Gå til innhold

Hvordan lage sterk vin uten å tillsette sprit?

TheKims

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Alkoholfrysing

Jeg kom over en bok om med navn "Alkoholfrysing" skrevet av Dr. Jowlingstad utgitt på Opplysningsforlaget Haugesund i 1973. Boken tar for seg det å fryse vin for å øke alkoholstyrken, altså en "snill" form for hjemmebrenning.

Max alkoholstyrke man kan oppnå i vanlig fryseboks med denne metoden ligger sannsynligvis på i underkant av 30%. Dette er en kortversjon, boken inneholder også stoff om vinlegging, utstyrsbeskrivelse o.s.v.

Jeg understreker at metoden som er beskrevet er ulovelig

Utstyr

*Fryseboks

*Et finmasket tøystykke minst 1x1 m. (f.eks. et laken)

*En plastbøtte

*Kullfilter

*5-6 små lodd e.l. på 30-50 g.

*En tresleiv e.l.

*Gummihansker

Det skader ikke å sette fryseboksen på "sjokkfrys" før du går igang

Legg tøystykket i bøtta, legg et lodd i midten og de andre lags kanten. Fyll opp med vin (Husk at den utvider seg med ca 1/10). Sett det i fryseboksen og la det stå 2-3 timer. Sjekk om det har begynt å fryse. Når det begynner å dannes is, skal du røre i bøtten med 30 minutters mellomrom slik at det blir som en sorbet.

Når det har dannet seg en del is/snø, tar du på deg gummihanskene, løft opp tøystykket og vri ut så mye væske du klarer over bøtta. Innholdet i bøtta holder nå en alkoholprosent på 25-30. Den snøen som blir igjen i tøystykket har et alkoholinnhold på 4-5%.

Den "konsentrerte" vinen behandles med aktivt kull, og tilsettes brennevinsessenser, likøressenser drinkmixer e.l. "Snøen" kan tines og behandles med aktivt kull og blandes med "jadasaft e.l. (Husk at den har kort holdbarhet), eller fryseprosessen kan gjentas.

Boken anbefaler forøverig at det brukes hvite hetviner som utgangspunkt. Jeg vil anta at halvparten av "normal" fruktmengde holder, da man ikke trenger å ha noe egensmak på vinen.

I boken blir det brukt oppskrifter med mye sukker, jeg er litt usikker, men jeg antar at det er en fordel at vinen inneholder så lite restsødme som mulig, jeg vil derfor anbefale følgende framgangsmåte isteden, med en oechselgrad på ca 10.

Kanskje et billig hvitvinsett med hetvinsgjær vil gi et godt utgangspunkt. Øk isåfall vann/sukkermengden med 50-60%.

noe mere du lurer på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...