arnold_layne Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Jeg er på utkikk etter et high end anlegg for ipod. Jeg har sett litt på B&W Zeppelin som virker fristende, men den ser ut til å være relativt vanskelig å få tak i for tiden. Hvilke andre muligheter har jeg i denne kategorien? Det viktigste er at lydkvaliteten er på topp, og den tåler å stå i en stue på ca 40 kvm. Nest viktigst er design (konefaktor)... Den skal hovedsaklig spille musikk fra en ipod (320 kbps) og en squeezebox (320 kbps eller FLAC). Lenke til kommentar
epifant Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Er du åpen for andre ting enn boomblaster-formfaktor ala Zeppelin, Altec Lansing iM7, Apple HiFi og slikt? For eksempel 2.1-løsninger med to separate høyttalere og sub? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Er absolutt åpen for andre løsninger også ja, så lenge det er noenlunde spiselig for min bedre halvdel Lenke til kommentar
weebl Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 harman kardon soundsticks med en dockingstasjon kan jo være veldig kurant. har disse høytalerne selv og de høres veldig bra ut, designet er vel av sorten noen liker og andre hater Lenke til kommentar
epifant Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Budsjett på dette da? Ettersom du sier high-end tillater jeg meg noen ganske saftige alternativ... Genelec 6010 og 5040, kr. 9 985,- fra Benum Fostex PM04 og PM05SUB, kr. 4 485,- fra Benum Dynaudio MC15, ca. 8 500,- fra Norsk Audio Teknikk Alle disse vil gi deg en langt bedre lyd enn det som kommer ut av normale iPod-dockingstasjonhøyttalere. Spesielt når de skal stå i et rom på 40 kvm. Mine Klipsch iFi spiller absolutt bra, men de er også konstruert for typiske data- og soverom, 15-20 kvm. Og de er ikke utpreget pene heller: Endret 8. november 2009 av epifant Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 harman kardon soundsticks med en dockingstasjon kan jo være veldig kurant. Takk for tips, men disse er nok i et par klasser under det jeg hadde tenkt meg. Budsjett på dette da? Ettersom du sier high-end tillater jeg meg noen ganske saftige alternativ... Jeg har egentlig ikke satt noen maksgrense, men jeg er ikke spesielt audiofil, så det burde vel være mulig å holde seg til et firesifret beløp? Genelec 6010 og 5040, kr. 9 985,- fra Benum Fostex PM04 og PM05SUB, kr. 4 485,- fra Benum Dynaudio MC15, ca. 8 500,- fra Norsk Audio Teknikk Alle disse vil gi deg en langt bedre lyd enn det som kommer ut av normale iPod-dockingstasjonhøyttalere. Spesielt når de skal stå i et rom på 40 kvm. Mine Klipsch iFi spiller absolutt bra, men de er også konstruert for typiske data- og soverom, 15-20 kvm. Og de er ikke utpreget pene heller: Flere interessante forslag her, spesielt lydmessig. Designmessig så falt Dynaudio-forslaget best i smak. Har noen av disse innebygget forsterker? Men hvis jeg skal ha en alt-i-en boks - er det da noe som matcher Zeppelin? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 (endret) Dynaudioene har innebygget forsterker ja. Morten hos Norsk Audio Teknikk er også en sjeldent hjelpsom og hyggelig mann. Det finnes også en sub i samme serie, SUB250MC, med 10" basselement. Ikke store saken det heller. Mer info om MC15 her og SUB250MC her. Det ligger også endel tester av disse på nett, bl.a. fra Head-Fi, Lyd & Bilde og What Hi-Fi. Alternativer til Zeppelin er slett ikke mange. De eneste jeg kommer på i farta må være Meridian F80 og Bose SoundDock 10. Meridianen skal være SVÆRT bra, men den koster også i retning av 15 000. SoundDocken vet jeg ikke noe om lydmessig, men den koster ca 8000,-. Endret 9. november 2009 av epifant Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Bose Sounddock 10 har jeg fått demonstrert nylig, og den er fullstendig hinsidiges vill på lydkvaliteten . 7995,- for den ja. De fleste elkjøper i byområdene skal ha fått inn denne pluss demonstrasjonsmuligheter, om man vil teste. Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Geneva Test av Geneva Model L: Lyd&Bilde Ville lett valgt Model L forran Bose Sounddock 10, både på design og lyd. Koster litt mer men uten tvil verdt det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Og du har hørt begge, phax? Geneva har jeg ikke hørt, men ingen tvil om at kvaliteten er god. Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Det har jeg, dog kun på en produktdemonstrasjon så ikke fått testet den like grundig som Geneva produktene, men førsteintrykket overbeviste meg ikke helt. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Og Soundgarden selger Geneva, bare for å nevne det. Forøvrig et pent alternativ som jeg helt hadde glemt Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Takker for mange gode forslag så langt! I kveld skal jeg lese tester til øyet blir stort og vått. Jeg var akkurat i kontakt med Soundgarden (i Bergen), og de har visst både Geneva modell L og XL i utstillingen, så da skal jeg innom å prøvelytte i nærmeste fremtid. @phax: Hvilken modell var det du fikk demonstrert? Må si jeg er litt spent på bassytelsen til L (som mangler dedikerte basselementer). Lenke til kommentar
epifant Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Bare som et PS; spør om å få låne med så mange som mulig hjem, så får du testet dem i din egen stue. Rommet påvirker lyden i stor grad. Alternativt kan du gjøre shootouts med to og to til du sitter igjen med en vinner, men det blir jo endel arbeid. Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Takker for mange gode forslag så langt! I kveld skal jeg lese tester til øyet blir stort og vått. Jeg var akkurat i kontakt med Soundgarden (i Bergen), og de har visst både Geneva modell L og XL i utstillingen, så da skal jeg innom å prøvelytte i nærmeste fremtid. @phax: Hvilken modell var det du fikk demonstrert? Må si jeg er litt spent på bassytelsen til L (som mangler dedikerte basselementer). Produktdemonstrasjonen jeg snakket om var på SoundDock 10 til Bose når den ble lansert nå i høst. Når det gjelder Geneva så har jeg hørt endel på de fleste Geneva modellene, men mest på Model L. Ta turen innom og hør selv, jeg tipper du kommer til å bli imponert. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Det feiteste jeg har sett av iPod "hi-fi" må være Fatman iTube ValveDock. Det er en forsterker med rør-preamp, og fåes både med tilpassede høyttalere, eller du kan kjøpe den uten høyttalere og velge noen du selv liker. Sammen med et par små gulvstående høyttalere, tipper jeg du vil få god-lyd i massevis. Jeg har sett Fatman'en hos Euronics, så jeg tror ikke den skal være særlig vanskelig å få tak i. http://www.fat-man.co.uk/docs/product_07/i...ValveDock.shtml Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Den koster jo bare ca 3000,- i norge, og lyden kan ikke måle seg med andre anlegg oppgitt i denne tråden. Bose SD10 er forøvrig testet i siste lyd og bilde, og ble kåret til den nye referansen innenfor iPod-docking der. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Støtter LunarG her. Jeg har hørt Bose sin dock og var ikke spesielt imponert. Et par små søte høyttalere, ex Klipsch eller Tannoy, sammen med Valvedock må bli bra, og ser stilig ut! Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Den koster jo bare ca 3000,- i norge, og lyden kan ikke måle seg med andre anlegg oppgitt i denne tråden. Bose SD10 er forøvrig testet i siste lyd og bilde, og ble kåret til den nye referansen innenfor iPod-docking der. Jeg vil våge å påstå at Bose er veldig hit or miss. Jeg har begrenset erfaring med Bose selv, men det jeg har hørt selv, har aldri imponert, i allefall ikke i forhold til pris. De Bose anleggene jeg har lest om i hi-fi pressen, har hos enkelte anmeldere fått ros opp i skyene, mens av andre fullstendig slakt, noe som ikke er særlig normalt med utstyr fra andre produsenter. Jeg sier ikke at Bose nødvendigvis er dårlig, på ingen måte, men jeg tror at Bose generelt har en lydprofil som absolutt ikke passer alle. Om Fatboy'en er noe bedre? Meh, det skal jeg ikke påstå, men den er en såpass feit ide, at det helt klart er verdt å ta en tur innom en butikk for å høre på den. Mitt inntrykk, fra det jeg har hørt av bose, er at lyden ikke henger helt sammen, for svulstig bass som ikke føyer seg sømløst sammen med mellomtonen. Men, det kan selvsagt være et problem med de få Bose anleggene jeg har hørt. Også så enkelt å prøvelytte med sin egen musikk når vi snakker om iPod docks, bare plugge til iPod'en, og du har hundrevis, om ikke tusenvis, av låter å teste med. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Da har jeg endelig somlet meg til å kjøpe inn et anlegg, og jeg endte opp med Geneva model L. Det var et stort pluss at den har cd-spiller og radio i tillegg, da dette skal være det eneste anlegget i den ene etasjen vår. Førsteinntrykket er meget bra; veldig bra punch i bassen til tross for manglende sub-elementer, og lyden fyller rommet godt. Jeg har stort sett bassen stilt inn på -5 (den går fra -6 til +6) for de fleste cd'ene mine. Diskanten forsvinner litt når man kommer for langt ut på sidene (mer enn ca 150-160 grader), men noe annet kan man vel ikke forventet av et enkomponentanlegg. Jeg hørte på model M i tillegg før jeg slo til, og det var overraskende stor forskjell. Model M høres veldig bra ut når man spiller lavt og sitter forholdsvis nærmt, men med litt høyere volum og med litt større avstander (> 3-4 meter) ble det stor forskjell. Model XL var et par hakk over budsjett og dessuten for stor og prangende for min bedre halvdel. Takker for alle tips som kom i denne tråden! Har kost meg masse mens jeg har fundert på hva som passet best for oss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå