Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har noen blitt tatt for å ha tunet bilen av Tollv. el. Biltilsyn


Reggy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå må man ikke tro at mange kjører ulovlig trimma biler av den grunn at de vil unngå avgiften. Jeg har vært i snakk med flere som kjører ulovlig trimma av den grunn at biltilsynet er helt vilt trangsynt og firkanta og eier ikke sunn fornuft når det kommer til ombygginger. Du blir gjerne motarbeidet helt til du gir opp, da de setter krav som ikke er fysisk mulig å oppfølge. Snakker da om litt andre ombygginger enn chip vel og merke.

 

Jeg synes dette blir feil. Dette fører bare til at flere gir faen når de er så vanskelige å jobbe sammen med og bygger da om likevel og kjører med dette. Dette kan da føre til at mange bruker mindre penger på forsterkninger som trengs siden det uansett ikke blir godkjent, som bremser, understell osv. Hadde biltilsynet vært mer positiv, hjelpsom og imøtekommende med ombygginger, så hadde det vært langt mer traffiksikre ombygg rullende rundt på veiene som har hatt understell dimensjonert etter den økte effekten. Istedet kjører mange desverre rundt med org. understell og gjerne dobbel effekt.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

SV burde hatt en dedikert gruppe på noen mann som kunne sittet med sånne saker hele dagen, som dermed også her den peilinga som trengs, og ofte innteressen for det!

 

Jeg betaler gjerne litt ekstra for å kunne få godkjent bilen min, men når jeg spurte på trafikkstasjonen her i Skien om det var mulig å få godkjent en Honda 1.6 VTi - motor i en Opel Kadett så fikk jeg motspørsmål: Har dette blitt levert fra fabrikk?

Nei sier jeg.. Der har du svaret ditt svarte han kjapt..

 

Det er jo bare snakk om 20 flere hester enn hva det var i en original Kadett 2.0 16V, og 30 hk mindre enn mange av de som er bygd om med Vectra/Calibra turbomotor..

 

Nei, hvis ikke fabrikken har gjort det, da er det vel ikke meninga at det skal kunne gjøres heller kanskje? :hmmm:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at de nekter å godkjenne en motor fra en hvilken som helst bil i en hvilken som helst bil. Har jo med at motoren må være godkjent, da med alle nødvendige tester, for den bilen. Forskjellige biler vil jo nødvendigvis reagere forskjellig avhengig av egenskapene til motoren, eller for å si det på en annen måte, SV kan ikke garantere for at bilen oppfører seg som den skal uten at de har dokumentasjon som sier at den skal det.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt "tatt" på den forbaska rulla der. Ble huka inn fordi jeg kjørte noe de trodde var en modifisert Peugeot 405. De hadde tydeligvis aldri sett en T16 før. Kjørte inn på rulla og de beregna til 233 hk som de slo av 10 HK på. I vognkortet står det 196 hk pga. at den er tydeligvis registrert uten overboost aktivert (som er standard på bilen). Det eneste som var uorginalt var chargecoolern som er byttet ut med intercooler. Fikk ikke bot fordi den er eldre enn 10år (de var snille da altså), men ble ilagt kjøreforbud inntil BT kunne godkjenne den. Ble hele tiden mistenkelig gjort av en gammal ape fra UP, som attpåtil grisa til setet mitt. Når vi venta til rulla ble ledig ble bilen skrudd av. Så satt onkel seg inn etter 30 min. venting og rusa med flatt jern på nystarta kald motor med overboost på. Takk skal du ha!

 

Orginalt er det 220 hk med overboost, så minus de 10hk i slingrinsmonn er den egentlig innenfor den lovlige effekten. Fikk krangla med BT samme dagen om kontroll fordi jeg måtte hjem til Oslo. De fikk slått opp i papirene sine og ringt til importør og konstanterte at det var nedskrevet feil effekt i vognkort. Han var også så hyggelig at den ble godkjent med intercooler. Jippi. Alt i alt virker det som at UP og biltilsynet egentlig ikke kan så veldig mye om biler, effekt og sånt.

 

Biltransport måtte jeg betale selv.

Takk til Roger Sandnes som jobber i UP i Trondheim for å ha ødelagt dagen helt. Jeg kjørte hjem i halvsøvne til slutt. Jeg utgjorde garantert en større fare trøtt og lei enn uten helt riktig papirarbeid i hanserommet.

Endret av Virion
Lenke til kommentar
Jeg har blitt "tatt" på den forbaska rulla der. Ble huka inn fordi jeg kjørte noe de trodde var en modifisert Peugeot 405. De hadde tydeligvis aldri sett en T16 før. Kjørte inn på rulla og de beregna til 233 hk som de slo av 10 HK på. I vognkortet står det 196 hk pga. at den er tydeligvis registrert uten overboost aktivert (som er standard på bilen). Det eneste som var uorginalt var chargecoolern som er byttet ut med intercooler. Fikk ikke bot fordi den er eldre enn 10år (de var snille da altså), men ble ilagt kjøreforbud inntil BT kunne godkjenne den. Ble hele tiden mistenkelig gjort av en gammal ape fra UP, som attpåtil grisa til setet mitt. Når vi venta til rulla ble ledig ble bilen skrudd av. Så satt onkel seg inn etter 30 min. venting og rusa med flatt jern på nystarta kald motor med overboost på. Takk skal du ha!

 

Orginalt er det 220 hk med overboost, så minus de 10hk i slingrinsmonn er den egentlig innenfor den lovlige effekten. Fikk krangla med BT samme dagen om kontroll fordi jeg måtte hjem til Oslo. De fikk slått opp i papirene sine og ringt til importør og konstanterte at det var nedskrevet feil effekt i vognkort. Han var også så hyggelig at den ble godkjent med intercooler. Jippi. Alt i alt virker det som at UP og biltilsynet egentlig ikke kan så veldig mye om biler, effekt og sånt.

 

Biltransport måtte jeg betale selv.

Takk til Roger Sandnes som jobber i UP i Trondheim for å ha ødelagt dagen helt. Jeg kjørte hjem i halvsøvne til slutt. Jeg utgjorde garantert en større fare trøtt og lei enn uten helt riktig papirarbeid i hanserommet.

 

Ja se det. Da har vi som har vært uheldig..

 

Godt det ikke bare ble sorgen for deg da... Og du har jo nok av krefter lel...

 

Takk for innlegget..

 

(her i sør igjen kjører de nye kampanjer mot varevogner hvor eier har flyttet skilleveggen for tydelig komfort. Det har allerede her ført til over 3 milloner kr inn i statskassa for nye avgifter... Tydelig at det er inn å ta ukultur....det blir nok mer mot tuning også etterhvert.....)

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Jeg ble stoppet og beskyldt for trimming i går. (Bor I stor-Bergen). Har polert opp litt i motorrommet, byttet IC slanger, og satt på dumpventil osv. I tillegg har jeg satt litt større turbo på enn den orginale, og det likte ikke biltilsynet. Så i dag må jeg på effektkontroll med bilen hos NAF siden biltilsynet ikke har rulle i bergen..

 

Bilen er det orginalt 225hk/300nm i, men ladetrykket er jo litt skrudd opp og bilen er jo litt eldre enn 10 år, så det går vel bra hvis jeg ikke havner over 10% effektøkning :)

Lenke til kommentar
Jeg ble stoppet og beskyldt for trimming i går. (Bor I stor-Bergen). Har polert opp litt i motorrommet, byttet IC slanger, og satt på dumpventil osv. I tillegg har jeg satt litt større turbo på enn den orginale, og det likte ikke biltilsynet. Så i dag må jeg på effektkontroll med bilen hos NAF siden biltilsynet ikke har rulle i bergen..

 

Bilen er det orginalt 225hk/300nm i, men ladetrykket er jo litt skrudd opp og bilen er jo litt eldre enn 10 år, så det går vel bra hvis jeg ikke havner over 10% effektøkning :)

 

Spennende. Lykke til!

 

Det er tydelig at det er litt inn å forsøke å ta trimmere...

 

Vi får kanskje høre hvordan det gikk..

Lenke til kommentar
Jeg skjønner godt at de nekter å godkjenne en motor fra en hvilken som helst bil i en hvilken som helst bil. Har jo med at motoren må være godkjent, da med alle nødvendige tester, for den bilen. Forskjellige biler vil jo nødvendigvis reagere forskjellig avhengig av egenskapene til motoren, eller for å si det på en annen måte, SV kan ikke garantere for at bilen oppfører seg som den skal uten at de har dokumentasjon som sier at den skal det.

 

Hvis motoren gjør at man ikke overskrider tillatt aksellast, ikke overskrider maks hk(nm) tillatt for den aktuelle biltypen og ikke gjør at man må skjære i bærende konstruksjoner eller lignende ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle være lov å godkjenne sågodt som hvilken motor du vil.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Problemet er at _noen_ er nødt til å både godkjenne den og betale for alle de nødvendige testene som må utføres for å verifisere det som på papiret skal være "tilsvarende" noe som står der originalt. Pr. dags dato er reglene slik at det er kun produsenten som kan få utført en slik godkjenning, altså kan man ikke som privatperson komme med noe som ikke er blitt godkjent og få det godkjent.

Lenke til kommentar
Problemet er at _noen_ er nødt til å både godkjenne den og betale for alle de nødvendige testene som må utføres for å verifisere det som på papiret skal være "tilsvarende" noe som står der originalt. Pr. dags dato er reglene slik at det er kun produsenten som kan få utført en slik godkjenning, altså kan man ikke som privatperson komme med noe som ikke er blitt godkjent og få det godkjent.

? hvorfor kan du ikke få ting godkjent som privatperson?

Lenke til kommentar

La meg ta ett eksempel her.

Du har en opel, denne er det mulig å få godkjent med 3l rekke sekser med 200 hester og 250nm fra en annen opel. 6'ern veier 200kg.

For å få det godkjent må du bytte til bremser fra samme modell.

 

Du har istedet for denne opel motoren lyst til å sette i en honda firer. Den har 175 hester og 170nm. Denne veier 130kg.

 

Hvis du da bytter til bremsene som er godkjent for opel motoren og 200 hester, skaffer papirer på hvor mye hester/nm/vekt den spesifikke bilen kan godkjennes med + papirer på hvor mye hester/vekt/nm det er i honda motoren, hvorfor skulle det da ikke gå å få godkjent honda motoren?

 

Merk, alle tall er fiktive.

Lenke til kommentar

740 og 240(ble vel trekt tilbake for 240) har papirer fra volvo at de er/kan bli godkjent med v8.

 

Jeg ser helt ærlig talt ikke problemet med å godkjenne en annen motor enn de som fabrikanten spesifikt har godkjent, sålenge de ikke overstiger vekt/hk/nm kravene(samt ikke må gjøre noen karosserimessige endringer)

 

Finnes det inoen lover/regler som regulerer dette?

 

Edit: vi begynner kanskje å bevege oss veldig OT her nå men

Endret av daruu
Lenke til kommentar

litt nede i denne tråden Volvoforum.no:Godkjennning av v8 i 240

står følgende:

Volvo gir ikke ut papirer lenger, men jeg har papirer i orden. Søknad til BT er også i orden, fikk beskjed at jeg kunne sette inn hvilken som helst motor så lenge jeg

holdt meg innen for Volvo sine grenser når det gjelder foraksel last, Hk og Nm kunne gå over grensen til Volvo vist jeg kom med seriøse forslag til løsninger.

Lenke til kommentar
Jeg ser helt ærlig talt ikke problemet med å godkjenne en annen motor enn de som fabrikanten spesifikt har godkjent, sålenge de ikke overstiger vekt/hk/nm kravene(samt ikke må gjøre noen karosserimessige endringer)

 

Finnes det noen lover/regler som regulerer dette?

 

Setter du inn en motor fra et annet bilmerke, eller for den del fra samme merke, men som aldri har vært montert i tilsvarende bilmodell, så finnes det ingen typegodkjenning av kombinasjonen. Da er det opp til deg som "produsent" å fremskaffe dokumentasjon på at denne motoren sammen med dette eksosanlegget osv. i denne bilen holder seg innenfor avgass, støy og alle andre tekniske krav. Det er ikke bare maks effekt og foraksellast som må tilfredsstilles lenger.. Å sette inn en gammel motor med Euro-1 klassifisering på avgasser i en ny bil som med original motor tilfredsstiller Euro-5-kravene regner jeg f.eks. med er et stort fy-fy. Dette blir fort så omfattende tester at det er praktisk/økonomisk umulig for en enkeltperson å utføre/fremskaffe...

 

Reglene finner du i kjøretøyforskriften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...