Louigi Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hei. Jeg jobber nå som lærling innen IKT sammen med en som har utdannelse. Men saken er den at han skal være borte i over en måned, og da blir det ingen andre på huset enn meg som kan IT, så skal jeg ha ufaglært lønn den tiden han er borte, eller skal jeg fortsette med den lærlinglønna jeg har nå? ligger på 40% atm... Det har ganske stor betydning for meg, siden inntekta mi fordobles nesten den tida han er borte hvis jeg skal ha ufaglært lønn Lenke til kommentar
j-- Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Jeg kan ikke se hvorfor du skal få høyere lønn av å måtte jobbe mer/hardere en periode. Du gjør jo fortsatt den jobben du skrev lærlingkontrakt for. Om det blir overtid er det jo selvfølgelig noe annet. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Jeg kan ikke se hvorfor du skal få høyere lønn av å måtte jobbe mer/hardere en periode. Du gjør jo fortsatt den jobben du skrev lærlingkontrakt for. Om det blir overtid er det jo selvfølgelig noe annet. Tenkte mer på at siden man er lærling så er man jo under opplærling, og siden det blir ingen til å følge meg opp og lignende, så har jeg hørt at man skal få ufaglært lønn. så lenge man ikke har noen som kan komme og hjelpe hvis jeg trenger hjelp til noe. Lenke til kommentar
Slackbert Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Jeg vet ikke hva du har krav på, men det høres rimelig ut at du får økt lønn i en måned hvor du de facto sitter med ansvaret for IT på arbeidsplassen. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Kan jeg aldri tenke meg. Lønnen er stipulert til å øke progressivt i samsvar med at kompetansenivået øker. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Men som læring skal man alltid være under tilsyn av en faglært. Man er der i tillegg til resten av staben. Om ingen er der for å holde øye med deg og korrigere eventuelle feil, er du der som ufaglært og skal ha lønn deretter. Selvfølgelig, det skal også være sagt at man lærer veldig mye av å få tildelt ansvar man nødvendigvis ikke er 100% klar for, men iallefall har forutsetninger for å klare. Hør med opplæringskontoret ditt for et konkret svar. De kan også snakke med arbeidsgiveren angående lønnen. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Så hvis opplæringsansvarlig er syk en dag, så skal lærlingen ha høyere lønn den dagen? Det kan jeg aldri tenke meg stemmer med virkeligheten. Vi er opplæringsbedrift og har lærling - dette er helt nytt for meg hvis det er riktig. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Slik jeg har forstått det, skal ikke en lærling være alene på jobb og ha ansvaret for at arbeidet til de ordinært ansatte blir utført. Da er man i bunn og grunn en ufaglært med halv lønn. Det trenger ikke å være opplæringsansvarlig. Så lenge en faglært ansatt er tilstede og kan delegere arbeid og svare på spørsmål, er lærlingen fortsatt en lærling. Jeg jobber som kokkelærling, og på den første arbeidsplassen min hadde jeg mange skift helt alene på kjøkkenet. Da jeg tok kontakt med opplæringskontoret, fikk jeg som svar at da skulle jeg ha lønn som ufaglært. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Har jeg aldr hørt om. Jaja, man lærer så lenge man lever. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Jeg sendte en epost til opplæringskontoret for elektro, hadmark i går, men så fikk jeg ikke svar før nå, så jeg ringte dit før i dag. Da sa de at så lenge han skal være borte så lenge, så bør jeg få det, men hu jeg snakka med var ikke sikker. Så fikk jeg svar på eposten: Hei! Jeg ser det slik at du har den samme lønna di uansett om fagarbeider er der eller ikke! Læretida går jo uansett videre! Det er sikkert mange ting du kan gjøre selv om instruktør ikke er der! Hør med vaktmester om det er noen relevante arbeidsoppdrag for deg i denne tiden! Dette klarer du bra! Ta for deg noen lærebøker og se litt på dette i tillegg til pensumet ditt og det du kommer opp i på fagprøva! Lurer du på noe så spør lærer! Hilsen (xxxxxx) Svaret ser ikke akkurat veldig seriøst ut... Ser ikke ut som om han har sjekket det opp akkurat... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Slik jeg har forstått det, skal ikke en lærling være alene på jobb og ha ansvaret for at arbeidet til de ordinært ansatte blir utført. Da er man i bunn og grunn en ufaglært med halv lønn.Det trenger ikke å være opplæringsansvarlig. Så lenge en faglært ansatt er tilstede og kan delegere arbeid og svare på spørsmål, er lærlingen fortsatt en lærling. Jeg jobber som kokkelærling, og på den første arbeidsplassen min hadde jeg mange skift helt alene på kjøkkenet. Da jeg tok kontakt med opplæringskontoret, fikk jeg som svar at da skulle jeg ha lønn som ufaglært. Jeg er lærling, og har nå de siste månedene jobbet som bas på flere anlegg. Det vil si at jeg har ansvaret på anlegget. Jeg bestemmer hvor mange folk jeg trenger, jeg bestemmer om de skal jobbe overtid, fordeler arbeidsoppgaver, godkjenner arbeidet, jeg gjør alle bestillinger, jeg går på byggemøter og har kontakten med arkitekter og byggherre osv...Bedriften jeg jobber for har 40 "arbeidere", av disse er kun 6 bas. Jeg er utrolig glad for at jeg får lov til å prøve meg (noe som ikke er vanlig), og har aldri vurdert å spørre om høyere lønn for dette. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Hvis situasjonen er slik at du ikke er under opplæring har du krav på ufaglært lønn, i perioder der en lærling er en nødvendig ressurs eller kompetanse skal han ha normal lønn og ikke lærlingelønn. MEN hvis du får normal lønn i 1 mnd blir lærlingetiden din utsatt tilsvarende så egentlig blir dette bare å utsette lærlingeperioden og totalt sett taper du på dette. Rart ikke opplæringskontoret nevnte det. Edit: Hvis man blir fast ansatt etter lærlingetiden sin vil man tape på det. Dersom man ikke får jobb i firmaet etter endt lærlingetid vil å motta vanlig lønn i en periode forlenge arbeidsforholdet og da taper man jo ikke på det hvis man ikke får ordnet fast jobb rett etter lærlingetiden. For hver dag/uke/mnd man mottar ufaglært lønn vil si at man går glipp av faglært lønn i tilsvarende tid. Endret 10. november 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg er lærling, og har nå de siste månedene jobbet som bas på flere anlegg. Det vil si at jeg har ansvaret på anlegget. Jeg bestemmer hvor mange folk jeg trenger, jeg bestemmer om de skal jobbe overtid, fordeler arbeidsoppgaver, godkjenner arbeidet, jeg gjør alle bestillinger, jeg går på byggemøter og har kontakten med arkitekter og byggherre osv...Bedriften jeg jobber for har 40 "arbeidere", av disse er kun 6 bas. Jeg er utrolig glad for at jeg får lov til å prøve meg (noe som ikke er vanlig), og har aldri vurdert å spørre om høyere lønn for dette. Joda, helledussen. Som jeg skrev over, om man er over gjennomsnittet interessert og ikke er helt tafatt, er det utrolig mye å lære av å bli tildelt mer ansvar enn det en lærling egentlig skal ha. Det er verdifull erfaring som kommer godt med etter fagbrevet er tatt. MEN hvis du får normal lønn i 1 mnd blir lærlingetiden din utsatt tilsvarende så egentlig blir dette bare å utsette lærlingeperioden og totalt sett taper du på dette. Dette kan enkelt løses med en arbeidsattest fra arbeidsgiver. En vanlig læreperiode på to år pleier å ha selvstendig arbeid det siste halve året som mål. Det er virkelig ikke verre enn at arbeidsgiver/opplæringsansvarlig skriver en attest, forklarer situasjonen (person X har ferie, person Y har fått ansvar for Xs arbeidsoppgaver) og kobler arbeidsoppgavene med punkter i læreplanen. Personlig jobbet jeg i underkant av 4 måneder som ufaglært på min nåværende arbeidsplass før jeg fikk tilbudt stilling som lærling. En attest til fylkeskommunen senere, og disse månedene er trukket fra den totale læreperioden min. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Du skal vell ha lønn etter den jobben du gjer og det ansvaret du har? Om du skal jobbe som lærling utan tilsyn så må dette nødvendigvis være det samme som å jobbe som ufaglært. For å sette det litt på spissen så kan du faktisk risikere at på den månden du jobber som lærling utan tilsyn vil du lære deg mange faglige feil fordi det ikkje er nokon til å rettlede deg om du gjer ein feil. Hadde eg vært deg så ville eg brukt det som argument, det er din utdannelse som blir dårligare av å ikkje ha ein "lærar" til å hjelpe deg eller hindre deg fra å begå feil. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Joda, helledussen. Som jeg skrev over, om man er over gjennomsnittet interessert og ikke er helt tafatt, er det utrolig mye å lære av å bli tildelt mer ansvar enn det en lærling egentlig skal ha. Det er verdifull erfaring som kommer godt med etter fagbrevet er tatt. Lærer man mindre med mer lønn? Dette kan enkelt løses med en arbeidsattest fra arbeidsgiver. Kan godt hende, er ikke uvanlig at erfaring blir godkjent som opplæring men kjenner ikke reglene der. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Du har ikke rett på høyere lønn. Var i en lignende situasjon da jeg var IKT lærling. Min faglige leder sluttet, og de greide å ansette en med 3 mnd oppsigelsestid, så jeg jobbet 3mnd alene, med lærlingelønna. Jeg gjorde det samme som ellers, og litt til. Diverse ting jeg nektet å gjøre, da jeg rett og slett ikke kunne det, og ikke hadde tid til å lære meg det. Jeg fikk ansvar for alt, men hvis jeg kom til å ødelegge noe, eller drite meg ut, så ville ikke det være mitt ansvar, da jeg ikke hadde noen faglig leder som kunne kvalitetssikre dette. Var ivvertfall det jeg ble fortalt. Startet også lærlingetiden min med å jobbe 2-3 uker alene også Jeg lærte ivvertfall utrolig mye de tre månedene jeg jobbet alene, og har du mulighet til å jobbe alene en stund, grip sjangsen. Men er det slik at det ofte er utrolig mye å gjøre, så får du etterspørre en vikar. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Joda, helledussen. Som jeg skrev over, om man er over gjennomsnittet interessert og ikke er helt tafatt, er det utrolig mye å lære av å bli tildelt mer ansvar enn det en lærling egentlig skal ha. Det er verdifull erfaring som kommer godt med etter fagbrevet er tatt. Lærer man mindre med mer lønn? Det var jo óg en måte i vri det på. Spørsmålet er vel heller om man bør få mer lønn av å potensielt lære mindre. Når det er snakk om en lærling (som har grunnleggende teori og begrenset praktisk erfaring) som får eneansvar for det arbeidet han/hun pluss opplæringsansvarlig skal gjøre sammen, så skorter det på læringen, stort sett. Da bruker bedriften kunnskapen lærlingen har opparbeidet seg til å "holde fortet" til opplæringsansvarlig kommer tilbake i arbeid. Igjen, en lærling skal ikke være likestilt med, eller erstatte faglærte ansatte. Og, som sagt, mang en lærling vil stortrives med en slik utfordring, og vil gjerne lære mye av å få ansvar, ta egne avgjørelser, og gjøre feil og rette dem opp selv. Andre lærlinger er gjerne ikke klar for ansvaret, og vil gjøre feil etter feil uten at noen påpeker det og retter opp i dem. Men i bunn og grunn, hvis man, som lærling, gjør arbeidet som er myntet på en annen ansatt, så skal man ha lønn som ufaglært. Dette kan enkelt løses med en arbeidsattest fra arbeidsgiver. Kan godt hende, er ikke uvanlig at erfaring blir godkjent som opplæring men kjenner ikke reglene der. Ta en telefon til opplæringsavdelingen til fylkeskommunen og spør. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Det var jo óg en måte i vri det på. Spørsmålet er vel heller om man bør få mer lønn av å potensielt lære mindre. Man betaler for opplæring ved å få mindre for arbeidet sitt... det du mener er vel at fagarbeidere omtrent ikke skal ha lønn da siden de lærer minimalt. Synes IKKE den måten å se det på var noe bedre... Kan godt hende, er ikke uvanlig at erfaring blir godkjent som opplæring men kjenner ikke reglene der. Ta en telefon til opplæringsavdelingen til fylkeskommunen og spør. Les innlegget mitt en gang til... "kan godt hende" betyr som oftest at man er enig! Ærlig talt, så gidder jeg ikke ringe for å få bekreftet noe jeg gjerne tror er sant. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Joda, helledussen. Som jeg skrev over, om man er over gjennomsnittet interessert og ikke er helt tafatt, er det utrolig mye å lære av å bli tildelt mer ansvar enn det en lærling egentlig skal ha. Det er verdifull erfaring som kommer godt med etter fagbrevet er tatt. Lærer man mindre med mer lønn? Det var jo óg en måte i vri det på. Spørsmålet er vel heller om man bør få mer lønn av å potensielt lære mindre. Når det er snakk om en lærling (som har grunnleggende teori og begrenset praktisk erfaring) som får eneansvar for det arbeidet han/hun pluss opplæringsansvarlig skal gjøre sammen, så skorter det på læringen, stort sett. Da bruker bedriften kunnskapen lærlingen har opparbeidet seg til å "holde fortet" til opplæringsansvarlig kommer tilbake i arbeid. Igjen, en lærling skal ikke være likestilt med, eller erstatte faglærte ansatte. Og, som sagt, mang en lærling vil stortrives med en slik utfordring, og vil gjerne lære mye av å få ansvar, ta egne avgjørelser, og gjøre feil og rette dem opp selv. Andre lærlinger er gjerne ikke klar for ansvaret, og vil gjøre feil etter feil uten at noen påpeker det og retter opp i dem. Men i bunn og grunn, hvis man, som lærling, gjør arbeidet som er myntet på en annen ansatt, så skal man ha lønn som ufaglært. Dette kan enkelt løses med en arbeidsattest fra arbeidsgiver. Kan godt hende, er ikke uvanlig at erfaring blir godkjent som opplæring men kjenner ikke reglene der. Ta en telefon til opplæringsavdelingen til fylkeskommunen og spør. Jeg sendte først epost til opplærlingskontoret, og så ringte jeg dem. Når jeg ringte, sa de at jeg skulle ha ufaglært lønn, men når jeg fikk svar på eposten så sa de nei, som vist i tidligere innlegg. Jeg tenker at det ikke er noen fast regel på dette, siden de er uenige på opplæringskontoret også... Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg sendte først epost til opplærlingskontoret, og så ringte jeg dem. Når jeg ringte, sa de at jeg skulle ha ufaglært lønn, men når jeg fikk svar på eposten så sa de nei, som vist i tidligere innlegg. Jeg tenker at det ikke er noen fast regel på dette, siden de er uenige på opplæringskontoret også... Som sagt har du krav på det ja, ihvertfall i en periode som er så lang som 1 mnd... derfro synes jeg det var rart at det ikke ble nevnt. Rart ikke opplæringskontoret nevnte det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå