Gå til innhold

Kan jeg bruke angrerett?

MST

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte delene mine til den nye pc'n min hos amentio og fikk delene på torsdag..

Har drevet å montert delene nå i helga, men pc'n vil ikke virke.

Har koblet alt riktig, men virker som det er noe feil med Hovedkortet og PSU som fulgte med i kabinettet mitt..

Så da har jeg tenkt å sende alt tilbake til dem også kjøpe noen helt andre deler fra en annen butikk ( komplett )

Men, jeg lurte da på om jeg må betale frakten for alle delene som skal sendes tilbake selv?

Og har jeg faktisk rett til å sende alt tilbake? Har jo alt av original embalasje og alt av dupeditter som har fulgt med..

Så sendes jo tilbake i samme tilstand som jeg fikk det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg pakket sammen delene så og si identiske med hvordan de kom.

Angreretten tillater at pakken er åpen men skal sendes i ca. samme tilstand som den kom med samme ting.

Så jeg velger å bruke angreretten på dette.

Du kan ikke bruke angreretten på defekte varer. Det er ikke derfor vi har angrerett. Forhandler vil, om du prøver å lure til deg angrerett på dette, selge produktene på nytt, slik at en ny kunde vil få samme problemet.

Om du gir beskjed om at disse produktene er defekt, eller forhandler finner ut av det, vil disse repareres eller byttes, og sendes tilbake til deg. Og da sitter du plutselig med dobbelt opp av PSU og hovedkort.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Nå har jeg pakket sammen delene så og si identiske med hvordan de kom.

Angreretten tillater at pakken er åpen men skal sendes i ca. samme tilstand som den kom med samme ting.

Så jeg velger å bruke angreretten på dette.

Du kan ikke bruke angreretten på defekte varer. Det er ikke derfor vi har angrerett. Forhandler vil, om du prøver å lure til deg angrerett på dette, selge produktene på nytt, slik at en ny kunde vil få samme problemet.

Om du gir beskjed om at disse produktene er defekt, eller forhandler finner ut av det, vil disse repareres eller byttes, og sendes tilbake til deg. Og da sitter du plutselig med dobbelt opp av PSU og hovedkort.

vis varen leveres defekt kan den og returneres defekt...

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke trådstarter returnere disse om de er defekte? Så lenge det ikke er trådstartes skyld så returneres de jo i tilsvarende samme stand og mengde :)

De bør heller leveres som DOA (dead on arrival). Angrerett skal kun benyttes om han angrer kjøpet på grunn av varens normale egenskaper. Angrerett vil også føre til at forhandler selger varen på nytt, som ikke defekt, og problemet overføres til en ny kunde.

Ved DOA vil jeg tro fraktkostnadene tilbakebetales, og vil følgelig være en bedre løsning også for kunden.

Lenke til kommentar

Nja, AMentio sendte ut varene i god tro om at de var fungerendes.

Så å bruke angrerett på defekte varer er i gråsonen, da det er på grensen til svindel.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke vurdert det, få heller en løsning ut av det med Amentio, og ikke misbruk lovverket. Det skader faktisk resten av kundegruppen når folk som deg gjør slikt.

Lenke til kommentar
Nja, AMentio sendte ut varene i god tro om at de var fungerendes.

Så å bruke angrerett på defekte varer er i gråsonen, da det er på grensen til svindel.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke vurdert det, få heller en løsning ut av det med Amentio, og ikke misbruk lovverket. Det skader faktisk resten av kundegruppen når folk som deg gjør slikt.

Feil, se angrerettloven for hvilke begrensninger som gjelder ( http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html ):

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

[...]

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

[...]

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

Legg spesielt merke til det jeg har uthevet i paragraf 12 punkt A. Hvis varen er defekt ved mottak, eller faktisk også hvis varen får en mangel etter mottak kan den returneres på angrerett, så lenge forbruker ikke selv er skyld i at skaden/mangelen har oppstått. At en vare er av så dårlig kvalitet at den leveres i ødelagt stand, eller at den slutter å virke av seg selv før forbrukeren har tatt den i bruk som sin egen kan være en veldig god grunn til å velge et annet produkt.

Men selvfølgelig som andre har sagt:

• Du må normalt selv dekke portoutgifter tilbake (og nye portoutgifter ved nytt kjøp) når du bruker angreretten, det slipper du ved en reklamasjon.
  • Du bør oppgi at grunnen til at varen returneres på angrerett skyldes at varen var defekt ved mottak slik at andre kunder slipper å få den som A eller B vare.
    Du har i så fall rett til å få refundert også portoutgiftene, ref paragraf 15 første ledd, siden selger ikke har oppfylt (misligholdt) sin del av avtalen.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
  • Du må selv dekke portoutgifter tilbake (og nye portoutgifter ved nytt kjøp), det slipper du ved en reklamasjon.

Som nevnt i min forrige post, skal ikke forbruker bære returkostnadene dersom selger har misligholdt avtalen. Har selger levert et mangelfullt (f.eks. defekt) produkt, kan du benytte angreretten uten å måtte dekke returkostnadene.

Lenke til kommentar
  • Du må selv dekke portoutgifter tilbake (og nye portoutgifter ved nytt kjøp), det slipper du ved en reklamasjon.

Som nevnt i min forrige post, skal ikke forbruker bære returkostnadene dersom selger har misligholdt avtalen. Har selger levert et mangelfullt (f.eks. defekt) produkt, kan du benytte angreretten uten å måtte dekke returkostnadene.

Du har rett. Jeg har justert innlegget mitt litt slik at det ikke blir misvisende på det punktet.

Lenke til kommentar

Så mener dere virkelig at TS, siden han ønsker å kjøpe produktet fra Komplett, må ta den vanskelige veien??

1: angre kjøpet på deler som virker (må angre disse med en gang pga 14 dagers regelen).

2: sende defekte deler i retur på reklamasjon

3: vente på at varene som han reklamerte på blir returnert til han

4: angre kjøpet på delene som ble reklamert på

5: handle hos Komplett

Nei ta en telefon til Amentio og hør om ikke du kan angre hele greia med en gang. Du kan jo legge ved et skriv som forklarer hvilke deler du trur er DOA.

Lenke til kommentar

Man kan ikke få både pose og sekk.

Enten kan en vare returneres iht angreretten hvor forbruker må dekke returkostnad eller så reklamerer han på produktet hvor Amentio må dekke returkostnad men har mulighet til å omlevere produktet.

Å tro at siden en vare var defekt så skal man få dekket frakt tilbake til butikken på det produktet og alt annet når man returnerer på angrefristen er bare å være grådig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Å tro at siden en vare var defekt så skal man få dekket frakt tilbake til butikken på det produktet og alt annet når man returnerer på angrefristen er bare å være grådig.

Hva du mener om hvordan reglene bør være, er så sin sak.

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.
Lenke til kommentar

I saker om juridiske forbrukerrettigheter så tror man ikke. Man vet. Noe det er tydelig at du ikke gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...