Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Beruselse ved ankomst til Norge

H09I6AN

Anbefalte innlegg

Jeg skal på tur med Color Line-ferja om en stund, da tenker jeg å ta

meg noen drinker i Danmark. Men ettersom jeg er 16 år, lurer jeg på om det vil medføre konsenkvenser om jeg blir tatt for beruselse av toll o.l ved ankomst til Norge?

Endret av The Idanator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal på tur med Color Line-ferja om en stund, da tenker jeg å ta

meg noen drinker i Danmark. Men ettersom jeg er 16 år, lurer jeg på om det vil medføre konsenkvenser om jeg blir tatt for beruselse av toll o.l ved ankomst til Norge?

Tja, hvis du forstyrrer ro og orden eller volder fare for deg selv eller andre kan du parkeres i fyllearresten etter politiloven § 9. Annet enn det er det lite trolig at noe skjer.

Lenke til kommentar
Når man er i et land det er tilatt for 16-åringer å drikke alkohol. Som norsk 16-åring, hvilken lov skal man da forholde seg til?

Akkurat på spørsmålet om alkohol forholder du deg til det landet du er i og dets lovgivning. På andre ting (stort sett på straffelovens område) kan det hende du må forholde deg både til norsk lov og landets lov.

Lenke til kommentar
Når man er i et land det er tilatt for 16-åringer å drikke alkohol. Som norsk 16-åring, hvilken lov skal man da forholde seg til?

Akkurat på spørsmålet om alkohol forholder du deg til det landet du er i og dets lovgivning. På andre ting (stort sett på straffelovens område) kan det hende du må forholde deg både til norsk lov og landets lov.

Yesss.

Om du kjøper lovlig sex i det landet du er i, risikerer du kr 25.000,- i bot om du bor i Oslo.

(Missforstå meg rett, jeg er i mot all form for sexhandel.)

Lenke til kommentar

Menigmann som ikke kan lover inn og ut har jo stort sett ikke peiling på dette.

Sexkjøp, som ble nevnt, er jo et godt eksempel på hvor norske lover kan slå inn

På den annen side ville man jo slite om man skulle følge norske lover for kjøring i england.

Burde vel kanskje startet min egen tråd for dette, men på hvilke ting må man forholde seg til norsk lov i utlandet?

Lenke til kommentar

Den norske Strafferets Virkekreds: http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-003.html#12

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...