Carpe Dam Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Heisannsveisann Hvordan kan jeg få satt opp et nettverk som hovedsaklig skal bestå av en stasjonær og en bærbar, på en slik måte at jeg har full kontroll og ikke må løpe til ISP for den minste ting? Jeg har bredbånd fra GET, og har en enportsboks derifra. Så har jeg (snart) en stasjonær som skal på kabel, og kona har en bærbar som hun nekter å bruke kabel i. Spørsmålet er hvordan jeg kan få fikset dette på en billig måte som samtidig gir meg plenty kontroll. Signalstyrke på wifi er ikke et tema. Er det noen smarte enboks-løsninger som kun er nettverk og ikke bredbåndsrutere? Eller må jeg (som jeg tror at jeg må) ha to bokser? Tenkte å kjøpe en liten åtteports ethernet-boks og en boks med ethernett inn og wifi ut, men jeg finner ikke noen slike antennebokser som ikke er balle dyre og beregnet på bedrifter og slikt... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 (endret) Det du trenger er en router med wifi. Du kobler den inn i GET-boksen. Og stasjonære inn i routeren. Vips ferdig. En vanlig router er ikke en bredbåndsrouter. Eller er det det? Nå ble jeg usikker. Ja det er det. Men det er en router du skal ha. Den skal gi IP til dine maskiner på nettverket, og videreformidle dem til GET-boksen. Endret 8. november 2009 av Ståle Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Takker for svar. Er nok ltt for vant med "dumme" switcher og små lan, der vi bare kobler oss på og er i boks. Er det noen som kan anbefale en grei og billig ruter? Helst med litt flere enn fire RJ45-porter til nettverket, kan være greit å ha om man får besøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå