke til kommentar
haakonmt Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Jeg tipper at CPU-kjøleren din ikke er ordentlig festet jeg, prøv å fest den så den sitter skikkelig fast Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Gjør som haakonmt sier, sjekk cpu kjøler. Jeg ser at alle 4 kjernene ligger på max temp, sjekk ledning til cpu vifte er skikkelig på plass, det står at den går med 1930rpm, men det er ikke sikkert det er riktig, kanskje det er den som går med 10 rpm. Når du brukte kompressor, holdt du igjen viftene, hvis du ikke gjør det, så vil viftene snurre alt for fort, og lager i dem kan ryke. Nu blir jeg borte noen timer, men du får sikkert mange andre forslag! Lenke til kommentar
atwater Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Jeg sjekket CPUn om den satt som den skulle og det gjorde den. Sjekket også kabelen og den satt riktig. Når jeg brukte kompressor holdt jeg igjen viftene slik at de ikke skulle bli ødelagt. Det er nok en annen vifte som har 10 RPM, tok ut kabelen til CPU viften og da gikk den også ned til 10 RPM, dermed tok jeg og satte den inn igjen og da var den oppe i 1917 RPM igjen. Endret 9. november 2009 av mellers Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Du sa "bygge-pc", har du bygget den sjøl? Kan det hende at kjøling har vært for dårlig hele tiden? Trur du skal demontere cpu kjøler, rengjøre cpu og kjøler med isopropanol eller Arctic Silver ArctiClean, påføre ny termisk pasta. Isopropanol får du kjøpt på bensinstasjoner. Goop/pasta-guide Test: varmeledende pasta ! Se at cpu kjøler blir skikkelig festet igjen. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Da har jeg rengjort CPU med Artic Silver ArctiClean og tempen er på ca. 50 og gjør ingen oppgaver unntatt MSN, spotify og firefox. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) 50'C er enda litt høyt i idle, når du sjekker oppgavebehandling, er bruk av cpu ca 0%, er dette med sidepanel av, står pc'en på et bord eller nært gulv. Hvis dette er med sidepanel på, har du dårlig gjennomlufting i kabinettet? Jeg går ut i fra du rengjorde cpu kjøler også, og smurte på rett mengde termisk pasta i henhold til guiden. Hvilken pasta er du bruker, noen krever litt tid før den før den oppnår sin permanente form, og virker som den skal. Du kan også sjekke bios sine cpu fan instillinger, prøv å sette CPU Fan Controll i "Duty Cycle Mode", og sett CPU Fan Duty Cycle til "100%", så får du sett hva temp blir når vifte går for fullt. Hvis den ikke går for fullt nu da! Last også ned CPU-Z, og post bilde av den, når den står i CPU, skal bare sjekke at det er en Q6600 G0 med max temp 71'C, og ikke en Q6600 B3 med max temp 62.2°C. Endret 10. november 2009 av ask99 Lenke til kommentar
atwater Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Når jeg sjekker oppgavebehandling så ligger den på 1-5 %. Har to sidepaneler og begge er av. Pcn står på gulvet under skrivepulten min. Ja, jeg rengjorde cpu kjøler også, jeg brukte like mye termisk pasta som sto i den guiden du la ut her. Jeg bruker Arctic Silver Ceramique Termisk Pasta. Alt står på Duty Cycle Mode og 100 % Her er bildet av CPU-Z: http://bildr.no/view/523398 Endret 10. november 2009 av mellers Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Du så hva det sto i testen om Arctic Silver Ceramique "Dette er en pasta som er beregnet for bruk over lang tid, så det tar derfor et sted mellom 100 og 300 timer før den når sin endelige "form" Ok, det var G0 du har, og hvis Multiplier er x9.0 hele tiden, og ikke mindre(hvile modus), er et bra tegn. Det hadde vært enda værre hvis temp hadde vært 50'C i idle, og multiplier x6.0. Det bilde er klippet ut fra manualen til hovedkortet ditt! Den cpu kjøleren din, er ikke bra. Så hvis det ikke blir bedre i løpet av noen dager, så bør du tenke på å kjøpe ny cpu kjøler. Må stikke ut igjen Endret 10. november 2009 av ask99 Lenke til kommentar
atwater Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Så jeg må vente til det har gått 100-300 timer har gått da eller? Har du noen tips til en CPU kjøler da? Ikke mer enn 500 kr og den skal være stillegående. Og den skal inn i et Antec Nine Hundred kabinett. Har Socket 775 LGA. Endret 10. november 2009 av mellers Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Jeg bruker denne kjøleren Les test her. Nesten nøyaktig samme kjøler. Vet ikke om den passer i det kabinettet du har. I kombinasjon med Noctua kjølepasta ligger CPU tempen på ca 25 °C. Core ligger på ca 40 - 44 °C. Lenke til kommentar
atwater Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Har sett litt på Noctua NH-U12, vet den er stor men den får plass til den i kabinettet mitt. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Har sett litt på Noctua NH-U12, vet den er stor men den får plass til den i kabinettet mitt. Ja hvis du har 16cm klaring fra prosessor til sidepanel, så er vel det en av de beste. Husk å kjøp vifte til den da. Så jeg må vente til det har gått 100-300 timer har gått da eller? Du skal ikke vente, men bruk pc'en i noen dager, og se om det blir bedre. Hva skjer nu hvis du prøver en cpu:occt test? Amentio har en demo NH-U12, vet ikke om det er vifte inkludert. Edit, ser at den ikke er til LGA775, så da spørs det om den passer. Endret 10. november 2009 av ask99 Lenke til kommentar
atwater Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Den der har ikke jeg sett på. Jeg har sett på Noctua NH-U12, ikke NH-U12DO. Denne har jeg sett på: https://prisguiden.no/produkt/42370 Dette er Noctua NH-U12, men det er ingen nettbutikker som har den lenger. De har bare de andre modellene som er dyrere. Edit: Vet du om det følger med vifte på denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343837 Endret 10. november 2009 av mellers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå