rarnfinn Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hei, Et spørsmål angående sjøfugl jakt: Er det slik at man kan skyte sjøfugl alle plasser i fjord og hav bare man er 50 m fra land? Finner ikke noen lov som sier noe annet. Er dette uavhengig om det er bebygd eller ikke? Har sett en del ærfugl og skarv i et området med en del hytter, men det er gode muligheter for å skyte allikevel. Hva regnes som fjord og hva regnes som innsjø. Det er snakk om ganske langt inn i "fjorden". Men fortsatt mer enn 50 m til nærmeste "land" Er dette da lov, eller hvilke lover regulerer dette? Lenke til kommentar
Pjolter Knicksen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Skal du bruke motorbåt, noe jeg regner med at du skal er minimumsavstanden fra land, holmer, skjær o.l 2 kilometer, og ikke femti slik du sier. Lenke til kommentar
Boogeyman Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hei, Et spørsmål angående sjøfugl jakt: Er det slik at man kan skyte sjøfugl alle plasser i fjord og hav bare man er 50 m fra land? Finner ikke noen lov som sier noe annet. Er dette uavhengig om det er bebygd eller ikke? Har sett en del ærfugl og skarv i et området med en del hytter, men det er gode muligheter for å skyte allikevel. Hva regnes som fjord og hva regnes som innsjø. Det er snakk om ganske langt inn i "fjorden". Men fortsatt mer enn 50 m til nærmeste "land" Er dette da lov, eller hvilke lover regulerer dette? Det er fri jakt på sjøen i Norge. Det vil si at den frie jakten starter det hvor landet ligger vått. Du kan i teorien stå med gummistøvler og vann til anklene og skyte utover. Man kan også jakte fritt på holmer og skjær som er oversvømt ved høyvann. Hvis du ønsker å jakte på andre øyer er det to muligheter: Finn ut hvem som eier øya og spør pent om du kan jakte der. Dette gjelder også fra land, langs vannet. Den andre muligheten er å benytte seg av bestemte kommunale øyer som det er tillatt jakt på. Det er flust av disse fra Buskerud og ned til Vest-Agder som jeg vet om ihvertfall. Kart over hvilke øyer som er tillatt å jakte på finner du på fylkesnettstedene. Så var det de andre reglene da. Hvis du f.eks står i vannkanten og en påskutt fugl faller på land er denne fuglen ikke din lenger så lenge du ikke eier eller disponerer grunnen den lander på. Essensielt her er å avtale med grunneiere i området at man jakter. Veldig få har problemer med det. Angående avstander. Jeg mener å ha lest at jakt ikke er tillatt innenfor 300 meter til nærmeste bebyggelse. Ikke sikker. Men som jeger bør du være veldig opptatt av at den generelle befolkningen ikke opplever noe misnøye med din jakt. Jeg ville valgt et sted som var minimum sikkerhetsavstand fra bebyggelse (2,5mm haggel er 250 meter osv.) Skyte vekk fra bebyggelse. Naboloven kommer inn her, da spesielt at man ikke skal være til sjenanse. (lyd osv.) Ring gjerne politiet og si ifra om at den og den dagen vil det bli utøvd jakt i det aktuelle området. En skremt nabo som ringer politiet vil da bli beroliget av dem, istedenfor at du/dere får bevæpnet politi på besøk. Som Pjolter Knicksen nevner, det er strengt forbudt å bruke motorisert fartøy innenfor 2 kilometer fra nærmeste land/holme/skjær. Hva som definerer sjø, fjord, elv og innsjø der du er må du nesten ringe kommunen eller politiet om. XXL selger vedlegg til jegerprøveboka der disse reglene står. Du finner dem også på nettet. Lykke til. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Kan personlig anbefale at man tar med seg en finkalibret rifle ala 22lr som et avlivningsvåpen ved siden av hagla. Har man først vært uheldig å skadeskyte så er det nesten umulig å komme innpå et haglehold og da er det bedre å heller finne frem riflen som klarer lengre distanser, men pass på å ha en sikker bakgrunn da kulene kan sprette på vannoverflaten. Bruk grove hagl og kjøp patronene gjerne som magnum. Sjøfugler er usedvanlig hardskutte, personlig har jeg mest brukt 3'ere. Om du skal jakte ved sjøen med saltvann og sjøsprøyt, så burde du dynke våpenet i våpenolje både før og etter for å stanse rust som følge av saltvannet. Jakt med kajakk er en veldig artig opplevelse og faktisk ganske effektivt, men det krever forholdsvis mye trening og rolig sjø. Man har absolutt ikke lyst til å komme ut av balanse og rulle rundt i det kalde høstværet. Ute ved sjøen hvor høststormen fort kan blåse opp, så lønner det seg å ha en kjenning i området med motorbåt som kan hjelpe deg til og fra post, samt hjelpe å hente dødt vilt som ligger i sjøen. Lykke til. Lenke til kommentar
Boogeyman Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Bruk grove hagl og kjøp patronene gjerne som magnum. Sjøfugler er usedvanlig hardskutte, personlig har jeg mest brukt 3'ere. Ute ved sjøen hvor høststormen fort kan blåse opp, så lønner det seg å ha en kjenning i området med motorbåt som kan hjelpe deg til og fra post, samt hjelpe å hente dødt vilt som ligger i sjøen. Mye fine tips. Jeg og bruker stort sett High Speed 12/76 patroner i 3'er stål. PS. Det er faktisk ulovlig å hente skutt vilt med motorbåt. Utrolig tullete lov. Forstå det den som kan... Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Man må heller ikke glemme kravet om human jaktutøvelse og for at dette skal oppfylles så må man gjøre et unntak fra regelen om motorbåt av og til. En skadeskutt and er umulig å komme innpå med robåt, de dukker og svømmer fortere enn man klarer å ro mange ganger. Om man ikke får avlivet dem på en human måte slik loven krever så vil de gå en langsom og smertefull død imøte. Dødsdømt er viltet uansett etter at den er blitt påskutt. Viltloven § 19 er hovedregelen for utøvelse av jakt og fangst; http://lovdata.no/all/hl-19810529-038.html#19 Endret 9. november 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Boogeyman Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Man må heller ikke glemme kravet om human jaktutøvelse og for at dette skal oppfylles så må man gjøre et unntak fra regelen om motorbåt av og til. En skadeskutt and er umulig å komme innpå med robåt, de dukker og svømmer fortere enn man klarer å ro mange ganger. Om man ikke får avlivet dem på en human måte slik loven krever så vil de gå en langsom og smertefull død imøte. Dødsdømt er viltet uansett etter at den er blitt påskutt. Kunne ikke vært mer enig. Har selv brukt motorbåt noen ganger for å komme på skuddhold for et oppfølgingsskudd. Men da er vi inne på et annet dilemma da. Skulle det første skuddet falt i det heletatt? Bomskudd skjer ja, med det skal jo strengt tatt ikke skje. Litt avsporing her men. Hehe Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) De aller fleste skyter når de føler seg sikre på skuddet og avstanden til viltet, men det er som du sier at man kan være uheldig å bomme. Alt innen 30m ser jeg på som god rekkevidde med hagla, men det hender jeg har blitt overrasket selv om skuddholdet har vært perfekt. Hadde en skarv som kom på skrå imot meg og jeg fyrte av på et 20m hold. Skuddet virket å være perfekt, det ble et sentertreff med det øvre løpet så det støvet rundt. Den slo sammen vingene og gikk rett i havet så det plasket, men den kom aldri opp igjen av vannet. Endret 10. november 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Arsenal89 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Bare å bruke motorbåt til å hente skutt vilt med. Loven som sier at dette er forbudt er utrolig tullete, hvem klarer vel å ro inn en skadeskutt skarv eller annen sjøfugl? I området jeg jakter var det en som ble tatt for å bruke motorbåt, og han fikk medhold i retten på at han gjorde rett i å bruke motorbåt, for å få avlivet skadet vilt så fort som mulig. Dvs at viltlovens § 19 i dette tilfellet overkjørte det som står om dette i § 21. Men om dette blir gjort likt i evt. andre saker er jo et annet spørsmål. Håper at den forferdelig tullete loven om dette forsvinner ved første anledning Endret 10. november 2009 av Arsenal89 Lenke til kommentar
Arsenal89 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hadde en skarv som på skrå imot meg og jeg fyrte av på et 20m hold. Skuddet virket å være perfekt, det ble et sentertreff med det øvre løpet så det støvet rundt. Den slo sammen vingene og gikk rett i havet så det plasket, men den kom aldri opp igjen av vannet. Har opplevd dette noen ganger ja. De kommer nok opp igjen kan du tro, men du verden så lure de er. Enkelte ganger har de bare nebbet over vannoverflaten for å få luft, før de dykker lenger unna. Det med at enkelte fugler "biter seg fast på bunnen" er bare en myte Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Hadde en skarv som på skrå imot meg og jeg fyrte av på et 20m hold. Skuddet virket å være perfekt, det ble et sentertreff med det øvre løpet så det støvet rundt. Den slo sammen vingene og gikk rett i havet så det plasket, men den kom aldri opp igjen av vannet. Har opplevd dette noen ganger ja. De kommer nok opp igjen kan du tro, men du verden så lure de er. Enkelte ganger har de bare nebbet over vannoverflaten for å få luft, før de dykker lenger unna. Det med at enkelte fugler "biter seg fast på bunnen" er bare en myte Har også hørt at de biter seg fast på bunnen - det hadde jeg også gjprt dersom noen prøvde å skyte meg. Takk for mange gode tips. Da er det bare å få på seg nok varme klær.. Nok av fugl her Lenke til kommentar
Arsenal89 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 http://www.njff.no/portal/page/portal/njff...isplaypage=TRUE Godt å se at lokalforeningene i fylket mitt har klart å slå gjennom litt =) Lenke til kommentar
citronen Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 http://mindstalker.blogg.no/1255105566_den...kten_p_hav.html Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Takk for engasjementet haggbard, men det er gammelt og kjent nytt du tar opp der angående lovverket. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Tjah, jeg vet ikke hvor kjent det er! Jeg ble faktisk arrestert i forbindelse med sjøfugljakt - selvfølgelig etter en væpnet aksjon. Politiets innsatsstyrke (vestfold) visste ikke stort, og jeg satt i avhør i nærmere fem timer. Men, jeg kom hjem med våpenet jeg dro med - så jeg VANT! Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Seriøst?, hva gjaldt dette for noe egentlig. Var det en nabo som overreagerte fullstendig å tilkalte politiet i frykt for livet?. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 http://tb.no/article/20091014/NYHETER/422350372/1011/NYHETER Det var noen som påsto at jeg hadde med meg en rifle og at jeg skjøt på blink. Virkeligheten var dog annerledes da jeg (som har lisens) og min fetter (som bare var med) hadde drept to ender med hagle. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) ***SLETTET*** EDIT: Vi kan ta praten over PM haggbard. Endret 17. november 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
citronen Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Vell... Etter jeg fant paragrafene for sjøfugljakt på lovdata - bestemte de seg for å ringe viltnemda. I Horten, har viltnemda åpningstid fra 09.00 til 15.00, uansett hva som måtte skje. Etter en ringerunde, fant betjenten ut av at det faktisk stemte det jeg sa. Men, han måtte kontrollere om det var et fri-område, eller om det var regulert av forsvaret. Jeg har selv vært grenader i forsvaret, og er opplyst om reglene for ulike reguleringer av militært område. Dette trodde han selvfølgelig ikke på, selv etter at jeg viste ham mitt rosa id-kort. De kom da frem til at det var trygt å slippe meg løs igjen, selvom vi måtte ha en lang diskusjon om hvilke krav som stilles til nedplombering av pumpe-hagler. Han mente at det var lov med tre skudd i magasinet, jeg var skråsikker på at det var lov med kun to! Igjen, jeg vant! Alt-i-alt var dette en opplevelse jeg ikke vil måtte gjennomgå igjen. Å bli uthengt som en "forbryter", og det faktum at hver gang jeg blir stoppet i en rutinekontroll nå, får jeg litt ekstra oppmerksomhet, hjelper ikke på saken. Jeg har vært en ærlig borger hele mitt liv, og jeg synes ikke noe særlig om fem tjenestemenn som står med trekte våpen, og skriker "Legg ned våpenet - hendene i været". Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Føler med deg haggbard og jeg hadde blitt kraftig forbanna selv. Herregud, politiet vet faen ikke selv hva som er lovlig noen ganger. Dette er altså folkene i samfunnet som skal representere loven. Fy faen... Bra det ordnet seg til slutt. Endret 18. november 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå