Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har noen blitt tatt for å ha tunet bilen av Tollv. el. Biltilsyn


Reggy

Anbefalte innlegg

Artikkel på www.bilnytt.no

 

Ifølge advokat og seniorrådgiver Per Jensen har Tollvesenet nå sendt et notat til Finansdepartementet hvor de skisserer hvordan man skal komme chiptrimmingen til livs.

 

- Dette er en sak som har topp prioritet hos oss nå. Notatet vi har oversendt Finansdepartementet er et internt arbeidsdokument som er unndratt offentlighet, sier Jensen.

 

- I notatet peker vi på noen måter å løse dette problemet på. Vi håper å få en tilbakemelding fra Finansdepartementet i løpet av januar, sier Jensen.

 

Han peker på at chiptrimming av biler med henblikk på å øke effekten foruten å utløse avgiftskrav også er problematisk vis a vis forsikring.

 

- Det har vært noen domsavsigelser i rettsvesenet som peker på problemene med å påvise økt effekt. Dette er også noe vi studerer inngående med tanke på hvordan vi skal løse dette problemet, sier Jensen.

 

Store mørketall

Det er ytterst få som innrapporterer økt effekt og dermed betaler tilleggsavgift etter å ha chiptrimmet sin bil.

 

Det har også vært liten fare for å bli tatt av avgiftsmyndighetene, da dette i mange tilfeller er vanskelig å avdekke.

 

- Jeg anslår at inntil ti prosent av moderne dieselbiler er modifisert på en eller annen måte, men det er ikke alle disse modifikasjonene som utløser avgiftskrav, sier Trygve Karlsen, bedre kjent som "Turbo-Karlsen".

 

Han driver enkeltmannsforetaket Turboteknikk Trygve Karlsen i Mjøndalen utenfor Drammen.

 

- Jeg kan ikke tallfeste omfanget av chiptrimming, men vi vet at det er betydelig, sier Jensen i Toll- og avgiftsdirektoratet.

 

Han legger til at det i dag ikke er mulig å få ut tall som isolert sett viser hvor mange som faktisk innberetter at bilen deres har fått økt effekt, og dermed betaler en tilleggsavgift for motoreffekt.

 

Bilbransjeforbundet advarer

I kjølvannet av aksjonene mot flytting av gittervegg i varebiler advarer nå Norges Bilbransjeforbund mot chiptrimming.

 

En bruktbil skal være det den gir seg ut for - det inkluderer naturligvis at motoreffekten er i samsvar med bilens dukumenter.

 

Som ved feilplasserte skillevegger, vil en kunde som blir tatt i en kontroll raskt rette eventelle avgiftskrav mot forhandleren som solgte bilen.

 

- En ting er tilleggsavgiften for å øke effekten i bilen. Mye mer alvorlig er det hvis forsikringsselskapene oppdager at bilen ikke er i samsvar med dokumentene, sier assisterende direktør Thorbjørn Grønli i Bilbrasjeforbundet.

 

- Da kan avkortningen av forsikringen bli betydelig.

 

- Jeg har hørt fra medlemsbedrifter at hvis noen arbeidsgivere tar sine ansatte i å chiptune biler eller flytte på veggen i varerommet på varebiler, medfører dette oppsigelse umiddelbart, sier Grønli.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig interessant artikkel.

 

Ja her på sørlandet har vi jo merket offensiven ang skillevegg i varebiler.

 

De gyldne tider er nok på en måte litt forbi. Det tar nok en del tid før de er oppe og går skikkelig - så foreløpig skal det nok litt til før en blir tatt. Men det blir nok bare verre og verre.

 

Også interessant å se det der om forsikringen.

 

Jeg tror nok ikke jeg tør å gjøre tuning.

 

Men det er jo ikke sikkert det blir veldig dyrt med moderat tunning og noe bruksfradrag på avgiften...

Lenke til kommentar

Men altså på en bil som originalt har 116 hk, og du gjør endringer som er laget for den aktuelle bilen og får 170 hk, kan man da få dette godkjent uten avgifter? Hvor mye vil dette koste totalt? Regner med de skal ha noe for å sjekke dette, skrive ny vognkort, kaffekostnader etc.

 

Min Opel Astra har 116 HK (C18XEL) og er egentlig en C18XE med en eneste forskjell at den er Ecotec motor med lavere forbruk og naturligvis lavere utslipp. Jeg har hørt fra seriøse folk både fra Chrico Bil og mekanikere at min motor (116 HK C18XEL) lett skal tåle 130 hk da det er akkurat samme motor som C18XE kun med en annen chip.

 

Med grenrør, effektanlegg (som jeg faktisk til og med får kjøpt på Mekonomen!) og andre endringer, kan jeg få opp til 170 HK, hvor kun chippen tar 135 HK. Vil dette bli godkjent av BT?

Lenke til kommentar

Slik det er blitt forklart her så vil nok ei chipping til 130hk vere greit for biltilsynet då det er ein motoreffekt som er levert dokumentasjon på.

 

Derimot å dra den opp til 170 kan resultere i at ein ikkje får godkjent det.

Det som ser ut til å vere avgjerande er at biltypen leveres akkurat med den motoren og at den aktuelle motoreffekten er dokumentert som godkjent.

 

PS:

At det er mulig å få kjøpt det betyr ikkje automatisk at ein har lov å bruke det på ein veigodkjent bil.

Lenke til kommentar
Men altså på en bil som originalt har 116 hk, og du gjør endringer som er laget for den aktuelle bilen og får 170 hk, kan man da få dette godkjent uten avgifter? Hvor mye vil dette koste totalt?

Som jeg skrev tidligere i tråden; dersom bilen er 10 år eller eldre tilkommer det ingen avgifter. Er ikke sikker på om du må betale for å få nytt vognkort dog.

 

 

Vil dette bli godkjent av BT?

Det er mulig, men vær forberedt på å skaffe dokumentasjon dersom dette ikke har blitt gjort tidligere. Men de eneste som kan gi et GODT svar på spørsmålet ditt er Statens Vegvesen selv ;)

Lenke til kommentar

Du må helt sikkert skaffe dokumentasjon på at avgassen ikke øker, for nå om dagen handler alt om miljø. I tillegg må du også sikkert skaffe dokumentasjon på at ditt understell osv tåler 170hk. Hvor du skal skaffe disse papirene må du finne ut av selv, evt utføre selv, biltilsynet bistår ikke på den biten.

Lenke til kommentar
Du må helt sikkert skaffe dokumentasjon på at avgassen ikke øker, for nå om dagen handler alt om miljø. I tillegg må du også sikkert skaffe dokumentasjon på at ditt understell osv tåler 170hk. Hvor du skal skaffe disse papirene må du finne ut av selv, evt utføre selv, biltilsynet bistår ikke på den biten.

 

170 hk kontra 116 hk er jo en del i økning.

 

Men jeg tror mange biler vil tåle økningen. Dvs at de er bygd for større kraft. Men jeg er ikke sikker.

 

Ta f.eks. en del av VW sine motorer og modeller. Der kan man jo få Golf, Passat, Touran osv med f.eks. 140 hk tdi og 1.9 tdi med 105 hk. 105 hk er mulig å chipe opp mot 140 hk. Og jeg vil tror at 105 hesteren og 140 har samme fjærer, understell, bremser osv...

 

Hvis en får forklart dette for BT så tror jeg det vil gå. I tillegg må man jo betale HK avgift til Tollv, samt sikkert noe CO2 avgift (hvis denne øker). Minus bruksfradrag.

 

 

Men med moderat tuning og en del i bruksfradrag så kan det jo være at regnestykket ikke blir så galt, tross alt.

Lenke til kommentar

Du må ikke bare forklare, du må dokumentere med chassisnummer, utskrifter av delenummer på understellskomponenter fra begge bilene, og selv da er det vel en fare for at Statens Vegvesen vil kreve dokumentasjon fra Møller (eller et VAG merkeverksted) på at de går god for effektøkningen. Da blir de sannsynligvis juridisk ansvarlige dersom det skjer noe som kan skyldes ombyggingen, og derfor kvier nok mange verksted seg for å gjøre slikt. Dessuten er det mulig at de vil kreve dokumentasjon på utslipp, støy og slikt, og er det mulig originaldata på den "større" motoren ikke er nok. Da blir det måling av "uavhengig måleinstans", noe som fort kan koste mye penger. Det er dessverre (eller heldigvis) ikke utpreget enkelt å gjøre ting med bilen sin her i landet.

 

Men det viktigste av ALT: snakk med Statens Vegvesen FØR man gjør noe som helst! Har du dem "på laget" fra dag 1 blir alt så mye enklere :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Du må ikke bare forklare, du må dokumentere med chassisnummer, utskrifter av delenummer på understellskomponenter fra begge bilene, og selv da er det vel en fare for at Statens Vegvesen vil kreve dokumentasjon fra Møller (eller et VAG merkeverksted) på at de går god for effektøkningen. Da blir de sannsynligvis juridisk ansvarlige dersom det skjer noe som kan skyldes ombyggingen, og derfor kvier nok mange verksted seg for å gjøre slikt.

 

Men det viktigste av ALT: snakk med Statens Vegvesen FØR man gjør noe som helst! Har du dem "på laget" fra dag 1 blir alt så mye enklere...

 

Enig.

 

Men jeg tror at hvis man får utskrift fra de to biler og dette viser seg å være likt så er det muligheter for å få dette gjennom. Og ja hvsi man allerede er i dialog med BT om dette er det nok enklere få med med på laget...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...