DataFjotten Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hei Har seg slik at jeg snart skal begynne på fagprøven min. Har fått en hytte. Setter stor pris på om noen kommer med noen tips om hva prøvenemda kan finne på å spørre om Noen som har tatt prøven i det siste? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 En ting nemda vektlegger er dokumentasjon (ikke bare over anlegget, men for alt du gjør også). Gjør du en feil og må feilsøke for å finne den, så gjør du mye lurere i å dokumentere hva som var galt og hvordan du rettet det ut, enn å f.eks. ikke si at det var noe feil. Planleggingen er også viktig, du får ikke startet før du er ferdig med planleggingen. Jo mer detaljert du klarer å planlegge jo bedre. Tenk på hvordan du skal utføre jobben (AUS eller spenningsløst), hvilket verktøy og materiell. HMS er også en ting man burde gi en tanke. Hva de finner på å spørre om kan egentlig være det meste som er berørt av elektrikerfagetl. Forskrifter er meget sansynlig, men det forventes ikke at du skal kunne sitere NEK 400 ordrett. Men kunne slike ting som hvor du skal bruke allpolig brudd, hvor jording er påkrevd osv. De kan også finne på å spørre deg om hvordan du utfører enkelte ting. Jeg opplevde at du spurte meg om ting som hadde med fagprøven min å gjøre. Nøyaktig hva akkurat dine sensore blir å spørre deg om er vanskelig å si noe om. En annen litt morsom ting jeg opplevde var at jeg ødela en motor som jeg skulle overhale (jeg kortsluttet viklingene), men det ble tilgitt fordi jeg hadde forklart hva som hadde skjedd og hvorfor. Jeg tok riktig nok fagprøven som automatikkmekaniker, men jeg hadde en god del elektro på prøven min. Så de spurte meg om forskrifter ang. nødstopp, og hvordan en dahlandermotor fungerte (det var den jeg ødela btw). Ellers så spurte dem om de mekaniske tingene på prøven. Men felles for det meste var at det hadde en eller annen tilknytning til det jeg gjorde på prøven min. Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Takk for et utfyllende svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå