lars91 Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Hei! Holder nå på å sette sammen en ny pc. Jeg lurer på hva jeg skal velge av en del av komponentene, og hvis noen kan komme med innspill for bedre komponenter som passer bedre sammen så er det veldig flott Jeg tenker på en pc med I7 920 prosessoren som jeg også skal ha muligheten for å klokke. (Ikke veldig mye ettersom jeg tenker å kjøre kun med vanlige vifter). Jeg er ute etter en kraftig datamaskin som helst skal være i prisklassen 10000 til 14000. Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort Corsair TX 850W PSU ATX 12V V2 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 ASUS Rampage II Extreme Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCIe Hitachi Deskstar P7K500 500GB, 7200RPM skjermer jeg tenker på: BENQ http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428491 1795,- LG: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=499905 1495,- Mulige skjermkort: XFX Radeon HD 4890 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 850MHz Sapphire Radeon HD 5850 Hvis du ser noen bedre løsninger, eller har tips til et bedre oppsett så er det strålende. På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Er bruksområdet primært spill, eller er det andre ting maskina vil bli brukt mye til. Om det er primært spill, vil du både spare penger og kunne få bedre ytelse om du velger 1156 med i5 750 eller AMD Phenom II X4 955 BE på et 790X/790FX hovedkort, og oppgraderer skjermkort til HD 5870. Særlig i og med at du skal ha skjermer med 1920 x 1080 oppløsning, er det ingen gevinst i spill å legge pengene i hovedkort og CPU til mellom 4 500 og 5 000 kr når du får samme ytelse for ca halve prisen. Du kan ta en rask kikk på testene jeg henviser til i denne posten. Nå bruker de her et litt slappere skjermkort enn du tenker deg, men andre tester, også med HD 5870 gir det samme bildet. Er det andre bruksområder som er aktuelle, er det i realiteten bare svært tung videoredigering (encoding) og 3D-rendering som kan argumentere for i7 920. Lenke til kommentar
Alkohoel Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Hei! Jeg er enig i Bolson at om du skal bruke PCen til nesten bare spilling vil du spare mye penger ved 1156 og i5 prosessor eller AMD Phenom II X4 955 BE på et 790X/790FX hovedkort. Men siden du ønsket å ha en i7 prosessor har jeg satt opp en liten handleliste til deg inkl. skjerm for 13.909,- https://prisguiden.no/profil/lister/108141 Det er en rå maskin med gode oppgraderingsmuligheter. Kommer rett under budsjettet ditt. Jeg slang inn en intel SSD for OS, spill og programmer. 80gb kan bli litt lite, så hvis du har penger til det kan du kjøpe 160gb versjonen istedet (anbefales) Lykke til med ny PC ! Endret 8. november 2009 av Alkohoel Lenke til kommentar
lars91 Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Takk for svar! Kommer til å kjøre mange krevende regneprosessorer så er derfor jeg har bestemt meg for 920. Takk for handlelisten Alkohoel! Tror nok det er noe slikt jeg kommer til å gå for. Vet du om noen andre skjermkort som jeg kan kjøpe. Ser at det er veldig lang ventetid på 5870. Er det i såfall noen kort som er veldig like og som ligger på samme prisnivå? Mvh Lars Haugan Lenke til kommentar
Alkohoel Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hei igjen, glad du likte oppsettet ! Radeon HD 5850 er mye det samme som HD 5870, men ikke like bra ytelse. Du kan se på litt benchmarks av begge kortene her: http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardw...-review-12.html Hvis jeg var deg ville jeg ventet ut denne måneden på HD 5870. XFX har også planer om å gi ut en overclocked HD 5870 Black Edition snart. Det er også snakk om at AMD skal slippe HD 5970 (2x 5870) i slutten av november. Hvis du ønsker PCen med en gang kan du alltids bestille den nå med et billigere skjermkort (HD 4870?) og vente på de nye "releasene" som kommer, deretter selge det. Men igjen, HD 5850 er et kjempe bra kort og det vil kunne spille alle spillene dine glimrende ! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 @lars91: Til og med her er f.eks 1156 plattformen, f.eks i7 860 minst like bra som i7 920. Og du skal kjøre svært svært tunge beregninger med ekstremt mange iterasjoner før du i det reelle liv opplever særlig forskjell på CPU-er fra X4 955 BE og oppover. Lenke til kommentar
lars91 Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Takk Tror det blir til at jeg venter, men også mulig jeg kjøper meg 4870 hvis jeg finner det rimelig et sted. Jeg prøvde å få opp handlelisten, men fant den ikke i dag. Er det noe jeg gjør feil? Ser litt på oppsett med 1156 sokkel, men tror fortsatt det blir et hovedkort med 1366. Tenker på at jeg helt sikkert kommer til å oppgradere i fremtiden, og da kommer til å kjøpe en prosessor i i7 serien hvis det da fortsatt er aktuelt. Takk for tipset Bolson Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Du peker på noe som er et problem knyttet til 1156 kontra 1366, og som er en av grunnene til at jeg ikke kjøper Intel selv, eller anbefaler Intel i de fleste tilfeller pr dato. Intel har valgt en tosokkelstrategi for å skille mellom "mainstream" og "highend". I dag ligger skjæringspunktet i pris på CPU mellom de to sokkelene på ca 2000 kr, mens hovedkort for 1366 er og vil være en del dyrere (40 % eller mer). Personlig tror jeg Intel kommer til å løfte det skjæringspunktet i pris framover (når arvtager til i7 920 kommer). Dvs. jeg tror CPU-oppgraderinger på 1366 vil bli relativt dyre, fort vekk fra 3 000 kr og oppover. Grunnen til at jeg tror det er at det prismessig er logisk, de kan nemlig legge prisen nokså nært opptil det det vil koste å oppgradere til 1156 plattformen (CPU + hovedkort). Derfor fremstår Intel for meg pr dato med to stk lock-in plattformer, som nærmest kan bli uoppgraderbare til fornuftig pris i en 2 års horisont. Eneste reelle argumentet for 1366 jeg er pr dato er om man skal kjøre high-end skjermkort i CF eller SLI. Men dette blir uansett bare spådommer, hva som reelt blir resultatet er vanskelig å vurdere. Det vil uansett komme nye CPU-er på begge sokkelene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå