King-Nothing Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Jeg har en fast størrelse på bilder som jeg har på hovedsiden på min nettside. På alle disse bildene vil jeg ha en ramme rundt på 2px i en gråfarge. Kan jeg lage dette bildet, med rammen, ferdig slik at når jeg skal legge opp en ny artikkel så er det bare å ta originalbildet, dra det inn i denne malen og så plassere det riktig? Nå lager jeg bildet ferdig, for så å legge på rammen rundt etterpå. Ikke mye jobb det heller, men hadde vært enda bedre om jeg bare kunne hatt malen ferdig. Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Er vel i slike tilfeller actions kommer til sin nytte. Kan desverre ikke si hvordan du spiller det inn. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Du kan ikke si det? Fordi du ikke vet det antar jeg? Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Jeg vet ikke hvordan man spiller inn actions nei. Det er noe nede i høyre hjørne tror jeg. Ellers finner nok google en tutorial hvis du søker. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Ja, kan lage en action. 1. Åpne bildet 2. Åpne action-paletten (Fra menyen: Window -> Actions"). 3. På actionpaletten trykker du "Create new action" 4. Gi den et navn (og eventuelt en hurtigtast) 5. Trykk record. Alt du gjør nå bli tatt opp - Dobbeltklikk background layer. Gi det et navn og trykk ok (for å gjøre det om til et ordinært layer i stedet for adjustmentlayer). - Trykk "Adjustment layerr" nederst på layerpaletten og velg "solid color" - Velg ønsket farge på ramma og trykk ok. - Trekk det nye layeret slik at det blir liggende nederst av de to layerene. - Trykk Image->Image Size og skriv inn ønsket størrelse på selve bildet (feks 496 hvis sluttbildet med ramme skal være 500 pixler bredt). Bredden på ramma legger vi på senere. - Trykk ok. - Trykk image -> Canvas size - Hak av for relative og øk bredde og høyde med det dobbelte av rammetykkelsen (4 i ditt tilfelle). - Trykk ok. - Trykk Layer -> flatten image 6. Trykk stopp på action-paletten. Vips, du har laget din første action. Ok, da skal vi prøve den. Åpne et bilde, trykk på den actionen du lagde og trykk play. Den skal nå repetere alle stegene du tok opp. Endret 9. november 2009 av perottol Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Hvis man skal ha høye, smale bilder på nettet - og man prøver å kjøre av en slik "action" på ett bredt/lavt bilde (f.eks tatt i 16:9 el.lign) hvordan vil bildet bli da? så bredt som det er tillatt, og så høyt som det må bli? Så bildet bare re-sizer seg til den maksimale bredden man har satt? Eller vil bildet bli dratt i høyden, og krympet i bredden? Endret 13. november 2009 av Mammuten Lenke til kommentar
hlnd Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Tror smart objects vil være bedre til dette. Finn et bilde du vil bruke, konverter lag til smart object, legg til "ramma" som et adjustment layer (gjør bildet eventuelt litt større så du får plass). Da kan du enkelt erstatte kildefila, og lagre et ny bildefil med ramme hver gang du erstatter bildet. En bedre løsning er å bruke koden på nettida til å legge til ramma (mindre arbeid, raskere nettside). Har sett dette brukt, men veit ikke hvordan man gjør det. Google. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå