Gå til innhold

Bygge PC til 5000kr +/-.. Trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Ja okei. Da ser jeg allerde at jeg er på ville veier. Det er godt å ha noen som passer på, takk for det!

 

Jeg tviler vel på at jeg kommer til og sette opp noe crossfire el. Jeg tror jeg skal se nærmere på den første posten du linket til på datakjeden. Jeg beklager for min inkompetanse på området... ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tull det er ikke mer inkonpentase en det skal være, har tross alt vært min lidenskap gjennom snart 18 år dette, og det er alltis mer morsomt å sette opp en rigg på stramt budsjett, dette fordi en da må planlegge mest grundig.

 

Det du bør gjøre, sett deg som mål å få rom for radeon 5850, da vil vi komme på ca 5300 - 5600 avhenging av andre valg, med 5770 ca 1000 kr mindre.

Lenke til kommentar

Ok, kult at du hjelper til og synes i tillegg det er litt spennende ;O) Ok, du synes jeg bør sette av rom for 5850? Det er altså verdt den ekstra tusen lappen.

 

Jeg prøver å sette sammen en handleliste på multicom nå, fant mye AMD greier der. Poster den her om litt så kan vi diskutere den =P

Lenke til kommentar

Hei igjen..

 

Data'n min hang seg totalt i stad når jeg prøvde og legge inn vedlegg, og kom ikke inn igjen heller. Men nå funker det =D

 

Jeg fikk satt opp en handleliste på multicom, jeg er ikke sikker på flere av delene, så hadde vært veldig greit om jeg hadde fått litt hjelp.

 

post-109398-1257801808_thumb.jpg

 

Nå er den totale summen på 5800,-

Lenke til kommentar

I tester så får den sweex psu'en stryk, men endel brukere er fornøyd, den bråker sier noen.

 

Resten ser bra ut.

 

Chieftechs 550W er et sikrere valg der. Hovedkortet er greit, men gir i utgangspunktet ikke bedre ytelse enn et 770 chipset, men det er det rimligste ddr3 hk multicom har. Det andre pcie sporet er kun et x4 spor noe som vil hemme crossfireytelse, men i seg selv ikke noe galt i ha det der.

 

Riggen ser grei ut, men ville skifta psu. Men du har glemt dvd brenner.

 

PS, når det gjelder radeon 5850 så er det en fordel å bestille det første som kommer inn på lager. Og du kan spare et par hundre ved å handle hos Datakjeden, skifte til 770 chipset hk som koster 558 kr. Men på den andre siden så har ikke Datakjeden like rimelig minne, så dt går vel opp i opp.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Hei igjen.. Nå har jeg endret litt mening og lurer på om jeg skal gå for å bestille fra datakjeden likvel ..

 

Jeg har også tenkt litt på komponentene i maskinen. Jeg lurer på om jeg skal gå for en 4 kjerne prosessor i stedet, og så velge det billigere hovedkortet. Jeg står fortsatt i tvil om jeg skal fyre løs på 5850 eller om jeg skal ta til takke med modellen under 5770. Det er tross alt tusen kroner og spare.

 

Grunnen til at jeg har endret litt syn på det er at jeg har funnet ut at det ikke kun er spill som pc'en vil brukes til, men også en del tunge oppgaver i form av studio pc. Den skal også brukes til et hjemmestudio med cubase.

 

Hva tror du om endringene?

 

AMD PHENOM II X4 955 BLACK EDITION 3.0GHZ CACHE=8MB AM3 125W RETAIL (HDZ955FBGIBOX)

 

1 255,-

 

MSI 770-C45, Socket-AM3, DDR3 ATX, AMD770+SB710, 4DDRIII, 1PCI-E*16, 2PCI-E*1, 3PCI, 6SATAII, GbLAN (770-C45)

 

558,-

 

ANTEC Three Hundred Ultimate Gamer Case (0761345-08300-3)

 

495,-

 

SAMSUNG SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM (HD753LJ)

 

552,-

 

CHIEFTEC PSU Turbo Series 650W ATX 12V 2.2/ EPS-12V w/14cm Fan PFC Cable Management PSU Retail (CFT-650-14C)

 

721,-

 

Totalt (inkl. mva): 3 581,-

 

Nå har jeg enda ikke tatt med skjermkortet og rambrikkene, da jeg ikke er sikker på disse enda.. Trenger litt hjelp med rammen.

Lenke til kommentar

Jeg får inntrykk ut av du skal ha riggen i stua siden du never koples til tv'en, så her bør vi kanskje gjøre riggen mer stille.

 

Når det gjelder 5850 vs 5770 så kommer det ann på om gaming er hovedmålsettning, er gaming hovedmålsettning så er det å øke cpu ytelse feil vei å gå, for til 5770 gir rimelige cpuer som trekjernen athlonII 435 til ca 650 eller 4 kjernene athlon ii 620 til ca 85+ plenty med kraft. Til 5850 er nok den svakeste cpu'en jeg kan tenke meg å anbefale athlon II 435 2,9 ghz. Men mener at en overklokket phenomII 720 er et bedre valg siden den har åpen klokkegenrator og er derfor meget enklere å klokke.

Lenke til kommentar

Okei. Kunne du gitt meg en link til den cpu'en du tenker på, for jeg finner den ikke :/

 

Ja mulig du har rett der. At jeg ikke trenger en prosessor til 1300,- kroner, og kanskje kan legge de pengene i et 5850 kort i stedet..

 

Det at pc'en skal være litt stille hadde jo selvfølgelig ikke vært noe minus.

 

Jeg kommer til og prøve og få bestilt noen deler etterpå, skal bare en tur på trening først :)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd og lese litt om de forskjellige prosessorene, og det virker som den AMD Athlon II 620 4 X4 prosessoren er ganske bra.

 

Har jeg rett da?

 

Virker som den er verdt de 100 kronene mer den koster over X3 435 cpu'en..

 

edit;

 

Men er det ikke sånn at athlon begynner og bli gammelt da? Vil ikke phenom prosessorene være langt bedre? De ligger ikke så veldig anderledes i prisnivå tror jeg.

Endret av Theludders
Lenke til kommentar

haha.. blir helt satt ut av hvor innviklet alt dette er altså. Det er altfor mange forskjellige komponenter å velge i..

 

Jeg sitter liksom og tenker, hmm, kanskje jeg bare skal gå for 620'en og at det er mer enn nok av hva jeg trenger - og i neste øyeblikk tenker jeg at hvis jeg legger til 100-200 kr, hva mer kan jeg evt få da.. Du skjønner sikkert hva jeg mener.. hadde vært mye lettere hvis jeg hadde sagt, jeg skal kun ha det beste av det beste, men det er desverre ikke en students lommebok med på... :/

Lenke til kommentar

Til 1400x900 så drar 5770 alle spill helt ok, såfremst du ikke skal oppgrader skjermen på de neste par år så gå for 5770.

 

For å si det slik, de 500 mer som phenomII 955 koster mer enn athlonII 620, er ikke verdt det, siden 5770 er god nok i massevis for 1400 x 900. noen få sekunder her og der, nei bruk de på piker vin og sang og nyt studentilværelsen, savner den tiden jeg.

Lenke til kommentar

haha.. godt sagt.. Tilværelsen er forsåvidt meget god, det er "cash'a" det står på =P

 

Joa, med tanke på oppløsning og skjerm så er vel 5770 mer en god nok, det samme er helt sikkert 620 cpu'en. Det som det står litt på er kanskje det og ikke kjøpe gårsdagens pc, men liksom være fortsatt litt up-to-date, selvom dette skal være en budsjett pc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...