Theludders Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Ja okei.. Da lurer jeg på om det blir en sånn en altså 2 kjappe spørsmål; 1. Den omtalen jeg linket til snakket han om overklokking og at det ikke var noe problem i det hele tatt. Trodde det var sånn at man måtte ha black edition for å gjøre det jeg? For da var den liksom ulåst? 2. Når det gjelder harddisk, og da spinpoint harddiskene til samsung. (som det virker som alle går for) Hva er forskjell på F1 og F3? Lenke til kommentar
Cheese_king Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 takk for en fine tråd med nyttig info, er i akkuratt samme situasjon som deg! eneste er at jeg har kjøpt en ny skjerm som kjører 1920x1080 må jeg opp på 955 Black Edition og 5850 for å kjøre nyere spill med en grei fps? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Nei men 5850 vil være meget bedre en 5770 der, det er foreløbig veldige lite eller dvs ingen tester på hva som trengs for å drive 5850 eller 5870 for dens saks skyld, så en må resonere. 5850 er svakere en 2x4870, en phenomII 720 driver 2 av disse rimelig bra. Det er det nok av tester rundt om på webben. Og den skal da lett overklokket ta full nytte av 5850 i de fleste spill. athlonII 435 3 kjerner 2,9 ghz greier ikke å fore 5870 med nok inputt, men mangler ikke mye på å greie det i den aktuell oppløsningen, radeon 5850 er vel rundt 15% svakere en 5870, så det skulle tilsi at athlon II 435 skulle greie å ta tilnærmet full nytte av 5850. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Ja okei.. Da lurer jeg på om det blir en sånn en altså 2 kjappe spørsmål; 1. Den omtalen jeg linket til snakket han om overklokking og at det ikke var noe problem i det hele tatt. Trodde det var sånn at man måtte ha black edition for å gjøre det jeg? For da var den liksom ulåst? 2. Når det gjelder harddisk, og da spinpoint harddiskene til samsung. (som det virker som alle går for) Hva er forskjell på F1 og F3? Du kan klokke alle cpu'er, disse også, det er ikke noe problem, men på langt nær like enkelt som black edition, her må du justeres buss hastigheten, samt en del andre ting, quater like gjerne et lite avsnitt fra Overclokers club om klokking av 620 To overclock the Athlon II X4 620 processor you need to have a good knowledge of overclocking AMD processors. This particular processor is not a "Black Edition" as we have been accustomed to with the majority of Phenom II series processors so the multiplier is locked at 13x. To overclock this processor you really need to push up the reference clock to get the extra speed. With pushing the reference clock higher the HyperTransport Link and memory go up as well since they use the reference clock with multipliers as well. To overclock the processor I started pushing the reference clock up 5MHz at a time until it became unstable. I hit a wall rather early and after doing some research I found the culprit was the HT Link. The Athlon II X4 620 did not do too well with the HT Link much over 2000MHz so I had to drop the multiplier down to 9x to get the HT Link at 1928MHz, which is a bit under the 2000MHz mark so we were good as the reference clock rose. Finally, I was no longer stable over 241MHz on the reference clock at 1.5 volts. However, the temperature I got while overclocking testingwas 38C degrees, which is way under the 71C degree thermal limit. Quite cool I must say. Since the reference clock was at 241MHz the memory speed was bumped up to 1928MHz, which was fine because the set of memory I use for the reviews I have been able to get to 2000MHz so I left the memory multiplier alone and used this for my memory speed. The final overclocked setting are 3.133GHz for the Athlon II X4 620 and 1928MHz for the memory, which is approximately a 20% overclock. Det at F1/F3 fra samsung har blitt så populær er nok at den har fådd brukbare reviews , samt at de er billige. Lenke til kommentar
larsg Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Forslag fra Netshop , kjøpte det hovedkortet,minnet,prosessoren og kabinettet for noen dager siden og har klokket den til 3380 uten problemer, når 41 grader etter en halvtime i OCCT med en gammel Zalman 9700 kjøler på lav viftehastighet.Med orginal kjøleren kjørte jeg på 3200 og 54 grader i OCCT. Ser minnet har steget 200 i pris på 6 dager. Produktnavn Lager Antall Pris Totalt Sony DVD-brenner AD-5240S intern SATA, 24X Double layer sort, bulk 20+ 195,- 195,- Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103UJ Spinpoint F1 100+ 585,- 585,- ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3 AMD 785G+SB710, DDR3, Firewire, GbLAN Ubekreftet 11.11.09 775,- 775,- Antec Three Hundred Ultimate Gamer Case ATX miditower u/PSU, med vifter Ubekreftet 14.11.09 524,- 524,- OCZ DDR3 4 GB Value Memory Gold i5 2x2GB 1600MHz. (8-8-8-24) 20+ 1 025,- 1 025,- AMD Athlon II X4 620 Quad Core 95W, 2,60 Ghz, Boxed, AM3 11 763,- 763,- HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, Disp Ubekreftet 11.11.09 1 295,- 1 295,- MIST, 550W, faste kabler - ATX 2.2 100+ 595,- 595,- Sum 4 605,- Miljøavgift 0,- Fraktforsikring 0,- Frakt inkl. evt. gebyr 0,- Mva 1 151,- Totalt 5 757,- Pris vises eks. mva. Lenke til kommentar
Theludders Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Godt det er fler som får noe ut av dette I dag må vel dagen for /order være tror jeg. Venta lenge nok, skal prøve å bestemme meg for de resterende komponentene utover dagen. Det så ikke så veldig lett ut og klokke den prosessoren egentlig altså, vet ikke helt om jeg begir meg ut på det. Når det gjelder skjermkort så lurer jeg på en ting, det er jo liksom 5-6 leverandører av de samme kortene. Det er jo også små prisforskjeller. Er det noen forskjell på dem? Jeg ser nemlig at amentio for øyeblikket har et par 5770 fra ASUS inne, men jeg vet liksom ikke om jeg skal satse på skjermkort fra ASUS ?! Eller tar jeg feil her? edit; Så ikke posten din lars før nå, det er jo så og si akkurat det systemet som vi har planer om å sette opp her =D Så flott. Kan ikke du fortelle litt kort og greit om hva du synes om det da? Nysgjerrig Endret 11. november 2009 av Theludders Lenke til kommentar
Osse Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Klokking er ikke så vanskelig som det høres ut til, men en av hovedgrunnene til at jeg bruker å anbefale Black Edition er fordi selv bestemor eller som i denne demo videoen av AMD overdrive, Men på mange måter mener jeg fortsatt at 620 er en fabelaktig cpu til prisen, og den er ikke så vanskelig å klokke, en må bare tenke litt mer. phenom II 720 2,8 ghz klokker lett til 3,6-3,9 ghz, samt at den har lvl 3 chache som hjelper i endel spill. Men på stock slår ofte 620 , phii 720 i blant annet video, photo og i program som kan utnytte 4 kjerner. Men så har faktisk phii 720 en liten ting til, er du født under en heldig stjerne, så kan en åpne den 4 kjerne og derved få en meget billig PhenomII quad core. Dette er overhode ikke garantert og bør ikke veie tungt i valg av cpu, i tillegg kreves det hovedkort med ACC - auto clock calebration, disse er gjerne noen 100 lapper dyrere, og i så måte kan en like gjerne ta 955. Endret 11. november 2009 av Osse Lenke til kommentar
Theludders Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Hehe.. spennende Du har forsåvidt ganske så rett når du sier at hvem som helst kan overklokke en black edition, haha, så videoen, syns det så ut som han kun trykket på en knapp jeg :/ Men en annen ting jeg har lest litt om i det siste er mangelen 620'en har på L3 cache.. De sier (de lærde på forumene =P) at denne mangelen på L3 cache kan svekke ytelsen i spill en del.. Siden dette skal brukes til en gaming pc, hva tenker du om det? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Det er riktig, men dette kommer først til utslag når en har kraftigere gpu løsninger, jeg er ikke i tvil om at 620 vil gi all den input 5770 kan handtere, jeg er litt usikker om den greier det samme med 5850, her bør den iallefall klokkes. Det er egentlig forternede å se cpu spill tester, her eliminerer du grafikoretet, de er direkte missvisende og gir ikke den informasjonen en trenger. Bolson linket til en korrekt utført test hos overclockers her ser du at 620 driver et nvida 260gtx like så bra som de atskillige dyrerer cpu'er og 260gtx er like god som radeon 5770. Så dette tilsier at 620 er en flott match for 5770. Det jeg ikke kan svare på er om den er kraftig nok til å drive 5850 Edit: Ja med black edition, 7xx chipset og radeon 4xxx eller 5xxx er det bare å trykke på en knapp for å hente mer ytelse ut av riggen din. Rettet meget stor feil, selvsagt cpu tester hvor de eleminerer gpus innvirkning for å fortelle hvilken cpu som er beste gamer cpu. Endret 11. november 2009 av Osse Lenke til kommentar
Theludders Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Ja, riktig.. Nå har jeg begynt å lukte litt på 5850 kortet igjen, så jeg er nødt til å sette meg ned å regne litt på det, hvor mye det evt vil bli hvis jeg skal ha 5850, for da må jeg jo automatisk ha en sterke cpu også kanskje.. De komponentene som foreløpig er sikre er vel, - Antec Three Hundred - Samsung Spinpoint - Chiftec turbo series 650w så blir det litt grubling på priser, må gjerne være med om du vil =P hehe Lenke til kommentar
Osse Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Jeg er ikke i tvil, sålenge du tenker å beholde skjermen i 2 år til, så gå for 620 og 5770. Hvorfor kan du spørre, , jo fordi både 5770 og 5850 vil gi flere bilder pr sekund en din skjerm kan vise, normalt sett er dette 60 hz, dvs 60 fps, slik at du ser ikke forkjell om det er 60 eller 100 fps. Punkt 2, om 2 år kommer neste generasjin hardware både på cpu og gpu siden. Hadde skjermen din hadd 1900x1080 ,som en annen som var innom her, ja så ville jeg forsøkt å få rom for phII 720 og 5850. Jeg ville ha på meg at du har sløset bort ca 1300 kr du kunne brukt på morro i studentiden din, NEI. Endret 11. november 2009 av Osse Lenke til kommentar
Theludders Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Da har jeg spist en helt perfekt student middag, altså "grandis", og gjort meg klar for å regne litt.. -så kommer dette svaret =D haha nice.. Ja, okei D tror jeg vi gjør det sånn altså. 620' 5770' osv.. Skal sette opp en handleliste jeg, så kan du se over, hvis du gidder takk for all hjelp så langt! Lenke til kommentar
Osse Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 jooooo, er jo tross alt snakk om ca 40 grandis i forskjell da ! , eller evetuelt 65 grandis på joker tilbud :!: Lenke til kommentar
Theludders Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 haha!! mulig,... jasså, har jokern tilbud nå!? okei, må sjekkes ut =P okei, on-topic: Spiller det noen rolle om det Asus 5770 - MSI 5770 - SAPPHIRE 5770 osv osv osv osv i infinity... herregud så mange det er som leverer de same kortene. Er noen bedre enn noen andre? Lenke til kommentar
Osse Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Nei foreløbig er de alle referansedesign, eneste forskjell vil være bundel. Lenke til kommentar
Isvarmt Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Heisann, ser du også skal bygge pc, spurte på forumet her for en uke siden, etter litt frem og tilbake kom jeg frem til dette oppsettet, i mitt tilfellet så vil 5770 holde i massevis, hvis jeg vil ha mer ytelse kjøper jeg bare et 5770 til og runner crossfire Her er oppsettet mitt : Vedlagte thumbnail(s) Reduced 53% https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=331514 629 x 480 (169.65k) // Reduced 51% https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=331515 Kun kvalitets komponenter i dette oppsettet alt kommer bra ut i tester osv Endret 11. november 2009 av Isvarmt Lenke til kommentar
Theludders Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Nice! Det blir vel kanskje akkurat den samme som den der ja Flott Hvorfor valgte du akkurat det HK ? Er du fornøyd forresten? ^^ edit: edit: removed edit...... =P fant ut av det på det andre bildet ditt Endret 11. november 2009 av Theludders Lenke til kommentar
Isvarmt Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Nice! Det blir vel kanskje akkurat den samme som den der ja Flott Hvorfor valgte du akkurat det HK ? Er du fornøyd forresten? ^^ edit: Jeg regner med at du mente AMD X4 620og ikke 260 som det viser på bildet ditt? eller er det jeg som surrer? hehe ja 620, jeg venter på delene nå :) håper jeg får dem snart, grunnen til jeg valgte det hovedkortet er at det kommer meget bra ut i tester etter flere pcer med "crappy" billig hovedkort SOM fører til ustabil pc til tider kjøpte jeg nå et mye bedre et Lenke til kommentar
Theludders Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Okei! Kult! Er det lenge siden du bestilte? Jeg tenker å sette en ordre nå, holder på å sette opp handlekurven. Tror jeg skal bruke amentio jeg også, da det ser ut til (kjapt overblikk) ut som de har de beste prisene. Har hørt at det kan skurre litt på service og sånn hos de, men det skal da ikke skje noe feil med komponentene, skal det vel??! =P hehe Lenke til kommentar
Osse Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Regner du her snakker tilbake i tid, med endel crappy sis chipset. Men dersom du mener forksjellen mellom 785 og 770 chipsettet tar du nok litt feil, begge har samme sørbru, men 785 g har faktisk et ganske brukbart grafikkort innebygged, i tilleg så har 786g chipsettet den litt forlokkende muligheten til å kunne låse opp kjerner i x3 cpu'er og phii 550. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå