Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man gjøre noe for at vinduviskere holder kvaliteten lenger?


Reggy

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Bosch vinduviskere. De koster ca 400 - 500 kr. Det synes jeg er dyrt. I tillegg så synes jeg at de ikke holder god kvalitet så lenge. Og er det noe som jeg ikke fikser så er dårlige vindusviskere.

 

Er det noe man kan gjøre med vindusviskerene for at de skal holde bedre.

 

Jeg må bytte minst 3 ganger i året - og det synes jeg er mye og dyrt. Bare for noen viskere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte Valeo X-TRM "flatblade" fra denne selgeren på ebay.co.uk i sommer. Veldig godt fornøyd, og de funker supert ennå. Betalte £35 for begge to, men har du konto hos Mekonomen får du dem for nesten samme pris der (konto = +/- 40% rabatt).

 

58824172848e5da5de48d1.jpg

 

Vil du få viskerne til å vare lenger kan det nok være lurt å vaske både viskergummi og vindu ofte.

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Valeo X-TRM "flatblade" fra denne selgeren på ebay.co.uk i sommer. Veldig godt fornøyd, og de funker supert ennå. Betalte £35 for begge to, men har du konto hos Mekonomen får du dem for nesten samme pris der (konto = +/- 40% rabatt).

 

58824172848e5da5de48d1.jpg

 

Vil du få viskerne til å vare lenger kan det nok være lurt å vaske både viskergummi og vindu ofte.

 

Takk for tips.

 

Skal sjekke ut Mekonomen. Men har ikke konto - så da er kanskje pris lik bosch sine.

Lenke til kommentar

Gni inn vindusviskerne med sitron. Kjøp en sitron, skjør den i store båter, og gi gummien en skikkelig rens. Tørk av etterpå. Det høres sært ut, men det fjerner/løser opp afaltbelegg og annen drit, uten å være sterkt nok til å skade gummien.

 

Jeg har kun brukt det når vindusviskerne begynte å bli dårlige for å tyne litt ekstra tid ut av dem, så jeg kan ikke garantere at jevnlig sitronbehandling hjelper voldsomt, men det er ingen grunn til å ikke prøve. ;) Bør jo hjelpe litt å holde dem fri for afaltskit.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte for første gan viskere hos Biltema som ser ut som de Valeo viskeer første i tråden. Det var helt grei mens de var nye men har begynte å bråke litt. Mulig det er en rutefeil da de bråker mindre like etter jeg vasker ruta med klut.

Uansett er de mye billigere enn Bosch sin billigste modell.

Lenke til kommentar
Spør pent om de ikke kan gi litt rabatt. Jeg fikk 34% på Castrol Edge 10W60 motorolje hos Mekonomen Sørlandsparken uten å gjøre noe annet enn å være høflig. De driver bare med det eldgamle trikset med å legge på X % på prisene for så å kunne gi X % "rabatt".

 

Prøver det.

 

Det blir sørlandsparken for meg og...

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte for første gan viskere hos Biltema som ser ut som de Valeo viskeer første i tråden. Det var helt grei mens de var nye men har begynte å bråke litt. Mulig det er en rutefeil da de bråker mindre like etter jeg vasker ruta med klut.

Uansett er de mye billigere enn Bosch sin billigste modell.

 

 

Prøvde noen for ett par år siden hos Biltema. Så proffe og ligner, ja som du nevner det som er øverst i tråden. De virket bra en el to ganger så kom strekkene....

 

Men kan man sette inn gummien med noe? Skjønner at noe fettaktig ikke er et sjakktrekk, men noe annet...?

 

sitron er anbefalt og notert...

Lenke til kommentar

kjøp Artic Silver Thermal remover væska.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312193

 

Jeg har brukt det etter behov for å vaske viskerne, i mange tilfeller blir de så god som nye=)

 

En fin måte å forlenge levetiden på viskerne, jeg vasker viskerne med væska (IKKE PURIFIER flaska!) 2-3 ganger i året.

Bytter kanskje viskere annethvert år max. har gått lengre tid og...

 

I mange tilfeller så er ikke viskerne gåen, de har bare skikkelig fastgrodd skit på seg, som kan være vanskelig å få av, og i mange tilfeller ender man opp med å ødelegge viskerne... det er her den væska kommer inn...

 

 

Ett eksempel jeg har er når bilen strøk på EU kontrollen, viskerne var ett av punktene (joda vet at ikke viskerne var grunnen til at bilen strøk...)

Renset dem med Articlean, voila, sto med glans neste gangen når de skulle gå over punktene den hadde strøket på...

 

Ett annet alternativ er noe som heter KENT, stor sprayboks med skum (grønn/hvit flaske).

Men denne har jeg ikke funnet for salg NOESTED!, vet det er mange verksted som bruker denne som en universalspray når de skal rengjøre vindu/speil/viskere/lykter m.m

 

Kan glatt vaske skitne vindu som er sandete uten av en eller annen merkelig grunn ripe de opp... (kanskje det er derfor middelet ikke selges for privatmarkedet).

 

Biltema har en skumspray som ligner i konsistens, men som er RÆVA i forhold (pga denne etterlater skjolder... noe Kent ikke gjør...)

 

EDIT:

Ser noen nevnte å bruke en sitron, blir vel noe av det samme som Articlean (som består mye av sitronsyre). Men litt enklere med den boksen, som forøvrig varer i MANGE år=)

Endret av svennand
Lenke til kommentar
kjøp Artic Silver Thermal remover væska.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312193

 

Jeg har brukt det etter behov for å vaske viskerne, i mange tilfeller blir de så god som nye=)

 

En fin måte å forlenge levetiden på viskerne, jeg vasker viskerne med væska (IKKE PURIFIER flaska!) 2-3 ganger i året.

Bytter kanskje viskere annethvert år max. har gått lengre tid og...

 

I mange tilfeller så er ikke viskerne gåen, de har bare skikkelig fastgrodd skit på seg, som kan være vanskelig å få av, og i mange tilfeller ender man opp med å ødelegge viskerne... det er her den væska kommer inn...

 

 

Ett eksempel jeg har er når bilen strøk på EU kontrollen, viskerne var ett av punktene (joda vet at ikke viskerne var grunnen til at bilen strøk...)

Renset dem med Articlean, voila, sto med glans neste gangen når de skulle gå over punktene den hadde strøket på...

 

Ett annet alternativ er noe som heter KENT, stor sprayboks med skum (grønn/hvit flaske).

Men denne har jeg ikke funnet for salg NOESTED!, vet det er mange verksted som bruker denne som en universalspray når de skal rengjøre vindu/speil/viskere/lykter m.m

 

Kan glatt vaske skitne vindu som er sandete uten av en eller annen merkelig grunn ripe de opp... (kanskje det er derfor middelet ikke selges for privatmarkedet).

 

Biltema har en skumspray som ligner i konsistens, men som er RÆVA i forhold (pga denne etterlater skjolder... noe Kent ikke gjør...)

 

EDIT:

Ser noen nevnte å bruke en sitron, blir vel noe av det samme som Articlean (som består mye av sitronsyre). Men litt enklere med den boksen, som forøvrig varer i MANGE år=)

 

Veldig interessant. Tror jammen jeg skal kjøpe det middelet på komplett. Bruker du begge de flaskene? Så de var nummerert med nr 1 og 2.

 

Er det noen som vet hvor kan få kjøpt Kent. Skumsprayflaska? Som nevnes her som et bra tips??

Lenke til kommentar

bruker ikke purifier flasken til dette formålet.

 

bare Articlean.

 

Purifier er for å få ei flate så ren og skinnende som mulig,

Prøv på ei kobberblokk eller lignende, blir litt sånn som TV shop reklamene for sølvtøyvask=P

 

Veldig nysgjerrig på hvor man kan få tak i Kent ja!

 

forøvrig ett bilde av flaska:

 

kent_foam_cleaner.jpg

Endret av svennand
Lenke til kommentar

 

Du har ikke funnet noe nettbutikk el lignede som kan selge dette produktet. Kunne gjerne tenkt meg å sikre meg dette. Kanskje sende en email direkte til Kent - hvis vi ikke finner ut av dette. Det må jo funke fin fin til vindusviskere m.m.

Lenke til kommentar

http://www.frimann.no/main.aspx?page=article&artno=83007

 

Dette er såvidt jeg skjønner distributøren av Kent til Norge. Ser ut som det drives som nettbutikk. Men må kanskje kjøpe i større kvanta. At det er beregnet på industri. Har ikke fåttt sjekket ut enda.

 

Kan heller ikke i farta se akkurat det Kent produktet som vi er på jakt etter. Men kanskje du finner det, eller at de evt kan ta det inn på henvendelse.

Lenke til kommentar

Nanolotus på frontruta, behandle to ganger i året. Da sliter du veldig lite på pusserne, og bruker de omtrent ikke når du kommer opp i hastigheter over 80km/t.

 

Jeg renser også pusserne med 3M General Purpose Adhesive Cleaner, som regel i forbindelse med at jeg legger på Nanolotus. Pusserne holder da som regel minst 30.000km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...