Banana84 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det høres vanvittig ut! Jeg har testene som tekstdokument og kan evt maile de over hvis du sender adr. Sitter på BI nå å river meg i håret over dette faget. Jeg vet, det er BI på sitt beste! Kjempe snilt om du kan sende meg det du har! [email protected]. Har endelig kommet til globalisering, endelig noe som gir litt mer mening Lenke til kommentar
Mariecathrine Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det går nok greit.. har hørt dette er en eksamen der spørsmålene sier seg selv.. men dere har sikkert hatt bedre lærer enn det vi har i Drammen, vi har fått 0 informasjon om hva vi skal lese på .. Det eneste han har sagt er bruk den nettstudie boken så skal det gå bra, så nå blir jeg litt satt ut her :O Lenke til kommentar
Banana84 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det går nok greit.. har hørt dette er en eksamen der spørsmålene sier seg selv.. men dere har sikkert hatt bedre lærer enn det vi har i Drammen, vi har fått 0 informasjon om hva vi skal lese på .. Det eneste han har sagt er bruk den nettstudie boken så skal det gå bra, så nå blir jeg litt satt ut her :O Er det studieguiden du tenker på nå? Nettlæreren vår har poengtert at det er viktig å lese på alt, men kanskje fokusere mer på studieguiden og artikkelsamlingen, samt det han legger ut, om vi sliter veldig med Blackford. Jeg sliter litt med å få overblikk over tema, så kommer til å konsentrere meg om Adam Smith, CSR, Industrialiseringen og globaliseringen... Hva med dere andre? Men du skrev "spørsmålene", jeg har fostått det slik at vi får en oppgave vi skal svare i form av "essay" på, liknende et case - har jeg misforstått helt (håper jeg!!)? Lenke til kommentar
BISSS Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) 1. Adam Smiths dilemma går ut på at egeninteressen kom samfunnet til gode, men grådigheten kunne virke negativt. Han lurte på hvordan det kunne oppstå harmoni i et økonomisk system der alle aktørene forfølger sine private, egoistiske egeninteresser, og hva som kunne gjøres for å forbedre systemets virkemåte (statens rolle og funksjon og hvilken økonomisk politikk som burde føres). 2. "At hver person følger sin egeninteresse i markedet vil likevel gjøre at fellesinteressen blir best mulig ivaretatt. Aktørene holdes i sjakk av markedskreftene, som om det dreier seg om påvirkning av fysiske lover. Kjøper vil ha billigst mulig varer, selger høyest mulig pris. Det ender i en ”rimelig” likevektspris, 3. Resultatet blir det beste for økonomien og samfunnet, selv om ikke motivet bak handlingen er særlig edle. Man trenger ikke være umoralsk som menneske selv om man opptrer egoistisk i samfunnet. Økonomiske interesser og tillit var viktig for at kontrakter skulle fungere i kapitalismen. 4. La egeninteressen styre (utilitarismen – konsekvensetikk). Det er resultatet av handlingen som teller, ikke hva som er intensjonen i utgangspunktet. Markedet er godt moralsk dersom det gir gode virkninger for samfunnet." Endret 29. november 2009 av BISSS Lenke til kommentar
BISSS Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det går nok greit.. har hørt dette er en eksamen der spørsmålene sier seg selv.. men dere har sikkert hatt bedre lærer enn det vi har i Drammen, vi har fått 0 informasjon om hva vi skal lese på .. Det eneste han har sagt er bruk den nettstudie boken så skal det gå bra, så nå blir jeg litt satt ut her :O Er det studieguiden du tenker på nå? Nettlæreren vår har poengtert at det er viktig å lese på alt, men kanskje fokusere mer på studieguiden og artikkelsamlingen, samt det han legger ut, om vi sliter veldig med Blackford. Jeg sliter litt med å få overblikk over tema, så kommer til å konsentrere meg om Adam Smith, CSR, Industrialiseringen og globaliseringen... Hva med dere andre? Men du skrev "spørsmålene", jeg har fostått det slik at vi får en oppgave vi skal svare i form av "essay" på, liknende et case - har jeg misforstått helt (håper jeg!!)? Til de som tror det å lese på "studieguiden" holder tar meget feil. Studieguiden gir deg ikke dybdekunnskap. Du må se sammenhengen og forstå dybden i dette faget. Grei som supplement og ikke noe mer dere må nesten lese artiklene og gå gjennom de foilene på blackboard. Har dere den artikkelsamlingen? Den er faktisk ganske nyttig! Lenke til kommentar
~Joakim~ Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Noen som vet den eksakte eksamensformen? Er det slik at vi får valget mellom to oppgaver, eller har man i tillegg én obligatorisk? Lenke til kommentar
BISSS Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Mest sannsynligvis så blir det 2 oppgaver enten eller. Les forøvrig oppgave teksten nøye. Lykke til alle sammen! Lenke til kommentar
Banana84 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Til de som tror det å lese på "studieguiden" holder tar meget feil. Studieguiden gir deg ikke dybdekunnskap. Du må se sammenhengen og forstå dybden i dette faget. Grei som supplement og ikke noe mer dere må nesten lese artiklene og gå gjennom de foilene på blackboard. Har dere den artikkelsamlingen? Den er faktisk ganske nyttig! Ja, det holder ikke lenge kun med studieguiden.. Jeg selv har gitt opp Backboard, og konsentrerer meg om artikkelsamlingen og foilene. Så får det briste eller bære... Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Det blir to oppgaver man kan velge imellom på eksamen, det sa vår foreleser på BI Oslo, Knut Sogner. Er vel han som lager eksamensoppgaven til alle BI'ene også, så det han sier er vel rett. Han har forøvrig snakket VELDIG mye om De tre indistruelle revolusjonene, CSR og Utilitarisme og annen etikk. Jeg håper inderlig vi får noe om revolusjonene, da dette er noe jeg virkelig har roen på i forhold til det andre! Lenke til kommentar
osloru Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Om vi får oppgave om Adam SMiths dialema, hvordan er det mulig å skriver 5-6 sider om det? Eller la oss is vi får oppgave om Schumpeter og teoriene hans...5-6 sider...umulig for meg. omg, jeg blir gal :!: Lenke til kommentar
Banana84 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Om vi får oppgave om Adam SMiths dialema, hvordan er det mulig å skriver 5-6 sider om det? Eller la oss is vi får oppgave om Schumpeter og teoriene hans...5-6 sider...umulig for meg.omg, jeg blir gal :!: Ikke at jeg har stålkontroll på dette her, men er nok ikke da meningen at du skal bable i vei om oppveksten til Adam Smith og kun dilemmaet, men se det i en sammenheng med f.eks industrialismen eller CSR. Tror det er viktig å konsentrere seg om helheten og ikke detaljene rundt dette, er jo tross alt sammenhengen faget dreier seg om.. Lykke til! Lenke til kommentar
BISSS Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Om vi får oppgave om Adam SMiths dialema, hvordan er det mulig å skriver 5-6 sider om det? Eller la oss is vi får oppgave om Schumpeter og teoriene hans...5-6 sider...umulig for meg.omg, jeg blir gal :!: Ikke at jeg har stålkontroll på dette her, men er nok ikke da meningen at du skal bable i vei om oppveksten til Adam Smith og kun dilemmaet, men se det i en sammenheng med f.eks industrialismen eller CSR. Tror det er viktig å konsentrere seg om helheten og ikke detaljene rundt dette, er jo tross alt sammenhengen faget dreier seg om.. Lykke til! Hehe. Husk å snakke OM tema og IKKE rundt tema. Hvor mange sider du skriver er ikke så veldig viktig, men at det du skriver besvarer oppgaven. Det skal være en rød tråd. Er det snakk om Schumpeter kan det fort bli over 5 sider, siden det stort sett dreier seg om innovasjon(sentralt i industrielle revolusjonene). Løsning på dilemma og hva dilemma går ut på kan fort bli noen sider Jeg føler at siden navnet er endret til BEDRIFTEN så må det være noe med BEDRIFTEN og etiske perspektiver å gjøre. Siden hovedfokuset har vært etikk dette året. Forrige eksamen hadde de ikke Adam Smiths dilemma, men schumpeter. Sannsynligheten for at det blir Adam smith denne gangen er større. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Banana84 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Om vi får oppgave om Adam SMiths dialema, hvordan er det mulig å skriver 5-6 sider om det? Eller la oss is vi får oppgave om Schumpeter og teoriene hans...5-6 sider...umulig for meg.omg, jeg blir gal :!: Ikke at jeg har stålkontroll på dette her, men er nok ikke da meningen at du skal bable i vei om oppveksten til Adam Smith og kun dilemmaet, men se det i en sammenheng med f.eks industrialismen eller CSR. Tror det er viktig å konsentrere seg om helheten og ikke detaljene rundt dette, er jo tross alt sammenhengen faget dreier seg om.. Lykke til! Hehe. Husk å snakke OM tema og IKKE rundt tema. Hvor mange sider du skriver er ikke så veldig viktig, men at det du skriver besvarer oppgaven. Det skal være en rød tråd. Er det snakk om Schumpeter kan det fort bli over 5 sider, siden det stort sett dreier seg om innovasjon(sentralt i industrielle revolusjonene). Løsning på dilemma og hva dilemma går ut på kan fort bli noen sider Jeg føler at siden navnet er endret til BEDRIFTEN så må det være noe med BEDRIFTEN og etiske perspektiver å gjøre. Siden hovedfokuset har vært etikk dette året. Forrige eksamen hadde de ikke Adam Smiths dilemma, men schumpeter. Sannsynligheten for at det blir Adam smith denne gangen er større. Hva mener dere? Jepp, tror det er Smith som er på årets agenda... SOm nettlæreren min sa, så er Schumpeter nevn i ett kapitel fra boka som ble brukt i markedøkonomiens utvikling. Så jeg tror ikke han blir et så aktuelt tema som Smtih. Som jeg har forstått på andre er Smith og indusgtrialiseringen det som blir diskutert i det uendelig på forelesninger osv, og for min del håper jeg vi får noe om dette Lenke til kommentar
BISSS Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Om vi får oppgave om Adam SMiths dialema, hvordan er det mulig å skriver 5-6 sider om det? Eller la oss is vi får oppgave om Schumpeter og teoriene hans...5-6 sider...umulig for meg.omg, jeg blir gal :!: Ikke at jeg har stålkontroll på dette her, men er nok ikke da meningen at du skal bable i vei om oppveksten til Adam Smith og kun dilemmaet, men se det i en sammenheng med f.eks industrialismen eller CSR. Tror det er viktig å konsentrere seg om helheten og ikke detaljene rundt dette, er jo tross alt sammenhengen faget dreier seg om.. Lykke til! Hehe. Husk å snakke OM tema og IKKE rundt tema. Hvor mange sider du skriver er ikke så veldig viktig, men at det du skriver besvarer oppgaven. Det skal være en rød tråd. Er det snakk om Schumpeter kan det fort bli over 5 sider, siden det stort sett dreier seg om innovasjon(sentralt i industrielle revolusjonene). Løsning på dilemma og hva dilemma går ut på kan fort bli noen sider Jeg føler at siden navnet er endret til BEDRIFTEN så må det være noe med BEDRIFTEN og etiske perspektiver å gjøre. Siden hovedfokuset har vært etikk dette året. Forrige eksamen hadde de ikke Adam Smiths dilemma, men schumpeter. Sannsynligheten for at det blir Adam smith denne gangen er større. Hva mener dere? Jepp, tror det er Smith som er på årets agenda... SOm nettlæreren min sa, så er Schumpeter nevn i ett kapitel fra boka som ble brukt i markedøkonomiens utvikling. Så jeg tror ikke han blir et så aktuelt tema som Smtih. Som jeg har forstått på andre er Smith og indusgtrialiseringen det som blir diskutert i det uendelig på forelesninger osv, og for min del håper jeg vi får noe om dette Det stemmer. Ifølge en test på blackboard går Adam Smiths dilemma ut på hvordan private laster og handlinger fører til offentlige dyder og Adam Smiths løsning på dilemma er at i ett fritt marked ville summen av de egoistiske handlingene bidra til et samlet godt resultat. Hva skjønner dere med dette? For han ga ut 2 bøker og det er ofte diskutert om han har delt syn. (Ofte kalt Smithsk problem eller noe)har noen lest om dette? Endret 30. november 2009 av BISSS Lenke til kommentar
BISSS Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Det var en annen som lurte på hva synlig hånd går ut på. Rett om jeg tar feil. Synlig hånd kommer i 2IR hvor lederens synlig hånd erstatter markedets usynlig hånd. I 1IR er det stort eiere som er ledere men dette endrer seg i 2IR . Lenke til kommentar
Romvesen Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Det stemmer, under den andre revolusjonen så var bedriftene opptatt av å selv regulere markedskreftene. Dette kom i motsetning til den tidligere "usynlige hånd" hvor markedet styrte seg selv i frikonkurranse mellom mange små bedrifter. Lenke til kommentar
Banana84 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 [\quote] Det stemmer. Ifølge en test på blackboard går Adam Smiths dilemma ut på hvordan private laster og handlinger fører til offentlige dyder og Adam Smiths løsning på dilemma er at i ett fritt marked ville summen av de egoistiske handlingene bidra til et samlet godt resultat. Hva skjønner dere med dette? For han ga ut 2 bøker og det er ofte diskutert om han har delt syn. (Ofte kalt Smithsk problem eller noe)har noen lest om dette? Ja, det kan virke som han hadde et delt syn på dette. DEt du beskriver her er den usynlige hånd - egeninteressen danner goder for samfunnet. Smith ville at markedet skulle være fritt, men at stat skulle komme inn i bildet i de tilfellene egeninteressene ikke strakk til, f.eks ved skatt og kollektiv kommunikasjon. Lenke til kommentar
Max-Chill Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 er viktig det banan sier her. Det blir et problem(ikke dilemmaet), fordi det frie markedet kan skade enkelte grupper i samfunnet, og smiths løsning vil derfor ikke være etisk riktig, sett ut fra manges synspunkt. Her må staten komme inn, med ordninger som gjør at ingen lider betrakelig som følge av de frie markedskreftene. Lenke til kommentar
Max-Chill Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 en ting til. Om man ser på Blackford boka, som sikker ingen har lest, så er den røde tråden gjennom store deler av boka de industrielle revolusjonene. Dette tyder på at også eksamen kommer til å ha veldig mye å gjøre med dissa, da egentlig alt kan settes i sammenheng på denne måten. Revolusjoner er altså den åpenbare røde tråden her, så jeg leser flittig på dem. Flere som er våkne? Lenke til kommentar
~Joakim~ Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Ja, jeg er idiot og døgner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå