Reggy Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Er det noen som hørt om at noen er blitt tatt for å tune bilen av biltilsynet. Eller er det evt tollvesenet som kommer rundt? Har biltilsyn/ tollvesen noen mulighet til å sjekke dette? (jeg spurte hos biltilsyn i Kr.sand for ett par år siden og de sa da at de ikke hadde noe verktøy for å sjekke dette). Hos oss har Tollvesenet har en liten kampanje mot varebiler, og tatt en del som flyttet skilleveggen lenger bak av komfort.. De har fått noen pene regninger. Får man anmeldelse i tillegg? Kan man risikere at Tollvesenet plutselig har en kampanje mot tunede biler. Tollvesenet har jo mildere regler i forhold til ransaking enn politiet og kan vel se under panseret på bilen hvis de ønsker (for de som har slik tuningbox - den er jo synlig hvis man leter litt). Hva er evt straffen, alle avgiftene pluss tilleggsstraff som bot?? Eller er det marginalt om dette blir oppdaget? Og bare kjøre på hvis man ønsker å tune bilen? Ser jo at noen t.o.m. har annonser på finn osv hvor det står at bilen er tunet. Da kan det vel ikke være noe å frykte. Jeg ville delt dette med en levende sjel.... Synspunkter/ erfaringer mottas med takk:) fra en som frites av å tune, men som holder litt igjen.... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Dette gir vel svaret: http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1338718.ece Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Dette gir vel svaret:http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1338718.ece Ja langt på vei så gjør det det. Det er nok liten fare for å bli tatt, men så lenge faren er der - så blir jeg litt skeptisk.. Men man skal altså gjennom en kontroll og derfra videre til biltilsynets lokaler. Den greia er altså ikke mobil... Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Ut frå link til tollvesenet der ein kunne rekne ut avgifta på oppjustert bil så vil det koste ca 1000,- pr hk i utgangspunktet, men dess eldre bilen er dess meir fråtrekk blir det, så for min 2008-modell 2 liters diesel med 115 hk og ei oppchipping til 136hk ville kosta meg ca 15K. Egentleg ikkje så mykje med tanke på at det er ikkje biltilsynet som er den største jævelen om det blir oppdaga chipping på motoren, forsikringsselskaet er langt værre. Worst case der er at ein mister all forsikring og blir svartelista grunna forsøk på svindel, eller om ein har vore i ei ulukke (der ein ikkje har skuld) så blir det ikkje betalt noko erstatning grunna chippinga av bilen. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Ut frå link til tollvesenet der ein kunne rekne ut avgifta på oppjustert bil så vil det koste ca 1000,- pr hk i utgangspunktet, men dess eldre bilen er dess meir fråtrekk blir det, så for min 2008-modell 2 liters diesel med 115 hk og ei oppchipping til 136hk ville kosta meg ca 15K.Egentleg ikkje så mykje med tanke på at det er ikkje biltilsynet som er den største jævelen om det blir oppdaga chipping på motoren, forsikringsselskaet er langt værre. Worst case der er at ein mister all forsikring og blir svartelista grunna forsøk på svindel, eller om ein har vore i ei ulukke (der ein ikkje har skuld) så blir det ikkje betalt noko erstatning grunna chippinga av bilen. Jeg har hørt at ang forsikringsselskap så vil du få lite problemer der. For de må bevise at det er 20 ekstra kreftene e.l. som er skylden i uhellet. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Sikker? Ser på mitt forsikringsbevis at det blir oppgitt motorstørrelse opp til ein viss hk-størrelse. Stemmer dette ikkje med det bilen hadde så er det jo i praksis svindelforsøk, og svindelforsøk mot forsikringsselskapa har vel aldri lønt seg i det lange løp. Kan vel hende at er det ikkje di skuld så er det ingenting, men er det di skuld så kan det blir helvete. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Sikker?Ser på mitt forsikringsbevis at det blir oppgitt motorstørrelse opp til ein viss hk-størrelse. Det er vel fordi de har en hovedkategori som dekker noen flere motorer. Hvis du ser litt i villkårene, så finner du nok noe som sier at forsikringen faller bort dersom den modifiseres. Hender seg jo at biler som ligger i biter i grøfta blir hentet inn for undersøkelse, og dersom det blir oppdaget feil eller ulovlige modifikasjoner, så forsvinner forsikringen. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Sikker?Ser på mitt forsikringsbevis at det blir oppgitt motorstørrelse opp til ein viss hk-størrelse. Stemmer dette ikkje med det bilen hadde så er det jo i praksis svindelforsøk, og svindelforsøk mot forsikringsselskapa har vel aldri lønt seg i det lange løp. Kan vel hende at er det ikkje di skuld så er det ingenting, men er det di skuld så kan det blir helvete. Neida ikke sikker. Men de har kanskje ikke anledning til å nekte utbetalingen. Det er kanskje der det kommer inn med at da må de bevise at det er økningen som er skyld i det som har hendt. Tror ikke det kommer inn under svindel - på lik linje som å arrangere sin egen bil stjålet/ brent opp e.l. Da må det vel bevises skyld også el. i det minste uaktsomhet..kanksje. Har ikke loven fremfor meg. Men du er nok inne på noe du og - og det beste er jo å la være. Men ett eksempel kan jo være. F.eks. at man trimmer opp en VW Touran fra 105 til ca 140 hk. Og så oppgir man til forsikringsselskapet at motorkraften er 140 hk og så velger de den bilen som sikkert koster noen få kr mer å forsikre. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 I mitt forsikringsbevis står det at jeg må melde fra før en endring i tekniske egenskaper til bilen. I tillegg er det slik at ved endringer av bilens tekniske egenskaper faller godkjenningen bort, og bilen blir ikke lengre godkjent for bruk på vei. Uten denne godkjenningen faller også forsikringen bort etter villkår som du garantert vil finne i forsikringsbeviset. De har ikke mulighet for å nekte utbetaling for skadelidende i ansvarsskade, men dersom de har dekning til det kan de kreve dette beløpet tilbakebetalt fra forsikringstaker. Samme greia, men gjelden vil gå til forsikringsselskapet istedet for til skadelidde. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 I mitt forsikringsbevis står det at jeg må melde fra før en endring i tekniske egenskaper til bilen. I tillegg er det slik at ved endringer av bilens tekniske egenskaper faller godkjenningen bort, og bilen blir ikke lengre godkjent for bruk på vei. Uten denne godkjenningen faller også forsikringen bort etter villkår som du garantert vil finne i forsikringsbeviset. De har ikke mulighet for å nekte utbetaling for skadelidende i ansvarsskade, men dersom de har dekning til det kan de kreve dette beløpet tilbakebetalt fra forsikringstaker. Samme greia, men gjelden vil gå til forsikringsselskapet istedet for til skadelidde. Så i realiten da må man betale avgiften, gå til biltilsyn og få endringen godkjent og så si fra til selskapet. Da er man nok på trygg grunn og prislappen blir vakker.... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Nå sier faktisk mitt forsikringsbevis at man skal si i fra FØR man gjør endringen. Men uansett, eneste måten man skal være sikret er enten å holde bilen original og vedlikeholde den slik den er, eller man må få godkjent endringene man gjør. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Jeg tror ikke det er noen fare om bilen ser ut som en familiebil. Spolilere, fartsstriper og lyd er som magnet i en kontroll. I verste fall en hemmelig bryter som kortslutter tenningen gjør at de får ikke kontrollert bilens ytelser på benk. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Veit ikkje om den tenningsknappen er noko smart trekk heller. Poff der fekk ein heftig mangellapp og kjøreforbud på bilen. Eg trur nok det einaste fornuftige er å melde frå til biltilsynet og betale avgifta, samt melde frå til forsikringsselskapet at bilen har større motorkraft no en tidlegare. For forsikringa er nok dette snakk om småsummer (100-lapp) så lenge ein ikkje bikker noko stygge tall(200hk .ol) Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 9. november 2009 Forfatter Del Skrevet 9. november 2009 Veit ikkje om den tenningsknappen er noko smart trekk heller.Poff der fekk ein heftig mangellapp og kjøreforbud på bilen. Eg trur nok det einaste fornuftige er å melde frå til biltilsynet og betale avgifta, samt melde frå til forsikringsselskapet at bilen har større motorkraft no en tidlegare. For forsikringa er nok dette snakk om småsummer (100-lapp) så lenge ein ikkje bikker noko stygge tall(200hk .ol) Enig tror nok også det er snakk om små summer ved moderate endringer. Og ikke bikker 200 grensa.... Og så har det nok mye å si om det er en Caravelle hvor man gjør det med argument i at man drar mye på camingvogn feks. enn en Golf GTI som allerede går fort nok.... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Biltilsynet har aldri med seg rulla ut på kontroll så du rekker og fjerne trimmen før bilen blir sjekka ordentelig. Hvis dem sier at bilen din er trimma når dem står langs veien er det bare en påstand og de har ikke lov og avskilte noen ting. Du må på teknisk kontroll og det er sikkert 4-5 mnd ventetid hvis ikke mer. På biltreff kan det hende dem rigger opp noe alvorlig, men det er fordi dem veit at alt som kommer forbi er ulovlig. Folk er også dumme nok til og kjøre trimma biler med hvite skiltplater på bane så dem vet akkurat hvem de skal ta. Blir du tatt for noe som krever teknisk kontroll fjern delen, vis bilen og sett det på igjen. Du skal i bunn og grunn være stokk dum for og bli tatt med mindre de står mer rulla der og da og det gjør dem ikke. Og hvis man kræsjer og forsikringen finner ut at bilen er trimma (lite sannsyling) får man som oftest en regress på forsikringa, men ikke hele beløpet. Det har jeg hvertfall aldri hørt om. Kommer også helt ann på hva som har skjedd og du som eier vet såklart ingenting om dette. Du kjøpte den sånn. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Kom på at jeg leste denne artikkelen i sommer. http://www.dinside.no/818067/trimming-naa-kan-du-bli-tatt Hvor sant dette er aner jeg ikke, men om det stemmer kan det jo føre til inntekter til staten så det er vel ikke så usannsynlig. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) forsikringsselskaet er langt værre. Worst case der er at ein mister all forsikring og blir svartelista grunna forsøk på svindel, eller om ein har vore i ei ulukke (der ein ikkje har skuld) så blir det ikkje betalt noko erstatning grunna chippinga av bilen. hørtes veldig dramatisk ut, jeg spurte gjensidige, og fikk til svar att trimming må være en DIREKTE årsak til en evt ulykke. og hvem sjekker att bilen er chippa hvis man kommer utfor en ulykke? Endret 10. november 2009 av Simkin Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Skal man først trimme, så gjør man det skikkelig med datasprut osv.... et oppsett til banekjøring, og et oppsett til vei... er ikke værre enn det. Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 forsikringsselskaet er langt værre. Worst case der er at ein mister all forsikring og blir svartelista grunna forsøk på svindel, eller om ein har vore i ei ulukke (der ein ikkje har skuld) så blir det ikkje betalt noko erstatning grunna chippinga av bilen. hørtes veldig dramatisk ut, jeg spurte gjensidige, og fikk til svar att trimming må være en DIREKTE årsak til en evt ulykke. og hvem sjekker att bilen er chippa hvis man kommer utfor en ulykke? Det er akkurat det jeg og hadde hørt. Ser jo at det nye vidunderet til Statens vegvesen foreløpig bare er i trøndelag. Så foreløpig er vel sjansen minimal for at man blir tatt. Men det kommer kanskje med tiden. Det ville vel være for godt til å være sant at det lot tuningen fortsette.... Lenke til kommentar
epifant Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Enig med Cossie. Skikkelig sprut og flere programmer. Og at det er spoilere og fartsstriper som er magneten er vel ikke sant, jeg tror nok det er flere familievogner med turbodiesel som har ulovlig trim enn ungdomsbiler. Familiefedre som har råd til 400K for bil, 10K for chip, 5K for fartsbøter nå og da og dårlig tid til jobb, fotballtrening, osv.. Er derimot bilen din eldre enn 10 år* (bruksfradrag) kan du trimme helt gratis så lenge du bare får alt godkjent hos Statens Vegvesen EDIT: *førstegangs registrert i Norge for minst 10 år siden Endret 10. november 2009 av epifant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå