Gå til innhold

Lars Eriksen og hans slankeutspill

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg traff riktig forum her, hvis ikke så beklager jeg, og flytt i vei :)

De fleste av dere har sikkert fått med dere saken i Dagbladet, der fotballspiller Lars Eriksen i kommentatorfeltet på bloggen til sin kommende hustru sa at Beyonce og Kim var 15-20 kg for tunge etter hans smak, og at Kim hadde enorm rumpe. Han fikk mye pepper for de uttalelsene, og nå har han gått ut i offentligheten og beklaget uttalelsene.

Hva er egentlig problemet til verden? Hadde han gått ut med det som en objektiv sannhet at disse damene var feite og burde slanke seg, så kunne jeg forstått saken. Men her gir han kun uttrykk for sin personlige menig, og folk mæder så hardt? Jeg mener, skal ikke folk få lov til å ha personlige meninger uten å bli angrepet i det offentlige rom? Hvis jeg synes at norske jenter er penere enn asiatere/pakistanere/franskmenn, så er det en ærlig sak, og min menig, ikke noe andre mennesker burde kritisere. Akkurat som andre som liker frodige jenter fremfor slanke. Det er ikke deres "feil" at de har dragning mot den typen jenter, og dertil kan de heller ikke angripes for å "oppfordre normale jenter til å bli feite".

Edit: I tillegg så sier 85% av DB's lesere at "det er selvmål" å komme med en slik uttalelse. Wtf?

Hva tenker dere om saken?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikkje kva som er det allmene akseptable men eg har aldri syntes det har vore noko sexy å sjå på dette modellene som er like tynne som 10åringe prepubertale jenter.

Ser at folk som karl Lagerfield derimot liker det så det er vist tydeleg at i moteverden er det det korrekte synet at kvinner er generelt for feite, ref idealet om 10-åringene.

Kva ein hjernedød fotballspeler utaler seg om bryr meg midt bak, fyren har heada minst 100 baller for mykje allereie.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Det er jo en korka uttalelse, uansett hvordan man snur på det. At det er mange på hans alder som er enige, stemmer helt sikkert. Man blir utsatt for masse rart gjennom media og populærkultur og man har ikke nok livserfaring eller kunnskap om helse for den saks skyld. Jeg synes det bare er sunt at det blir litt reaksjoner, det er ingen som snakker om å straffe han eller noe. La han få høre det så kanskje han lærer litt..

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

La han få høre hva? Så vidt jeg har skjønt utifra oppslaget så luftet han sitt eget syn på hva han finner attraktivt. Regner med at hvis dama hans veide 200kg og mente at Beyonce var for tynn ville ingen ha reagert. Ville sikkert kommet en del støttende meldinger om at det er flott at han synes at dama si ser bra ut selv om 200kg er sykelig overvektig.

Lenke til kommentar
Hva tenker dere om saken?

At det er mye rart folk sier. Dette er en fotballspiller som uttaler seg på en personlig blogg, ikke en ernæringsekspert som sier det i det offentlige rom, og det han sier må tillegges akkurat så mye vekt som det ligger bak utsagnet. Joda, bloggen kan leses av alle, men hva så? Mine meninger blir ikke noe mer offisielle om jeg åpner vinduet for å rope dem ut over nabolaget.

Når skvaldrepressen slår opp slike utsagn, er det bare hyklersk, fordi de rir flere hester samtidig: Her får de både sagt hva en person som har "kjendisstatus" mener, samtidig som de kan få andre til å ta avstand fra det samme. Det må vi anta de gjør for å selge flere aviser.

Hadde dere latt være å lese Blabla så hadde ikke dette vært noen sak. Vi får de avisene vi betaler for...

Geir :)

Lenke til kommentar
Det kalles politisk korrekthet og er for å kvele alle meninger som går utenfor det enkelte har bestemt er "riktige" holdninger å inneha i det offentlige rom.

Nå er jeg forsåvidt enig i at det er underlig at saken har blitt blåst såpass opp, men jeg ser ikke helt det store problemet med å mene at disse meningene er ganske tåplige. Skal man stå fritt til å mene hva som helst uten å få kritikk, eller få folk som er uenige, bare fordi å protestere mot det er "politisk korrekt"?

AtW

Lenke til kommentar

Meningene kan en få lov til å mene er tåpelige, noe jeg er delvis enig i at de er. Men, han har likevel ikke gjort noe annet en å gi uttrykk for sin personlige menig, etter forespørsel. Han kan vel ikke noe for at han liker tynne damer? Skulle han dratt en løgn da, når noen spurte han? Hva han fra naturens side tiltrekkes av blir faktisk for dumt å kritisere. Han har ei heller ikke kalt noen overvektige, eller sagt at de objektivt sett burde slanke seg, kun gitt uttrykk for sin personlige mening etter forespørsel. Noe Jens Stoltenberg, kongen eller paven også burde fått lov til, om de ble spurt.

Sånn på sia er jeg helt enig i at det er en tullete sak i en tullete avis (her i gården går det normalt i Aftenposten), som dreier seg om en uttalelse eller to fra en tilsynelatende overfladisk fotballspiller de færreste vet hvem er, eller bryr seg om, og at det egentlig ikke er noe å bruke tid på. Men, jeg blir fortsatt irritert når jeg ser folk som ikke evner å tro annet enn at deres mening er det eneste korrekte, at alle som mener noe annet er duster, og at det er galt å gi uttrykk for hva man faktisk mener om man blir spurt.

Lenke til kommentar
Meningene kan en få lov til å mene er tåpelige, noe jeg er delvis enig i at de er. Men, han har likevel ikke gjort noe annet en å gi uttrykk for sin personlige menig, etter forespørsel. Han kan vel ikke noe for at han liker tynne damer? Skulle han dratt en løgn da, når noen spurte han? Hva han fra naturens side tiltrekkes av blir faktisk for dumt å kritisere. Han har ei heller ikke kalt noen overvektige, eller sagt at de objektivt sett burde slanke seg, kun gitt uttrykk for sin personlige mening etter forespørsel. Noe Jens Stoltenberg, kongen eller paven også burde fått lov til, om de ble spurt.

Det er jo helt greit det du skriver, og vanskelig å være imot isolert sett. For å dra det litt ut i mer generell tanke;

Problemet, hvis man kan kalle det det, er hvor i svarte kommer tanken om at Beyonce er for tykk? Og så undrer idretten selv hvorfor slankehysteriet er stort innen idretten.

beyonce_photobucket.jpg

Hvis dette blir feit, hva er da de kvinner som veier 5-10-20 kg mer enn henne? Elefantdundrer?

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Det kalles politisk korrekthet og er for å kvele alle meninger som går utenfor det enkelte har bestemt er "riktige" holdninger å inneha i det offentlige rom.

Nå er jeg forsåvidt enig i at det er underlig at saken har blitt blåst såpass opp, men jeg ser ikke helt det store problemet med å mene at disse meningene er ganske tåplige. Skal man stå fritt til å mene hva som helst uten å få kritikk, eller få folk som er uenige, bare fordi å protestere mot det er "politisk korrekt"?

AtW

Han uttaler bare hva han synes er attraktivt hos det motsatte kjønn og sier samtidig at han skjønner at andre har en annen smak. Han snakker ikke utifra det fysiologiske og prøver ikke å belære andre om hva som er sunt evt. attraktivt. Jeg synes han skal få beholde sin smak for seg selv så lenge han ikke angriper andre for sin smak, og det synes jeg han skal få lov til av "smakspolitiet" også.

Det som er politisk korrekt i dette er at hadde det vært motsatt, f.eks. hvis forloveden hadde veid 200kg, så hadde det antakelig kommet støttende meldinger til han for at han stiller opp og synes sin (sykelige overvektige) forlovede er det vakreste på jord. Camlon nevnte for litt siden noen gode eksempler på hvordan PK styrer debatten i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...