Gå til innhold

En artig liten gåte

Fredrik.

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge ut en liten gåte jeg husker fra mange år tilbake. Mulig den er veldig enkel for noen av dere, men husker jeg sleit litt selv før jeg fant ut svaret.

Gåten:

Kjell skal finne ut hvilke lysbrytere som hører til hvilke lamper.

- Kjelleren til Kjell er slik at når han går ned så lukker luken seg bak han. Han kan derfor ikke se opp fra kjelleren og inn til noen av rommene.

- Kjell kan kun gå ned i kjelleren én gang.

Endret av Fredrik.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt svar:

Kjell går ned i kjelleren og skrur på den ene bryteren. Så venter han en stund, før han skrur på en bryter til, for så å gå opp fra kjelleren igjen. Så kjenner han på pærene i de lampene som lyser, for å finne ut hvilken av dem som er varm. Den varme hører til bryteren han slo på først. Den andre som lyser men enda ikke har blitt varm, hører til bryter nr. 2. :)

Lenke til kommentar
Mitt svar:

Kjell går ned i kjelleren og skrur på den ene bryteren. Så venter han en stund, før han skrur på en bryter til, for så å gå opp fra kjelleren igjen. Så kjenner han på pærene i de lampene som lyser, for å finne ut hvilken av dem som er varm. Den varme hører til bryteren han slo på først. Den andre som lyser men enda ikke har blitt varm, hører til bryter nr. 2. :)

Nesten samme som jeg tenkte. Bare:

Han går ned og skrur på to brytere og lar de gå i 10 minutter før han skrur av bryter nummer 2 og lar bryter nr. 1 stå på og lyse. Etter han har skrudd av bryter nr. 2 gjelder det å skynte seg så han får kjent hvilken av de to lampene som er av som er varmest. Tror dette er lurere enn din variant, selv om vi tenkte ganske likt.

Lenke til kommentar
Mitt svar:

Nesten samme som jeg tenkte. Bare:

Han går ned og skrur på to brytere og lar de gå i 10 minutter før han skrur av bryter nummer 2 og lar bryter nr. 1 stå på og lyse. Etter han har skrudd av bryter nr. 2 gjelder det å skynte seg så han får kjent hvilken av de to lampene som er av som er varmest. Tror dette er lurere enn din variant, selv om vi tenkte ganske likt.

Nesten rett. Berre:

Han går ned, slår på to brytere. Ventar nokre minuttar eller sekundar, det går jo ganske kjapt. Så slår han av den eine brytaren og går opp. Lampen som lyser har stått på heile tida. Lampen som er avslått, men varm er den andre han slo på. Lampen som er kald er brytaren han aldri opererte. Ingen som har sagt at han må slå av alle brytarane før han går opp.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...