Gå til innhold

Spise rått egg

Anbefalte innlegg

Noen her inne som har gode råd for hvordan en kan få i seg et eller flere råe egg? Nå for tiden putter jeg i glass, pisker det litt med gaffel, og har oppi litt tropisk juice for smakens skyld. Dette er ikke godt. Selv etter lang og hard røring er røra full av klumper og "slim". Smaken kan jeg overleve, men dette med klumper og slim er ikke særlig digg.

Hvordan gjør dere rå eggspisere det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele poenget med å innta rå egg må enten være at man liker det, at det er del av en oppskrift, eller fordi det er mer lettvint enn kokt/stekt egg eller andre proteinkilder. Å drive å tvinge i seg rå egg, eller finne på alle mulige krumspring for å få det i seg er jo bare meningsløst.

Lenke til kommentar

Er ikke noe vits i å tvinge i seg noe man ikke liker. Det finnes mye annet som inneholder proteiner, om du ikke liker egg, finnes det alltid noe annet å spise. Dessuten mener jeg at bløtkokt/hardkokt egg uansett smaker bedre en rått.

Du kan jo alltid bruke en stavmikser, slik at det blir mer eggedosisaktig

Endret av Coa
Lenke til kommentar
skulle gjerne likt å sett kilder til påstandene om hvor mye av proteinet kroppen tar i seg fra rå egg jeg, og om det da er noe særlig høyere i kokte / stekte egg?

"The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively."

Kilde:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/10/1716

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...