Gå til innhold

Bruke sorte hull som drivstoff

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kom over denne artikkelen, og tenkte å lufte den blandt kloke hoder her inne. Er det noe realistisk i denne idéen?

Interessant artikkel må jeg si!

Eneste jeg kan sette fingeren min på er energinivåene som trengs for å lage et sort hull, men det virker de å ha "løst" ved å høste energi fra sola på en mer effektiv måte.

Det å kontrollere et svart hull er vel heller ikke det letteste man kan ta for seg :p

Kanskje en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

For det første er det ikke et "hull", det blir bare omtalt slik fordi det visuellt ser ut som et;

Siden gravitasjonskraften er så sterk at t.o.m lys o.l ikke slipper ut fra sentrum. Men problemstillingen remains the same, hvordan har de tenkt å kontrollere et svart hull? Og hvordan skulle de drive et fartøy med et absorberende objekt?

Lenke til kommentar

Er dette omtalt flere steder av seriøse forskere eller er dette en lite underbygd hypotese skrevet av en random?

Hvis jeg skjønte riktig så består teorien av å på en eller annen måte samle masse solenergi og bruke det til å lage et svart hull. Ikke roterende svarte hull slipper ut litt og litt av energien sin i form av Hawkin stråling som kanskje kan brukes til å propellere et romskip fremover. Energi kan du fylle på igjen ved å mate det med masse, altså la det sluke masse av forskjellige ting som igjen gjør at den kan frigjøre mer Hawkin stråling. Som igjen kan brukes til å lage flere sorte hull, sluke mere masse og samle masse energi vi kan bruke til propulsjon.

Nå er ikke jeg ekspert på sorte hull og fysikken involvert i denne teorien, men si at dette lar seg gjøre rent fysisk. Hvordan løse det rent praktisk? Hvordan tar man med seg et sort hull og flytter det rundt etter ønske? Hva hvis det går ut av kontroll og vi har et sort hull på frifot rundt i solsystemet vårt som sluker ting og bare blir større og større til det tar helt kontroll over solsystemet?

Spennende ide, men for øyeblikket høres det nesten like vanskelig ut i praksis som Alcubierre Drive (aka Warp Drive). Men å få det til hadde jo vært en sinnsyk energikilde, ikke bare til propulsjon av romfartøy hvis vi hadde fått det til :). Bare å fore det med søppel og annen masse og få energi ut :).

Lenke til kommentar
Er dette omtalt flere steder av seriøse forskere eller er dette en lite underbygd hypotese skrevet av en random?

Hvis jeg skjønte riktig så består teorien av å på en eller annen måte samle masse solenergi og bruke det til å lage et svart hull. Ikke roterende svarte hull slipper ut litt og litt av energien sin i form av Hawkin stråling som kanskje kan brukes til å propellere et romskip fremover. Energi kan du fylle på igjen ved å mate det med masse, altså la det sluke masse av forskjellige ting som igjen gjør at den kan frigjøre mer Hawkin stråling. Som igjen kan brukes til å lage flere sorte hull, sluke mere masse og samle masse energi vi kan bruke til propulsjon.

Nå er ikke jeg ekspert på sorte hull og fysikken involvert i denne teorien, men si at dette lar seg gjøre rent fysisk. Hvordan løse det rent praktisk? Hvordan tar man med seg et sort hull og flytter det rundt etter ønske? Hva hvis det går ut av kontroll og vi har et sort hull på frifot rundt i solsystemet vårt som sluker ting og bare blir større og større til det tar helt kontroll over solsystemet?

Spennende ide, men for øyeblikket høres det nesten like vanskelig ut i praksis som Alcubierre Drive (aka Warp Drive). Men å få det til hadde jo vært en sinnsyk energikilde, ikke bare til propulsjon av romfartøy hvis vi hadde fått det til :). Bare å fore det med søppel og annen masse og få energi ut :).

Umulig å sei noko utifrå den artikkelen med mindre du har tilgang på dataen dei har produsert og du er intelligent nok og har nok utdanning til å kunne forstå det.
Lenke til kommentar
Veldig interessant, men jeg tviler sterkt på at det lar seg gjøre praktisk på flere hundre år ettersom å kontrollere et svart hull er utenfor nåtidens menneskes teknologi.

Vil tippe vi finner bedre måter å gjøre dette på iløpet av et par hundre år :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...