Gå til innhold

Vil skurret forsvinne?

Anbefalte innlegg

Bruker et lydkort som følger med hovedkortet som jeg sliter litt med. Når maskinen jobber mye, booter osv så har den en tendens til å skurre. Synes dette er litt rart i og med at lydkort ikke er integrert på selve hovedkortet, men en liten PCI sak. Vil problemet forsvinne om jeg kjøper et dedikert lydkort, og hvor mye opp i pris må jeg?

Pcen er koblet til en NAD forsterker og et 2.0 oppsett.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hi-fi er da ikke digitalt :p Vil det si at det er umulig og få overgangen støyfri. Sånn som det er nå merker jeg støy når jeg for eksempel scroller på en nettside litt for kjapt. Logger inn og ut av windows. Går inn og ut av spill osv. Dette irreterer meg grenseløst. Dersom et lydkort kan fikse dette så har jeg sett på et slikt. Gjerne kjøre en litt dyr RCA kabel mellom lydkort og forsterker. Vil jeg vinne noe på det?

Lenke til kommentar

Hvis du bruker det interne lydkotret på hovedkortet så har du nok mye å hente ja. De er som regel roten til alt ondt.

Asus leverer gode kort. Du trenger heller ikke en ekstrem dyr RCA kabel heller, da hender det fort at pluggene faktisk er for store for kortet, slik at de kolliderer i hverandre.

PC produsentene setter ting gjerne altfor tett.

Det kortet der har jeg faktisk ikke sett før, men ser meget interissant ut. Kanskje jeg spanderer det på meg til jul :) Har sett etter ett godt, men ikke for dyrt stereo kort.

Lenke til kommentar

Tror gjerne det blir en slik julepresang på meg også. Håper dette vil få vekk alt skurret som kommer med jevne mellomrom. Har tidligere brukt en phono til minijack kabel mellom pc og forsterker. Kanskje lydkvaliteten vil forbedres med en hel RCA. Kortet har hvertfall komt veldig godt ut i tester.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Av erfaring, så er det gjerne det at skjermkort og lydkort er montert for nære hverandre som fører til de typiske "skurrelydene" når du scroller og liknende. Et dedikert lydkort, plassert så langt vekk fra skjermkortet som fysisk mulig, vil nok langt på vei fjerne dette problemet. I tillegg er det helt klart mindre støy med RCA plugger enn med mini-jack, så det kan på ingen måte skade å bytte til dedikert lydkort. En annen mulig løsning er et eksternt lydkort. Dette fores med data via USB2 eller IEEE1394 (FireWire) og all lydprosessering foregår utenfor PC'en. Dette er således enda mindre utsatt for støy fra PC'ens komponenter. Ekstern DA konverter mellom PC og hi-fi kan jo selvsagt også være en løsning, men dette kan fort bli veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Av erfaring, så er det gjerne det at skjermkort og lydkort er montert for nære hverandre som fører til de typiske "skurrelydene" når du scroller og liknende. Et dedikert lydkort, plassert så langt vekk fra skjermkortet som fysisk mulig, vil nok langt på vei fjerne dette problemet. I tillegg er det helt klart mindre støy med RCA plugger enn med mini-jack, så det kan på ingen måte skade å bytte til dedikert lydkort. En annen mulig løsning er et eksternt lydkort. Dette fores med data via USB2 eller IEEE1394 (FireWire) og all lydprosessering foregår utenfor PC'en. Dette er således enda mindre utsatt for støy fra PC'ens komponenter. Ekstern DA konverter mellom PC og hi-fi kan jo selvsagt også være en løsning, men dette kan fort bli veldig dyrt.

Takk for godt svar. Skjermkortet er av typen PCI-express, noe som gjør at det står helt øverst i kabinettet og onboard lydkortet med egen bracket er av typen pci. De står med andre ord et stykke fra hverandre. Ser at det Asus lydkortet er av typen pci-express og da vil det jo blir plassert nært skjermkortet. Har vurdert en DAC, men det blir nok litt for dyrt. Skal sjekke ut usb lydkort. Vet du hvordan lydkvaliteten på et usblydkort er kontra et internt?

Lenke til kommentar

Det kommer helt ann på hvilket USB lydkort det er snakk om.

Det meste innen eksterne lydkort er jo mer eller mindre semi-proff/proff saker, så de låter som regel temmelig bra. Komplett har et eksternt Terratec kort, som er en nyutgave av det interne Terratex DMX 6Fire 24/96. Jeg hadde det kortet i forrige PC'en min, og det låt helt konge. Regner med å kjøpe USB versjona til nye maskina, da det byr på litt mer fleksibilitet med tanke på kabling og slikt. Kan jo si så mye som at kortet (både i gammel intern utgave og nyere USB utgave) har dedikert hodetelefon og mikrofon forsterker, med skikkelig hardware og ikke bare software "boost" som typiske soundblaster kort og liknende har. Du vil ikke tro forskjellen i lydkvalitet før du hører det. Selv med en billig mikrofon kan du fint ta opp lyd god nok til basic radio/hjemmeinspillings kvalitet. Det finnes selvsagt masse annet fint innen eksterne kort også.

Fordelen er som nevnt ingen støy fra komponentene inni PC'en.

Når det gjelder interne kort, så har Asus mye fint. Disse har også for vane å bruke Burr/Brown DA konvertere som er helt konge, skikkelig hifi DAC'er. Det finnes også andre mer proffesjonelle lydkort hos f.eks. Procom musikk i Drammen (www.procom.no), men om ikke du driver med lydinnspilling/hjemmestudio så blir nok det litt overkill.

P.S. Jeg veit at Terratec har hatt et litt variabelt rykte pga. noen av billig spill/multimedia lydkorta sine, men når de lager mer studio-rettede produkter, så kan de sine saker.

Endret av LunarG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...